Gå til innhold

Jeg er for alle slags rettigheter for homofile, men synes det er "ubehagelig" å se de kysse og lignende. Det gir ikke mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett på de nye SKAM episodene har jeg innsett noe med meg selv... Det er absolutt ikke noe jeg er stolt over, og er egentlig litt forvirret. Håper folk kan prøve å hjelpe meg å forstå og ikke klikke helt, selv om jeg som sagt ikke skjønner det selv.

Jeg har alltid vært en av de som har vært for homofiles rettigheter. Blir sint hvis jeg hører noen snakke om at det er "unaturlig å være homofil" og at "homofile burde dø ut" og "homofile skal ikke få gifte seg" osv. Homofile mennesker er ikke noe anerledes enn deg og meg, og om en venn av meg hadde fortalt meg at han/hun var homofil hadde jeg ikke brydd meg. Fint for deg, hadde jeg vel tenkt, men ikke noe mer. Ingenting hadde forandret seg og jeg hadde ikke sett på de på en annen måte.

Men hver gang jeg ser homofile kysse, kline eller lignende så føler jeg et sterkt behov for å se vekk? Det føles rart og jeg vil ikke se på... Noe som gir meg helt forferdelig samvittighet, men føler nesten at jeg stivner til og at jeg bare tenker "ok........" mens jeg ser bort.

Jeg har ikke samme reaksjon når heterofile par kysser. Noe som vil si at det ikke bare er kyssing/klining/kosing generelt jeg reagerer på.

Den eneste mulige årsaken til dette jeg kan komme på er at jeg kanskje ikke er så vant til å se homofile par kysse og at det er derfor jeg reagerer på den måten jeg gjør? Det føles "rart" fordi i min verden er det såppass uvant og sjeldent...? Jeg kjenner ingen homofile personlig, foruten bekjente her og der. Er usikker på om jeg i det hele tatt har sett et homofilt par kysse IRL, så kanskje det bare er det?

Jeg er som sagt veldig flau over dette, og har aldri fortalt det til noen. Jeg støtter jo homofile fullt ut, men likevel føler jeg et slags ubehag når jeg ser de kysse og kose. Hvorfor? Hva feiler det meg? Hvordan kan jeg støtte noe samtidig som jeg kjenner ubehag? Finnes det noen der ute som føler det på samme måte?

Jeg håper jeg kan få noen seriøse svar her, for jeg mener absolutt ikke å såre noen. 

Anonymkode: 12f29...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er ekkelt å se folk kline generelt. Det er ikke noe problem

Anonymkode: 0ee78...28d

• Liker 1
Skrevet

Synes det er ekkelt å se pensjonister kline, men ønsker jo ikke nekte dem noen rettigheter av den grunn.

Anonymkode: 093c6...a76

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke at du skal bekymre deg så mye over det. Føler det litt likedan, men har blitt mer vandt til det. Det bunner nok bare i som du sier at det er uvandt for deg. det viktigste er støtten du har til at man skal få være sammen med den man ønsker :)

Skrevet

Det er bare uvant for deg. Ca 1/3 av mine venner skeive, og jeg reagerer ikke i det hele tatt om noen av dem kysser sin kjære. Faren min sier han "skvetter" når han ser to menn kysse, men han omgås ingen homofile. 

Som en nevner over her, h*n synes det er ekkelt å se pensjonister kysse. Pensjonister flest ikke viser den siden av seg selv offentlig, det er ikke noe man ser så ofte. Om 25 år kommer ikke de unge til å reagere på samme måte, for dagens foreldregenerasjon er vant til å kysse hverandre ute blant folk og kommer ikke til å droppe det bare fordi de blir gamle. 

Skrevet

Jeg reagerer lignende (synes generelt det er ekkelt å se folk kline), men er ekstra ekkelt om et rynkete gammelt par gjør det eller homofilt par, og det er nok kanskje fordi det er litt uventet og sjeldnere.

Anonymkode: 8a43c...9e6

Skrevet

har aldri vært flink til å gi eksempler men prøver meg uansett

jeg hater grøt, men jeg står for folks rett til å spise det om de vil

på en måte det samme her, personen kan ha dårlige følelser om noe men samtidig la vær å stå i veien for noens rettigheter

Skrevet

Jeg syns det er lit kleint å se på folk som kysser uansett kombinasjon av kjønn. 

Tror det har noe med at kyssing er veldig privat og noe som er for de to alene. Så jeg føler at jeg bryter meg inn i deres private sfære, selv om de er de to som kysser som egentlig påtvinger meg situasjonen. Jeg reagerer med bluferdighet og ser bort.

Jeg har det på samme måten med ammende mødre.

Skrevet

Det er nok mye vane, det er derfor det er bra at media viser det.

Skrevet

Problemet er nok at du setter deg inn i situasjonen i stedet for å være en tilskuer. Jeg aksepterer fullt ut at folk har analsex men kan kan ikke tenke meg å ha det selv eller å se at andre har det. Det er ikke noe rart at det er forskjell på hva man synes det er greit hva andre gjør og hva man kan tenke seg å se på. F.eks. er det også mange familiemedlemmer jeg ønsker skal ha et godt seksualliv men ikke tale om at jeg vil se på.

Anonymkode: 27dd4...96d

Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Jeg vil tro at de fleste heterofile menn synes det er ubehagelig å se to menn kline intenst eller ha sex, uten at det betyr at vi mener de skal måtte forholde seg til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...