Gå til innhold

Sort avføring og nedsatt allmenntilstand

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste fem dagene har jeg hatt nedsatt allmenntilstand. Litt feber, men den har kommet og gått litt.

i tillegg har jeg vært mye kvalm, løs i magen (hatt avføring ca tre ganger om dagen). Nedsatt matlyst, men prøvd å spise. Det har stort sett kommet fort ut igjen. Ingen oppkast. Litt stikkende magesmerter i under ribbeina på venstre side.

De to siste gangene jeg var på do i dag, var avføringen helt svart. 

Har flere opplevd dette? Har dere opplevd at det bare går over av seg selv? 

Anonymkode: f6da3...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De siste fem dagene har jeg hatt nedsatt allmenntilstand. Litt feber, men den har kommet og gått litt.

i tillegg har jeg vært mye kvalm, løs i magen (hatt avføring ca tre ganger om dagen). Nedsatt matlyst, men prøvd å spise. Det har stort sett kommet fort ut igjen. Ingen oppkast. Litt stikkende magesmerter i under ribbeina på venstre side.

De to siste gangene jeg var på do i dag, var avføringen helt svart. 

Har flere opplevd dette? Har dere opplevd at det bare går over av seg selv? 

Kontakt lege snarest!

Svart avføring er tegn på indre blødninger

(også tegn på inntak av jerntabletter. Har du spist jerntabletter?)

Ring legevakta snarest og forklar situasjonen!

Hva har du spist de siste dagene?

Anonymkode: 02f10...32e

• Liker 5
Skrevet

Ingen jerntabletter de siste to årene, så da er det safe! 

Har stort sett spist brød med diverse pålegg, nudler, men ingenting som kan farge avføringen såpass mye. 

Takk for svar 😊 

TS

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen jerntabletter de siste to årene, så da er det safe! 

Har stort sett spist brød med diverse pålegg, nudler, men ingenting som kan farge avføringen såpass mye. 

Takk for svar 😊 

TS

Takk for svar!

Ringer du legevakta og forklarer din situasjon da, slik at de kan ta avgjørelsen nå i kveld om du må komme straks eller om det kan vente?

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt lege snarest!

Svart avføring er tegn på indre blødninger

(også tegn på inntak av jerntabletter. Har du spist jerntabletter?)

Ring legevakta snarest og forklar situasjonen!

Hva har du spist de siste dagene?

KAN være tegn på indre blødninger, kan også være pga hemorider, cøliaki, divertikulitt, og forskjellige typer mat. TS sier sort avføring; hvordan sort? Sort og tjærete? Sort flekkete? Lukter det? Kommer det frisk blod? Mange spørsmål som må svares før man slenger ut diagnose om indre blødninger. Men du har rett i at det ikke må ignoreres, så TS gjør som jeg skrev ovenfor ;Ring fastlegen for akutt time slik at de kan ta avføringsprøve, og evt ring legevakten om du vil rådføre deg med dem nå i kveld. :)

Endret av Ravna
Skrevet
Akkurat nå, Ravna skrev:

KAN være tegn på indre blødninger, kan også være pga hemorider, cøliaki, divertikulitt, og forskjellige typer mat. TS sier sort avføring; hvordan sort? Sort og tjærete? Sort flekkete? Lukter det? Kommer det frisk blod? Mange spørsmål som må svares før man slenger ut diagnose om indre blødninger. Men du har rett i at det ikke må ignoreres, så TS gjør som jeg skrev ovenfor. Ring fastlegen for akutt time slik at de kan ta avføringsprøve, evt ring legevakten om du vil rådføre deg med dem nå i kveld. :)

Beklager at jeg skrev på en måte som kan misforstås.

Jeg mente jo at sort avføring er et av symptomene på bl.a. indre blødninger.

• Liker 1
Skrevet

Om avflringen er helt svart eller helt lys så skal man kontakte lege. Det er ikke boe godt tegn. Svart tyder på blødninger litt oppover i tarmen.

Anonymkode: acdd9...7d7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Ravna skrev:

KAN være tegn på indre blødninger, kan også være pga hemorider, cøliaki, divertikulitt, og forskjellige typer mat. TS sier sort avføring; hvordan sort? Sort og tjærete? Sort flekkete? Lukter det? Kommer det frisk blod? Mange spørsmål som må svares før man slenger ut diagnose om indre blødninger. Men du har rett i at det ikke må ignoreres, så TS ;Ring fastlegen for akutt time slik at de kan ta avføringsprøve, og evt ring legevakten om du vil rådføre deg med dem nå i kveld. :)

Om det hadde vært hemoroider som var årsaken, så hadde blodet vært friskt og rødt. Man skal alltid ta kontakt med lege om avføringen er sort eller veldig mørk. 

• Liker 2
Skrevet

Blir litt irritert av de som skriker "gå til legen" for alt av bagateller. Men med tanke på resten av symptomene du beskriver ville jeg IKKE prøvd å selvdiagnosere eller "vente og se"... Feber, dårlig allmentilstand, isolert magesmerte OG sort avføring? Ikke bra.

Anonymkode: 97cad...ef1

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det hadde vært hemoroider som var årsaken, så hadde blodet vært friskt og rødt. Man skal alltid ta kontakt med lege om avføringen er sort eller veldig mørk. 

Ja jeg vet, derfor spurte jeg TS om de følte for å spesifisere. og igjen; ja jeg er veldig klar over at slikt ikke må ignoreres, det var derfor jeg sa til TS at de måtte ta kontakt med fastlegen og evt legevakt. ;) 

Skrevet

Jeg stemmer også for at du kontakter lege e.l. snarest.

Spesielt med tanke på at du har hatt litt feber og nedsatt allmenntilstand som du sier, i tillegg til at det har pågått en stund nå. Jeg er absolutt ingen lege eller ekspert, men det kan jo høres ut som om det er noe der som må fikses så fort som mulig.

Og det skader iallefall ikke å kontakte lege/legevakt. Forklar situasjonen så får de selv bestemme hvor mye det haster. Fortell de om alle symptomene dine, gjerne skriv de ned før du tar kontakt, så du ikke glemmer noe. Så får de som jobber med det ta avgjørelsen om det er noe som må bli sett på akkurat nå eller om det kan vente til imorgen eller senere.

Håper det ordner seg for deg. :) 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Ravna skrev:

Ring fastlegen og be om akuttime. :) 

Et svært dårlig råd, fordi situasjonen kan forverre seg til å bli kritisk (og også verre enn det) for pasienten innen fastlegekontoret åpner!

Jeg har sett mennesker der kroppen deres har vært i sjokk grunnet indre blødninger. Dette er ikke å spøke med.

Å kontakte legevakten straks, er et meget godt råd, fordi de sitter på ekspertisen og kan ta avgjørelsen om pasienten skal komme straks eller ikke.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et svært dårlig råd, fordi situasjonen kan forverre seg til å bli kritisk (og også verre enn det) for pasienten innen fastlegekontoret åpner!

Jeg har sett mennesker der kroppen deres har vært i sjokk grunnet indre blødninger. Dette er ikke å spøke med.

Å kontakte legevakten straks, er et meget godt råd, fordi de sitter på ekspertisen og kan ta avgjørelsen om pasienten skal komme straks eller ikke.

Samme her, det var derfor jeg anbefalte TS å gjøre begge . :)

Skrevet

Kjære Ts

Jeg rydder for avsporinger og stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Sulosi, mod

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...