Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det positivt å si at man er en "potet"  i jobbsammenheng? Å skrive det i en søknad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poteter kan brukes til alt. Så ja.

Skrevet

Det var også min tanke , men så kom jeg over dette: https://erikfalkhanseniogs.com/2015/02/26/poteten-som-ikke-ville-ansette/

Tre gode grunner til at det å være en «jobbsøkende potet» faktisk ikke er så veldig attraktivt for potensielle arbeidsgivere:

1. potetEn potet kan ofte lite om mye og det er en person som arbeidsgivere svært sjeldent har behov for.
  2. En potet blir ofte sett på som en person som ikke helt vet hvem han/hun er, hva han/hun kan og hva han / hun vil. Også slike personer har arbeidsgivere svært sjeldent behov for.
  3. En potet har ingen spisskompetanse og spisskompetanse er det de fleste arbeidsgivere ser etter når de ansetter nye folk.

"Hysj. Det er en ting vi må holde mellom deg og meg: Er det slik at du faktisk er en potet og en veldig god potet, da må du bare prøve å glemme dette mens du er i jobbsøkermodus. Når du så har fått deg en ny jobb, ja da kan du gå tilbake til å være den gode poteten. Tro det eller ei og ironisk nok, så er det slik at de fleste arbeidsgivere elsker en ansatt som er en potet. Problemet er bare at de ikke ansetter dem. "

Så da ble jeg litt usikker, for jeg prøver å selge meg inn som potet.

Skrevet

Det kommer litt an på hvilken jobb du søker på. Som regel står det ønskede kvalifikasjoner og da er de spesifikt ute etter noe, da tenker jeg det er lite hjelp i å skrive at man er en potet. Men jeg har selv jobbet som resepsjonist og var da en potet for stort og smått som dukket opp. I en sånn stilling kan man dra fram at man har litt variert erfaring og kan steppe inn om det trengs.

Anonymkode: 40625...54e

Skrevet

Går ann å si at man har bred og variert erfaring, men jeg tenker det er bedre å argumentere for hvorfor potet-egenskapene vil komme til nytte i stillingen.

Jeg jobbet en periode med utagerende adferd hos funksjonshemmede mens jeg studerte, og har argumentert i søknadstekster at dette har lært meg mye om teamarbeid og stressmestring, samt at jeg har bevist for meg selv at jeg har evne til å holde holdet kaldt og opptre profesjonelt selv i vanskelige situasjoner. Det er jo sjeldent at man er nødt til å gjøre en nedleggelse eller avverge en voldshandling når man jobber i kontorlandskap, men det er jo helt klart en fordel med samarbeidsevner og folk som håndterer litt press. Men at jeg er RÅ på stikkpille-administrering føler jeg liksom ikke at jeg har fått særlig uttelling for..:fnise:

Anonymkode: d6ba2...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...