Gå til innhold

Vil åpne nettbutikk, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ønsker å åpne en nettbutikk, hovedsakelig der fokuset vil ligge på klær. Men. Hvor kan jeg få tak i folk som vil lage forskjellig klær for meg osv? Må jeg kontakte noen i Kina?

Anonymkode: 93155...ce5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en lang vei å gå, min venn.

Anonymkode: c477a...942

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg ønsker å åpne en nettbutikk, hovedsakelig der fokuset vil ligge på klær. Men. Hvor kan jeg få tak i folk som vil lage forskjellig klær for meg osv? Må jeg kontakte noen i Kina?

Anonymkode: 93155...ce5

Kanskje du kunne få råd og veiledning av en mentor som har jobbet innen det samme?

Anonymkode: 51cf5...d1b

• Liker 1
Skrevet

Du trenger en plan, et budsjett og litt mer kunnskap før du starter.  

1. Hva er kundegruppen?

2. Hvor stor skal kolleksjonen være? Og hvor mange kolleksjoner i året?

3. Forventet overskudd

4. Hvor lenge kan du gå uten å tjene noe, men kun ha utgifter

5. Overheadkostnader

6. Lovverket

7. Hvordan skaffe kunder?

Bare for å nevne noen. Ville ha startet i det små på en etablert side først og tatt det derifra. Finnes klesmesser, men vet ikke om disse bare selger ferdigprodusert eller om det også finnes andre der.

• Liker 2
Skrevet

Er virkelig ikke mange som lykkes med å selge egen design, hvis det er det du tenker på. Det er virkelig MYE arbeid, konstant mas og oppfølging. Antakelig utrolig mye mer stress, utgifter og krav til startkapital og talent enn du ser for deg. Men all ære til deg hvis du allikevel vil satse.

Anonymkode: 0f2e3...9a6

Skrevet

Forretningsplan:

Tror jeg må finne noen i kina......?

Du har en lang vei å gå, ja. Det vil nok være lurt å skaffe deg en de kunnskap før du setter igang her :) 

Skrevet (endret)

Ta en titt på bloggen Styleconnection. Hun har skrevet litt om det, riktig nok hennes egne erfaringer tror jeg, men da kan du få litt innsikt i hvordan det er.

Endret av penny_
Skrevet

Ikke for å være slem, men dette minnet meg litt om en South Park-episode:

underpants.jpg

Anonymkode: c477a...942

Skrevet

Det hadde ikke vært bedre å ikke bite over for mye da? Ønsker du å designe klær eller drive en butikk? 

Ønsker du å designe har du sikkert noen skisser klar. Da trenger du kapital. Finn ut hva slags firma som gavner deg best. Finn et firma som kan lage klærne og prototyper for deg. Kina er det vanligste, bare pass på at de har et godt rykte. Sett opp en god, proff bås på den halvårlige messa og få inn noen bestillinger. Bruk gjerne et regnskapsfirm. Ikke ta ut overskudd første året, du trenger pengene til uforutsette kostnader, neste kolleksjon, neste messe og til varer som kommer tilbake pga reklamasjon. 

Ønsker du å drive butikk så blir det mye det samme, bare at du drar på messa som innkjøper og må fordele bestillingen så vareutvalget får en jevn tilstrømmning. I tillegg må du ta hensyn til betalingsalternativer, lager, reklame osv. 

Planlegger du å starte en shabby chic klær og interiørbutikk kan du likegodt gi opp. Gjennomsnittlig levealder er 2-3mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...