AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Her i huset er det kveldsstell ca 1830. 1845 er hun i seng,og i 19-tiden sover hun. ...vekkes 0630 hver dag (må levere i bhg 0715 for å rekke jib). Hentes i bhg ca 16/1630. Hun virker stadig trøtt mot slutten av uka. Lurer på hun får for lite søvn. ....når legger dere? Anonymkode: 8a0ef...eb5
BlendaSensitive Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 19.00/19.30, våkner ca 7.30 av seg selv. Nå som klokka er stilt om har hun sovet til over 08. På sommeren hadde hun kanskje 12 timers natt, nå litt mer. Hun kan visse dager virke trøtt, men så når vi legger henne litt tidligere (feks før sju) så er hun ikke trøtt alikavel. Tror mer sliten kanske. Å være i barnehagen er jo som fulltidsjobb for oss. Så vi bruker ikke gjøre så mye på hverdager, slapper av hjemme til det er middag og leggetid.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Barn er ganske forskjellige. Min legges syv-halv åtte. Sover som regel rundt åtte. Våkner mellom fem og halv syv. Sjelden vi må vekke. Hvis din datter er trøtt kan du kanskje fremskynde leggetiden litt? At hun er i seng til halv syv? Anonymkode: 048e6...8e7
Gjest thejohan Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her i huset er det kveldsstell ca 1830. 1845 er hun i seng,og i 19-tiden sover hun. ...vekkes 0630 hver dag (må levere i bhg 0715 for å rekke jib). Hentes i bhg ca 16/1630. Hun virker stadig trøtt mot slutten av uka. Lurer på hun får for lite søvn. ....når legger dere? Anonymkode: 8a0ef...eb5 Kan jo også bare være trøtt etter en lang uke i barnehagen! Det er jo slitsomt for de også Mi si var sånn også. Merka godt at uka tærte på henne også.
Gjest Trolletrine Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Min legges 19.30. Men så tar ting tid, - det skal leses på sengen osv. Så hun sovner vel ikke før litt over 20.00 - noen ganger senere også. Til gjengjeld sover hun til 09 - 09.30 i hverdagene.
Sushi Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 Min la seg 19.30 da hun var fire år, nå er hun 5 år og legges 20.00. Hun vekkes litt over sju hvis hun ikke våkner selv før det. Hvis fireåringen din må vekkes hver morgen og i tillegg virker trøtt ville jeg prøvd å legge tidligere. Det er også viktig å ikke la døgnrytmen skli for mye ut i helgene. 1
ekkoet Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 I seng ca 20.15, sover 2045. Litt påvirket av at han har et eldre søsken, da hun var 4 la hun seg tidligere, nå spiser og legger de seg sammen. Vekkes litt over 07 eller våkner selv 0730.
Gjest Magnifiq Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 fireåringen legges rundt kl 20. Står opp, eller vekkes 7:30. Han er i barnehagen fra ca 8:30 til 14-15. I helgene legges han alt ettersom hva vi gjør, men som regel før 20:30. Sover da ofte til rundt 8.. At hun er trett på fredag etter en uke med lange dager i barnehagen er da ikke rart. Det er jo de fleste som jobber fra 8-16 også.
Gjest Dorey Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 Vår fireåring legger seg 20-20.15. Fungerer ikke å legge før, for da sovner han ikke. Står opp rundt kl. 07.00
cmd Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 vår går til seng rundt 2015 og vekkes ca. 1830. Og vi har sagt ifra til barnehage om at han må gjerne sove ca 1 time på dagen. Og det gjør han.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 Et barn skal ikke måtte vekkes, da er de ikke utsovne. Ville lagt tidligere ja. Vår sover innen kl 19.30 og våkner rundt kl 7 hver dag. I det siste har vi ofte måttet vekke litt før halv åtte, så vi tenker vi bør begynne å legge litt tidligere, det er jo vanlig med økt søvnbehov på vinteren. Anonymkode: 70197...530
Arkana Skrevet 11. november 2016 #13 Skrevet 11. november 2016 (endret) Alle våre (snart 4, 5½ og snart 8) legger seg, dvs er i seng og er klare til å sovne, kl 20.30 og det har de gjort så lenge jeg kan huske. De vekkes 7.20 på hverdagene. Jeg synes ikke det er vesentlig hvorvidt barnet må vekkes eller ikke. Det er da ingen som ønsker at barnet skal våkne av seg selv lenge før det egentlig trenger å stå opp og at man blir vekket betyr ikke at man har fått for lite søvn. Det viktige er at barnet er våken og opplagt gjennom dagen. Det er normalt å være sliten etter en lang dag i barnehagen, men hvis barnet sovner på sofaen på ettermiddagen eller er tydelig trøtt lenge før vanlig sengetid bør du prøve litt tidligere legging. Barn er som voksne individuelle og trenger ulike mengder søvn. Endret 11. november 2016 av Arkana
Fru Uperfekt Skrevet 11. november 2016 #14 Skrevet 11. november 2016 Jeg er så sær at de legges når de er trøtte frem til de begynner i bh året før skolestart.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #15 Skrevet 11. november 2016 15 minutter siden, Arkana skrev: Alle våre (snart 4, 5½ og snart 8) legger seg, dvs er i seng og er klare til å sovne, kl 20.30 og det har de gjort så lenge jeg kan huske. De vekkes 7.20 på hverdagene. Jeg synes ikke det er vesentlig hvorvidt barnet må vekkes eller ikke. Det er da ingen som ønsker at barnet skal våkne av seg selv lenge før det egentlig trenger å stå opp og at man blir vekket betyr ikke at man har fått for lite søvn. Det viktige er at barnet er våken og opplagt gjennom dagen. Det er normalt å være sliten etter en lang dag i barnehagen, men hvis barnet sovner på sofaen på ettermiddagen eller er tydelig trøtt lenge før vanlig sengetid bør du prøve litt tidligere legging. Barn er som voksne individuelle og trenger ulike mengder søvn. Barn som våkner av seg selv behøver selvsagt ikke å våkne lenge før de trenger å stå opp. Da justerer man leggetiden til når det passer å våkne. Du kan spørre en hver helsesøster, hun vil si at et barn som må vekkes ikke er utsovent. Vi har alle best av å ha leggerutiner som gjør at vi sovner på et tidspunkt som gjør at vi våkner av oss selv til en passende tid å svare. Det er bare vi voksne som tenker vi bør vekkes av klokken. Kjenner jo selv hvor godt det er de dagene jeg våkner av meg selv før klokken ringer, er langt mer uthvilt de dagene Anonymkode: 70197...530
Arkana Skrevet 11. november 2016 #16 Skrevet 11. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som våkner av seg selv behøver selvsagt ikke å våkne lenge før de trenger å stå opp. Da justerer man leggetiden til når det passer å våkne. Du kan spørre en hver helsesøster, hun vil si at et barn som må vekkes ikke er utsovent. Vi har alle best av å ha leggerutiner som gjør at vi sovner på et tidspunkt som gjør at vi våkner av oss selv til en passende tid å svare. Det er bare vi voksne som tenker vi bør vekkes av klokken. Kjenner jo selv hvor godt det er de dagene jeg våkner av meg selv før klokken ringer, er langt mer uthvilt de dagene Anonymkode: 70197...530 Svært få, om noen, våkner til samme til hver eneste dag uansett, så det ville være helt umulig å regulere sengetid etter det. Og jeg kan garantere deg at ikke enhver helsesøster er enig med deg. Alt dette er uansett uvesentlig, man må selv se om barna sine er uthvilte, våkne og opplagte og når andre legger eller vekker barna sine gjelder kun for deres barn.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 11. november 2016 #17 Skrevet 11. november 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i huset er det kveldsstell ca 1830. 1845 er hun i seng,og i 19-tiden sover hun. ...vekkes 0630 hver dag (må levere i bhg 0715 for å rekke jib). Hentes i bhg ca 16/1630. Hun virker stadig trøtt mot slutten av uka. Lurer på hun får for lite søvn. ....når legger dere? Anonymkode: 8a0ef...eb5 Hun er jo liten, har hatt en lang uke (lange dager i barnehagen) og det er jo naturlig at hun er sliten mot slutten av uken.
Teriyaki Skrevet 11. november 2016 #18 Skrevet 11. november 2016 Han har vært i seng kl 1930 helt fra han var under ett år gammel. Nå blir han fem om en uke. Yngste på 1,5 er i seng kl 1900 hver dag. Begge sover til et sted mellom 0630 og 0730. Det ser ut til å fungere fint for de begge to.
Vera Vinge Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 4-åringen (som blir fem om et par mnd) min sovner en gang mellom 19 og 20, oftest rundt 19.30. Sover da ofte til 6.30, da våkner han av seg selv. Men han kan også sove en halvtime lenger, eller som i dag til 5.45. Generelt føler jeg også at han sover litt for lite, for han er ganske sliten etter bhg og han sovner veldig fort om kvelden. Nå er han en del forkjøla, da, så det spiller nok inn på det. Men om vi legger ham tidligere, våkner han også bare tidligere når han kommer inn i den rytmen. Men om vi hadde måttet vekke ham, hadde jeg lagt ham tidligere om kvelden. Han sover ofte litt på dagen i helger, da, hvis vi kjører bil på dagtid, uten at nattesøvnen påvirkes negativt av det. Vi legger ofte opp til det nå i forkjølelsessesongen hvertfall.
Outlander Skrevet 11. november 2016 #20 Skrevet 11. november 2016 Kl 19 og dette inkludert helgene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå