Gå til innhold

Har en katt, vurderer å skaffe en til. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og reiser en del pga familie i andre deler av landet. Jeg har en katt som jeg har hatt i 1,5 år nå, og det har gått veldig bra både når det gjelder reising, å ha katt der jeg bor, økonomisk osv. Jeg har også hatt en katt midlertidig i fosterhjem, noe som også har gått bra med tanke på katten jeg har fra før. 

Men fordi katten min må gå mye med krage pga problemer med helse som har hele tiden får oppfølging for (holder på å finne ut av det), så har jeg begynt å tenke en del på å skaffe en venn til han som kan bo her permanent. Jeg har ganske nylig hilst på en hjemløs pus hos den lokale dyrevernsforeningen, som jeg har blitt heeelt forelska i. 

Det jeg lurer på er, om dette er "vanlig" og hvilke tanker dere har om dette? Har lest meg opp på internett om det å ha to katter, noe som jeg leser er veldig helsegevinst for kattene i seg selv. Og så har jeg lest at dersom kattene er venner så skal det også gå bra å ha de i samme bur (noe som har veldig betydning ettersom jeg er alene og har kun to hender). 

Thoughts? :) 

Anonymkode: 04334...6ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to puser hvor den ene er to år eldre enn den andre. Det går kjempefint. De leker sammen og koser sammen når de sover. Og når jeg er hos dyrlegen med de begge to så ligger minstepus med hodet skjult i eldstepus sin pels. Hun blir mer redd enn han. Det er det søteste i verden at han tar sånn vare på henne :rodmer:

Anonymkode: d6400...85d

Skrevet

Om kattene blir gode venner, så kan det være veldig kjekt for dem å ha en venn. Det bør nok gå greit i og med at din katt aksepterer andre katter. Det kan muligens gå å ha dem i et stort reisebur, men ikke et av vanlig størrelse - det vil bli for lite. Kommer selvsagt an på hvor langt dere skal reise, men to katter i et vanlig kattebur kan ikke bevege seg skikkelig, det er trangt nok for en katt. Kanskje kan du ha en av kattene i noe slikt: http://www.petworld.no/no/artiklar/mageveske-front.html

Skrevet

Jeg har to katter som elsker hverandre. Transporterer dem bestandig sammen i et mellomstort hundebur av den mye typen. Buret kan legges sammen og har en god bærereim. Funker bra :)

Anonymkode: 4fa70...605

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to puser hvor den ene er to år eldre enn den andre. Det går kjempefint. De leker sammen og koser sammen når de sover. Og når jeg er hos dyrlegen med de begge to så ligger minstepus med hodet skjult i eldstepus sin pels. Hun blir mer redd enn han. Det er det søteste i verden at han tar sånn vare på henne :rodmer:

Anonymkode: d6400...85d

Så kjekt å lese :) koselig at de er så tett knyttet til hverandre <3 

1 time siden, Tvist skrev:

Om kattene blir gode venner, så kan det være veldig kjekt for dem å ha en venn. Det bør nok gå greit i og med at din katt aksepterer andre katter. Det kan muligens gå å ha dem i et stort reisebur, men ikke et av vanlig størrelse - det vil bli for lite. Kommer selvsagt an på hvor langt dere skal reise, men to katter i et vanlig kattebur kan ikke bevege seg skikkelig, det er trangt nok for en katt. Kanskje kan du ha en av kattene i noe slikt: http://www.petworld.no/no/artiklar/mageveske-front.html

Pusen min kan finne på å erte den jeg har i fosterhjem nå, ikke sånn alvorlig, men sånn at hun trekker seg unna. Men tenker at det kanskje bare handler litt om sosial "status" blant dem og at han er litt on top. 

Takk for tips om reiseveske :) 

Men jeg er litt bekymret for om det å ha to katter vil bli mye å tenke på for en singel student, med tanke på alt det andre som følger rundt reising, stell og så videre. Det går jo fint nå med at jeg har fosterhjemspusen i tillegg til min egen, men er så usikker når det gjelder hjemreiser osv og at jeg, med alt dette, faktisk skal ha ansvar for enda et liv i kanskje 15 år. Det er jo de samme refleksjonene som før jeg skaffet katt nr 1, men likevel, er så usikker på om det blir mer "belastning" eller ikke. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to katter som elsker hverandre. Transporterer dem bestandig sammen i et mellomstort hundebur av den mye typen. Buret kan legges sammen og har en god bærereim. Funker bra :)

Anonymkode: 4fa70...605

Så kjekt! :) har du en link til hvilket bur du bruker? 

Anonymkode: 04334...6ca

Skrevet

Vi har to katter. Den ene kom til oss for 2 år siden. Han rett og slett flyttet inn på verandaen vår I desember. Etterlyste eieren hans, men Fant ikke ut av det. Dyrlegen mener han er 6-8 år. Vi har kastrert ham. 

I sommer ønsket vi oss enda en katt. Dyrlegen mente det var uheldig ettersom, katter er solitære dyr, altså de trives best alene. Katter er ikke flokkdyr som hunder er. Vi var derfor litt nervøse da vi kom hjem med en åtte uker gammel kattunge. De første dagene avviste den store den lille fullstendig. Han var irritert hver gang han så ham. Vi måtte ta en rolig tilvenning , men nå er de bedre venner enn vi kunne drømt om! De ligger sammen, vasker hverandre, spiser sammen og lekesloss med hverandre. Morsomt å se på! Tror helt klart de har glede av hverandre, og at spesielt den lille setter stor pris på å ha en storebror!  Storebror er ikke alltid like begeistret for lillebror, men han tolererer  det. Bil legge til at begge er kastrerte,  så det er ikke noen konkurranse dem i mellom. 

Litt mer styr er det jo med to enn en. Det går mer for og det blir mer rot. Men moro er det! 

Skrevet
1 time siden, tirben skrev:

Vi har to katter. Den ene kom til oss for 2 år siden. Han rett og slett flyttet inn på verandaen vår I desember. Etterlyste eieren hans, men Fant ikke ut av det. Dyrlegen mener han er 6-8 år. Vi har kastrert ham. 

I sommer ønsket vi oss enda en katt. Dyrlegen mente det var uheldig ettersom, katter er solitære dyr, altså de trives best alene. Katter er ikke flokkdyr som hunder er. Vi var derfor litt nervøse da vi kom hjem med en åtte uker gammel kattunge. De første dagene avviste den store den lille fullstendig. Han var irritert hver gang han så ham. Vi måtte ta en rolig tilvenning , men nå er de bedre venner enn vi kunne drømt om! De ligger sammen, vasker hverandre, spiser sammen og lekesloss med hverandre. Morsomt å se på! Tror helt klart de har glede av hverandre, og at spesielt den lille setter stor pris på å ha en storebror!  Storebror er ikke alltid like begeistret for lillebror, men han tolererer  det. Bil legge til at begge er kastrerte,  så det er ikke noen konkurranse dem i mellom. 

Litt mer styr er det jo med to enn en. Det går mer for og det blir mer rot. Men moro er det! 

8 uker? Hva hadde skjedd med kattemor?

Br at de har glede av hverandre.

Anonymkode: e241f...467

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 uker? Hva hadde skjedd med kattemor?

Br at de har glede av hverandre.

Anonymkode: e241f...467

Nei, beklager! Den var selvfølgelig eldre! Han var født i april og vi fikk han i juli, så han var 12 uker!!! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to katter, Eldstepus blir 5 snart, mistepus er 1 år. 

Gamlemor var ikke videre imponert da vi kom hjem med en liten katt på ca 4 uker en dag i september i fjor. Hadde et håp om at gamlemor ville adoptere den lille og bli fostermor for for henne, men nei, total ignorering. Og lillefrøkna bare freste og daska etter gamlemor. Sånn er det enda, yngstefrøkna ypper gjerne på eldste. Men de klarer fint å bo i samme hus :)

Så har vi naboen igjen da, de hadde to katter, eldste døde, og minstemann satt igjen alene og viste tydelig tegn til sorg og ensomhet, de fikk seg en adoptivkatt til, og begge gikk fint overens fra dag 1. 

Det kan gå bra og det kan gå mindre bra, det vet du ikke før du prøver :) 

Skrevet
23 timer siden, tirben skrev:

I sommer ønsket vi oss enda en katt. Dyrlegen mente det var uheldig ettersom, katter er solitære dyr, altså de trives best alene. Katter er ikke flokkdyr som hunder er.

Mine katter er skikkelig solitære, som du kan se ;)

IMG_9975.JPGIMG_9934.JPG

Skrevet

Katter er ikke så solitære som mange har lært at de er. Nyere undersøkelser har vel vist at dersom det er mat nok i et område så danner også katter løse flokker. Disse løse fokkene er ikke konstruert på samme måte som en hundeflokk vil være, men kattene lever ganske fredelig sammen.

Tamme katter som kjenner hverandre godt og er venner kan også oppret som en gjeng overfor fremmede katter. Jeg har sett det med mine egne, og det har vertskapet på et kattepensjonat også. De var litt overrasket og kommenterte det til meg :fnise:

Selv var jeg ikke nevneverdig overrasket, men jeg kjenner jo kattene godt da.

Anonymkode: 14018...ccd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...