Gå til innhold

Dere som bor sammen, hvordan deler dere matutgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere matutgiftene? 

Vi har ikke fått noen ordning på det, og det ender med at den som kommer først hjem bare kjøper med noe... Noe som stort sett alltid er meg. Jeg orker ikke ha det sånn lenger, og føler halve lønningen min går med til mat. Hvordan deler dere det? 

Anonymkode: 3af93...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en konto der begge overfører et beløp i mnd. Derfra betales husleie og andre regninger, samt mat. Vi betaler inn like mye hver, og når en av oss har handlet i butikken kan vedkommende overføre det beløpet fra felleskontoen (vi har ikke kort på den).

• Liker 1
Skrevet

Samme som over. Felleskonto er noe av det smarteste vi har innført i forholdet vårt, null krangling om hvem som skal betale hva, bare "setter det på fellesen". Der trekkes også alt av streaming-tjenester, forsikringer etc. 

Min mann er i full jobb, jeg er student, så noen ganger overfører han litt mer enn meg (han betaler fra før av enda mer på huslånet). 

Anbefales på det varmeste!

Anonymkode: 9fe70...26e

• Liker 3
Skrevet

Enig, felleskonto er flott. Vi har to felleskonti en til mat etc og en til faste utgifter som strøm. Vi har satt opp fast trekk dagen vi får lønn, og regnet en prosentvis fordeling siden vi tjener ulikt. Til matkontoen har vi bestilt to kort, så handler den som det passer best for. 

Anonymkode: c4fdc...df4

Skrevet

Ehem, det faste trekket er fra våre personlige lønnskonti og så går det da inn på felles forbrukskonto. 

(Gikk litt fort i skrivinga)

Anonymkode: c4fdc...df4

Skrevet

Vi bruker hverandres kort alt ettersom hvem som har penger på konto

Som regel så blir det til at mitt kort brukes til mat og hushold siden han bruker sin konto/lønn til å betale alle regninger og slikt. 

Vi orker ikke å ha et eget kort/konto for en spesifikk ting eller drive å fordele hver krone så nøye. Dersom det blir til at jeg har tømt min konto på mat og slikt til oss og jeg trenger noe til meg selv så sier jeg ifra så overfører han penger til meg, eller omvendt

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker Trumf Visa  når vi handler mat, og betaler regningen annenhver måned. Bruker omtrent like mye penger på mat hver måned, så vi synes det er en grei løsning. 

Fikk klar beskjed av svigermor da vi flyttet sammen om at jeg ikke måtte gå med på fellesøkonomi, siden mannen har arvet sin fars (manglende) sans for økonomi...

Skrevet

Den som er på butikken, betaler.  Vi har felles for lån, kommunale avgifter osv,  men maten blir litt hips om haps.

Skrevet

Vi har felles konto med hvert vårt kort. overfører 600 kr hver, hver uke :)

Anonymkode: 4638a...7ce

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har felles konto med hvert vårt kort. overfører 600 kr hver, hver uke :)

Anonymkode: 4638a...7ce

Hvordan klarer dere dere på mat for 1200,- i uka ? 

Her betaler den som handler. Har den ene lite igjen på konto overfører den andre eller vi bruker hverandres kort. Her får alt i en pott, så blir litt hipp som happ hvem som betaler for hva. 

Anonymkode: 24fd3...179

Skrevet

Vi overfører 5000 til felleskonto i måneden. Om det minker så fører vi over litt ekstra. ingen av oss liker å betale minst, så vi syns det er best slik at vi begge bidrar likt. Dekker husleie, strøm, mat, bursdagsgaver og ellers ting til bolig.

Skrevet

Vi har felles økonomi, så det betyr ingenting hvor pengene kommer fra.

Anonymkode: 5a685...d2a

Skrevet

Har en felleskonto som vi bruker til middager, regninger og alt annet som er 50/50. 

Skrevet

Vi handler med hvert vårt kort, men vi har en sånn ca. jevn fordeling over hvem som handler når. Avtaler gjerne dagen i forveien eller sender en melding mot slutten av arbeidsdagen hvis vi må kjøpe mat. Vi regner på det med jevne mellomrom, det går opp i opp. Vi har en felleskonto, men den er beregnet på boligutgifter og felles greier som vaskemaskin f.eks.

Skrevet

Vi tar alltid med kvitteringen, og så regner vi det sammen innimellom.

Anonymkode: bdfbd...5f6

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg at dere oppretter en felles kortkonto, der det utstedes to kort, ett til hver. På denne felleskontoen overfører hver av dere et gjennomsnittsbeløp, f.eks. en gang hver uke, så bruker dere kortene til å handle mat.

Skrevet

En felles husholdningskonto som vi har hvert vårt visakort til. Siden vi tjener omtrent det samme, betaler vi inn lik sum hver måned, akkurat som at boliglån og alle andre faste fellesutgifter deles likt.

Anonymkode: f3153...78e

Skrevet

Vi har en felles matkonto som vi overfører fast beløp hver lønn.  Bruker kortet til mat og alle andre felles opplevelser.  Pengene som blir til overs sparer vi til reiser vi tar sammen :)

Anonymkode: 9ede0...e10

Skrevet
19 timer siden, Wenda skrev:

Vi bruker hverandres kort alt ettersom hvem som har penger på konto

Som regel så blir det til at mitt kort brukes til mat og hushold siden han bruker sin konto/lønn til å betale alle regninger og slikt. 

Vi orker ikke å ha et eget kort/konto for en spesifikk ting eller drive å fordele hver krone så nøye. Dersom det blir til at jeg har tømt min konto på mat og slikt til oss og jeg trenger noe til meg selv så sier jeg ifra så overfører han penger til meg, eller omvendt

kvinnefella..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...