Gå til innhold

for og i mot ...skal jeg skaffe meg en katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor
Skrevet

Har hatt katt siden jeg var liten og no har det gåt nesten to år siden jegsist hadde katt...

Har ikke tenkt på å skaffe katt igjenn før hær om dagen....

Var på en bondegår sammen med min samboer og min datter,der så vi noen nydelige kattunger som lekte i høyballene....

De var bare så søte og rolige,skikkelige kose katter....

Den ene falt jeg for,det eneste jeg ville var å ta den med hjem,og det virket som om katten ville være med oss hjem også...

Følgte etter oss til bilen og prøvde og hoppe inn i bilen....

Gjemmte seg under bilen og kltert på hjulene...

Måtte ta med meg katten og sette den tilbake i høyet for å så løpe inn i bilen og kjøre....

Da jeg kom hjem var det eneste jeg tenkte var denne lille katte pusen,og hvor mye jeg savner det å ha katt....

Drømmte om katten når jeg sov.....

Huff jeg er helt knust og fortapt i den katten...

Min sammboer er ikke noe katte menneske og gjorde det tydelkig at hvist vi skulle ha katt så var det mitt ansvar,noe som er helt ok for meg...

Jeg liker ikke å ha klærene full av katte hår og kommer derfor til å børste katten omtrendt hver dag....

Er veldig renslig og har derfor pleid å vaske kattene mine en gang i uken,smmtidig som jeg har sjekket etter flott....

Er det for mye vasking og børstening?

Så er det dette med at kattunger tissser jo alleveier og det lukter,denne katten var jo vannt til å være ute og det vil jo da være lettere å lære den å gå ut....

Eller er det ikke det???

Hvordan lære den at den skal gå i kassen når den ikke er vanndt med tissekasse?

Min datter er no 20 månder og glad i dyr som de fleste barn er,så er hun veldig forsiktig rundt dyr også.....

Prøver ikke løfte dem opp,bare klpper dem og denne katten var så snill med min datter og ikke redd henne.....

Er ikke ofte man ser så rolige og vennlige katteunger som er så glad i barn.....

Vet ikke hva jeg skal gjøre,jeg vill ha den katten,men så skal jeg liksom være voksen og jeg vet jo at å ha katt i blok ikke alltid er det beste....

Hva mener dere og har dere noen råd til meg som ikke klarer å tenke klart,og føler meg som et barn som bare vil ha denne røde ,tiger stipete katten med hvite poter.....

Som malte bare jeg tok den i fanget.....

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å skaffe seg dyr pga slike "innfall" er kanskje ikke verdens beste ide. men jeg skjønner deg så godt!!!

Tenk nøye over det. Husk at det krever arbeid og tålmodighet å ha et dyr, men det er selvfølgelig mest glede. Om du har tid og ork synes jeg at du skal skaffe deg en katt, men tenk deg godt om. De fleste barn har godt av å være sammen med dyr.

Diskuter dette med din samboer først. Hvis han HATER katter er det kanskje like greit å la det være. Selv om katten er ditt ansvar vil den fortsatt være der når han er alene hjemme. Og en katt lever jo i flere år..

Men dyr skaper glede og gjør underverker for oss mennesker.

Skrevet

Katter er herlige, selv kan jeg ikke tenke meg et liv uten katter.

Men det er viktig å tenke på at den lille søte kattungen blir en stor og voksen katt som lever i mange år. Det høres kanskje dumt ut å si det til et voksent menneske, men jeg driver oppdrett av katter, og har dessverre opplevd ved et par anledninger at når kattungen blir stor vil ikke eieren ha den lenger.

Det går fint å ha katt i leilighet, og katter er renslige dyr som lett lærer å bruke kasse.

Katten har ikke vondt av å børstes hver dag. Hvor ofte den skal bades er litt avhengig av hvordan pels den har - lang/kort. Det som er viktig er at du bruker katteshampoo. Menneskeshampoo tørker ut pelsen.

Lykke til med valget ditt.

Gjest Verdande
Skrevet
Har hatt katt siden jeg var liten og no har det gåt nesten to år siden jegsist hadde katt... Har ikke tenkt på å skaffe katt igjenn før hær om dagen....

Impulsanskaffelser er ikke helt veien å gå når det gjelder et levende vesen som vil være fullstendig avhengig av deg i mange, mange år framover. Jeg er enig med de som mener du bør både tenke deg godt om og snakke skikkelig med samboeren din om dette før du eventuelt tar imot katten. Tenk også gjennom om du er villig til å bruke det det koster å ha et kjæledyr i mange år: Vaksiner, merking, kastrering, ormekurer, mat, sand, tilbehør, veterinær ved sykdom, evt. kennelplass når du skal på ferie ... det koster å ha dyr!

Sørg også for at datteren din er allergitestet først!

Jeg liker ikke å ha klærene full av katte hår og kommer derfor til å børste katten omtrendt hver dag....

Har du katt, så må du regne med at det blir litt pels her og der, også på klærne (i og med at har hatt katt før, så vet du vel dette allerede). Bruk klesskap og støvsug litt oftere enn vanlig. Børste pusen kan du selvsagt også gjøre, da bør du venne den til det fra den er liten, og gjøre det til en positiv opplevelse.

Er veldig renslig og har derfor  pleid å vaske kattene mine en gang i uken,smmtidig som jeg har sjekket etter flott.... Er det for mye vasking og børstening?

Det er helt greit å børste en katt daglig dersom den selv synes det er ok. Vaskingen, derimot, er fullstendig unødvendig. Du fjerner ikke mer hår av vasking enn børsting, men det du derimot fjerner er fettlaget i pelsen. En utekatt trenger dette fettlaget, spesielt om vinteren, og det du gjør med så hyppig vasking er å sørge for at katten aldri har et skikkelig fettlag.

Så er det dette med at kattunger tissser jo alleveier og det lukter,

Eh. Nei. En kattunge skal ikke tas fra mora før den er minst 12 uker. Da vil den være renslig, med mindre det er en helt spesiell situasjon. Jeg har lang erfaring med tidligere hjemløse kattunger som er født ute, og de bruker sjelden mer enn noen få dager på å lære seg å bruke doen.

denne katten var jo vannt til å være ute og det vil jo da være lettere å lære den å gå ut.... Eller er det ikke det???

Katter er forskjellige. Noen foretrekker å gå på do ute, andre foretrekker å gå på do inne. Nå til å begynne med er kattungen uansett for liten til å være ute alene (selv denne kattungen som er vokst opp på en låve). Den bør ikke slippes ut alene før den er minst et halvt år gammel. Anskaffer du kattunge nå vil den være i passende utealder når det er blitt vinter bør du heller vente til våren med å slippe den ut. Da er den gammel nok til at du bør ha kastrert (gjelder begge kjønn, og kastrering er det eneste ansvarlige å gjøre. det er altfor mange katter allerede), vaksinert og øremerket den.

Hvordan lære den at den skal gå i kassen når den ikke er vanndt med tissekasse?

Det som er viktig når du har en så liten kattunge er at den helst har mer enn en do. En liten kattunge er fremdeles et barn, og om du har mye plass og bare en do kan det rett og slett skje et uhell fordi lille pusungen ikke finner doen sin raskt nok. Doene skal aldri stå i nærheten av matskåler eller liggeplasser, men bør stå slik at katten kan gå relativt usjenert på do. Du kan gjerne kjøpe en do med tak og dør, disse minsker lukten. Bruk i tillegg en klumpende kattesand (EverClean er dyr i innkjøp, men veldig drøy i bruk), og fjern klumper daglig. Så lenge kattungen er liten kan du ikke ha på taket og døra, men når den blir større (6-7 mnd) kan du sette på taket, og etterhvert sette inn døra. De fleste katter venner seg raskt til å bruke døra.

Sett kattungen oppi kassa og la den prøve seg fram. Ser du at den setter seg ned for å gå på do andre steder enn i kassa, kan du løfte den opp og sette den på riktig plass. Til å begynne med kan det være lurt å ha kattungen på bare et rom, slik at den naturlig vil komme i kontakt med doen når den pusler rundt omkring.

Straff aldri katten om den gjør fra seg utenfor doen. For kattunger vil det som oftest være et uhell, for voksne katter ligger det enten sykdom eller atferdsproblematikk bak. Straff vil bare forverre situasjonen.

Min datter er no 20 månder og glad i dyr som de fleste barn er,så er hun veldig forsiktig rundt dyr også..... Prøver ikke løfte dem opp,bare klpper dem og denne katten var så snill med min datter og ikke redd henne.....

Det er selvsagt kjempeviktig at du får en katt som ikke er redd for barn -- det vil ikke være noe hyggelig for verken katten eller datteren din. Likevel må du huske at hun er bare en liten unge foreløpig, og så små barn skal IKKE overlates til dyr uten tilsyn. Det er også en ting du må tenke på: Ønsker du det ansvaret?

Vet ikke hva jeg skal gjøre,jeg vill ha den katten,men så skal jeg liksom være voksen og jeg vet jo at å ha katt i blok ikke alltid er det beste....

Det kommer helt an på hvordan du bor. Om du bor i et veldig traffikert område, i et borettslag som ikke tillater utekatter, eller du bor sånn til i blokka at det vil være problematisk å slippe katten inn og ut, så bør du ha innekatt. I og med at denne kattungen er vokst opp på en bondegård er det ikke sikkert den vil egne seg som innekatt. Skal du ha innekatt bør du altså velge en annen katt enn denne. Etter min mening er det beste i en slik situasjon å ta kontakt med en omplasseringsinstitusjon og få to voksne, barnevante innekatter. Da er du sikret at du får katter som tolererer både unger og inneliv, og som er gode venner.

Innekatter bør også ha selskap av en annen katt, og de må ha godt med leker og skikkelige klatre-/klorestativer. Innekatter er bare inne, og de vil merkes enda mer i husholdningen enn en utekatt. Hva sier samboeren din til det?

Gjest Cilie2003 (ikke innlogget
Skrevet

Ta med deg pusen hjem du!!!

Min mann sa akkurat det samme, hvis vi skaffet oss katt så var det mitt ansvar, og ikke minst, han ville ikke at katten skulle hemme oss i å dra steder der det ikke er mulig å ha med seg katt.

Det har ikke vært noe problem, og nå har Lille My vært hos oss i et år.

Det er meg som mater henne, og skifter i sandkassen, men er det noen som virkelig er fortapt i det lille grå nøstet så er det min mann!!!!!

Dersom du er "redd" for hår; gi katten kun mat fra dyrebutikk/dyrlege. Kun TØRRFOR!!! Dette gjør at katten får i seg alt den trenger, og at den ikke røyter like mye. Dessuten, dersom du lærer katten til å bli gredd helt fra den er liten, så er det jo ikke noe problem.

Og ikke minst, ditt barn får muligheten til å lære seg å ta vare på et dyr helt fra barnsben av.

Skrevet

Tenk på at alle kattunger(og andre unger) er nydlige. Men så kommer dagen da de blir store, og krever veldig mye.

Jeg er ikke helt for en vanlig huskatt i blokk, da ville jeg heller ha skaffet meg en innekatt.

Jeg tror du bør tenke deg om en gang eller til til.... *S*

• 20 år senere...
Skrevet

Har dere råd da? Alt blir jo dyrere nå, med inflasjon, strømpriser matpriser osv. Hadde jeg vært dere hadde jeg regnet på det. Hva koster katten da? Husk alt dere trenger av leker, utstyr, mat, forsikringer etc også!

Anonymkode: 8ab5e...9f4

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har dere råd da? Alt blir jo dyrere nå, med inflasjon, strømpriser matpriser osv. Hadde jeg vært dere hadde jeg regnet på det. Hva koster katten da? Husk alt dere trenger av leker, utstyr, mat, forsikringer etc også!

Anonymkode: 8ab5e...9f4

Hvorfor svarer du TS på en tyve år gammel tråd?

Anonymkode: 91efb...439

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor svarer du TS på en tyve år gammel tråd?

Anonymkode: 91efb...439

Veldig typisk for Kvinneguiden dessverre! :tristbla:  

å bumpe over tjue år gamle tråder...               

Anonymkode: 5b459...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...