Gå til innhold

Flytte med katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal flytta og skal ha med katten min. Den er 5 år og elsker å være ute... hvordan skal jeg tilpasse han den nye plassen? Og hvor lenge må jeg holde ham inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Anbefales at alle katter eldre en 1 år er innekatter 1 måned før de blir slippet ut, en 5 år gammel katt har en ferdigutviklet stedsans så når den blir vant med huset skal dette gå bra.

Endret av TGI
Skrevet

Holdt mine inne i litt over en måned før jeg slapp dem ut. Valgte en dag med dårlig vær som første utedag på det nye stedet, slik at det ikke være så attraktivt å være lenge ute. I tillegg var jeg med dem ut de første gangene og slapp dem ut før mating så de hadde god grunn til å komme inn raskt. Har gått helt fint. Nå går de ut og inn som de vil. :)

Skrevet

Dette har jeg også tenkt på, da jeg skal flytte med min katt snart. Men jeg har noen tilleggsspørsmål, så håper det er greit for deg TS at jeg bare spør her: 

Skal flytte fra en leilighet til en annen i samme by, og tar med meg alle møblene. Sånn rent praktisk, bør jeg først ta alle møblene dit mens katten f.eks er ute, eller bør jeg først ta katten for så å stenge den inne på soverommet i nyleiligheten mens jeg holder på å flytte? 

Skrevet

Jeg har flyttet med mine to voksne katte to ganger. Begge gangene var kattene noe av det første jeg bar inn i det nye huset, så stengte jeg dem inne på et rom med matskål, vannskål og sandkasse, men jeg fikk resten av møbler og ting og tang på plass. Da huset var rolig etter flyttesjauen, og jeg var alene i huset igjen, så hentet jeg de ut av rommet, sånn at de fikk bli kjent med det nye huset vårt, og sørget for at de fant matplassen sin og hvor innedoen sto.

Så holdt jeg dem inne et par dager, før jeg gikk ut med dem og var ute med dem de første dagene, til de ble litt tryggere på omgivelsene og hadde lært hvordan de varslet for å komme inn igjen. Når har disse to alltid vært sterkt knyttet til meg, så når jeg går ut blir de gjerne med, og når jeg går inn igjen så kommer de springende etter meg inn igjen. Begge gangene var frøknene trygge i utemiljøet rimelig kjapt, men det er jo viktig å kjenne kattene såpass at man kan "lese" dem litt.

Jeg har også et sånt "dirty-triks" som jeg bruker hvis jeg vil ha tak i dem og jeg ikke ser dem. De esker nemlig Whiskas sine Temptation, og det får dem bare når de har vært ute og kommer inn. Jeg tror jeg brukte den litt i begynnelsen, også. Var bare å riste på eska ut av verandadøren, så kom dem hjem i galopp :ler: 

Lykke til!

Skrevet
53 minutter siden, minsinn skrev:

Jeg har også et sånt "dirty-triks" som jeg bruker hvis jeg vil ha tak i dem og jeg ikke ser dem. De esker nemlig Whiskas sine Temptation, og det får dem bare når de har vært ute og kommer inn. Jeg tror jeg brukte den litt i begynnelsen, også. Var bare å riste på eska ut av verandadøren, så kom dem hjem i galopp :ler:

Sånn gjorde jeg også, og noen ganger funker det enda bedre å bruke en liten gourmet gold boksemat som tromme med en teskje. :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...