AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Hei. Står ganske fast nå og håper virkelig det er noen som kan svare på et par ting jeg har dags dato en jobb og har bestemt meg for å fortsette på utdanningen min og si opp jobben (har selvfølgelig ikke sagt opp enda). Problemet er jo at jeg bor for meg selv, og har hørt med Lånekassen og nav om det finnes noe støtte for dette mens jeg driver med utdanningen. Noe som det ikke så ut til å være, iallefall ikke på tanke med hvor nærme skolen var og det at jeg hadde ikke noe grunn til å ikke flytte hjem igjen. Har dere noen forslag til hvem/hvor jeg skal henvende meg til? Eller det ikke noe sjans for at jeg kan bo for meg selv mens jeg driver med utdanninga? Har veldig lyst til å komme meg vidre. Anonymkode: 90aae...3e9
Arkiv Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Hvorfor kan du ikke ta vanlig lån i Lånekassen? 1
sføin12 Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 7 minutter siden, Arkiv skrev: Hvorfor kan du ikke ta vanlig lån i Lånekassen? Det beløpet var på 3000 kr per mnd og holder ikke om jeg skal bo for meg selv. Aner ikke hvorfor det var så lite beløp, var iallefall det hun sa :/
Arkiv Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Akkurat nå, sføin12 skrev: Det beløpet var på 3000 kr per mnd og holder ikke om jeg skal bo for meg selv. Aner ikke hvorfor det var så lite beløp, var iallefall det hun sa :/ Men det er jo bare tull. Du må ha hørt feil. lanekassen.no
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 1 minutt siden, Arkiv skrev: Men det er jo bare tull. Du må ha hørt feil. lanekassen.no kommer jo helt an på hva slags utdannelse det er snakk om her, så ikke hopp så fort til konkulsjoner. hvis jeg skulle ta resten av fagene jeg trenger for å få studiekompetanse så vil jeg kun få rett over 3000 i mnd på grunn av studiebelastningen. Anonymkode: b6ba2...b26
Arkiv Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: kommer jo helt an på hva slags utdannelse det er snakk om her, så ikke hopp så fort til konkulsjoner. hvis jeg skulle ta resten av fagene jeg trenger for å få studiekompetanse så vil jeg kun få rett over 3000 i mnd på grunn av studiebelastningen. Anonymkode: b6ba2...b26 I såfall tar man noen ekstra fag så man får fullt lån. Hvis man virkelig vil videre med utdannelsen gjør man jo det. 1
sføin12 Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 1 minutt siden, Arkiv skrev: Men det er jo bare tull. Du må ha hørt feil. lanekassen.no Det jeg også syntes var litt rart, men var det hun fortalte. Vet ikke om det kanskje hadde noe med at jeg må først få studiekompetanse og at lånet er mindre på videregående? Eller har det ikke noe å si? Håper jeg isåfall hørte feil
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 Akkurat nå, sføin12 skrev: Det jeg også syntes var litt rart, men var det hun fortalte. Vet ikke om det kanskje hadde noe med at jeg må først få studiekompetanse og at lånet er mindre på videregående? Eller har det ikke noe å si? Håper jeg isåfall hørte feil hva slags type utdannelse skal du ta? voksenoplæring? er det 100% eller 50% ? Anonymkode: b6ba2...b26
Arkiv Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 Akkurat nå, sføin12 skrev: Det jeg også syntes var litt rart, men var det hun fortalte. Vet ikke om det kanskje hadde noe med at jeg må først få studiekompetanse og at lånet er mindre på videregående? Eller har det ikke noe å si? Håper jeg isåfall hørte feil Ta noen ekstra fag så du får full studiebelastning. Problem løst. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Om du ikke har råd så må du velge: Bo hjemme, leve av det du får fra Lånekassen og studere. Bo alene og jobbe (og eventuelt gå på skole i tillegg) Det er et enkelt regnestykke. Hva har du råd til? Anonymkode: 7d511...c71 3
sføin12 Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva slags type utdannelse skal du ta? voksenoplæring? er det 100% eller 50% ? Anonymkode: b6ba2...b26 Nei, ikke voksen opplæring. Blir vell 100% da? Eller? skal først iallefall få studiekompetanse og vidre på høgskole. Akkurat dette gjaldt jo påbygg på videregående
sføin12 Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 6 minutter siden, Arkiv skrev: Ta noen ekstra fag så du får full studiebelastning. Problem løst. Sant
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #13 Skrevet 10. november 2016 Ta vanlig stipend og lån i Lånekassen, det utgjør mer enn 3000 i måneden. Finn så en mindre omfattende deltidsjobb om du ønsker. Lånekassen kan ikke si at du skal flytte hjem til foreldrene dine bare du bor nærme nok for at du skal oppfylle vilkårene for å få. Så lenge du bor i din egen bolig har det ingenting å si om du bor 50 meter fra dine foreldre eller 100 mil. Anonymkode: 5c0c9...a20 1
sføin12 Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta vanlig stipend og lån i Lånekassen, det utgjør mer enn 3000 i måneden. Finn så en mindre omfattende deltidsjobb om du ønsker. Lånekassen kan ikke si at du skal flytte hjem til foreldrene dine bare du bor nærme nok for at du skal oppfylle vilkårene for å få. Så lenge du bor i din egen bolig har det ingenting å si om du bor 50 meter fra dine foreldre eller 100 mil. Anonymkode: 5c0c9...a20 Ja. Super skummelt å satse før jeg vet helt sikkert at det ordner seg og at jeg får lån og stipend. For virka ut som det så helt mørkt ut hos Lånekassen på grunnlaget av at jeg ikke hadde noe grunn til å ikke flytte hjem. Vil jo helst fortsette å bo for meg selv. Men hun ramsa opp alt jeg hadde krav på og hvor mye lån jeg kunne ta på bakgrunn av tidligere utdanning, hvor langt jeg bodde unna skolen og hvor langt skolen var fra mine foreldre sitt hus, og resultatet var ikke til å leve av. Var snakk om engangs stipend på 900 til utstyr og lån på 3000 pr mnd. Har jo en venninne som går høgskole og har veldig grei utbetaling fra de pr mnd, men har jo sikkert noe med at hun går på høgskole da.
Tvist Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta vanlig stipend og lån i Lånekassen, det utgjør mer enn 3000 i måneden. Finn så en mindre omfattende deltidsjobb om du ønsker. Lånekassen kan ikke si at du skal flytte hjem til foreldrene dine bare du bor nærme nok for at du skal oppfylle vilkårene for å få. Så lenge du bor i din egen bolig har det ingenting å si om du bor 50 meter fra dine foreldre eller 100 mil. Anonymkode: 5c0c9...a20 Er du sikker på at det gjelder videregående?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 Støtte fra Lånekassen er lavere for videregående fag enn for høyskole/universitet. TS, jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan ta opp fag på kveldstid ved siden av full jobb, som så mange andre. Jeg tok mastergrad på fulltid ved siden av full jobb. Utrolig slitosmt, men der går om man vil. Anonymkode: 1502a...f89
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 På 10.11.2016 den 12.53, AnonymBruker skrev: kommer jo helt an på hva slags utdannelse det er snakk om her, så ikke hopp så fort til konkulsjoner. hvis jeg skulle ta resten av fagene jeg trenger for å få studiekompetanse så vil jeg kun få rett over 3000 i mnd på grunn av studiebelastningen. Anonymkode: b6ba2...b26 OK. Du skal si opp jobben din for å gå på videregående igjen? Si det, da. Du skal jo ikke studere, så,da er det litt dumt å lure folk til å,tro det både i overskrift og startinnlegget. Ta heller fagene du trenger som privatist ved siden av jobb, du kan søke om å få gå ned til en lavere stillingsprosent mens du gjør dette. Eller du slutter i jobben, begynner på videregående som ordinær elev igjen og flytter hjem på pikerommet. For nei, det finnes naturligvis ingen spesielle støtteordninger bare fordi du ikke har gjort deg ferdig med videregående tidligere. Anonymkode: f13f8...aa1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 På 10.11.2016 den 13.03, AnonymBruker skrev: Ta vanlig stipend og lån i Lånekassen, det utgjør mer enn 3000 i måneden. Finn så en mindre omfattende deltidsjobb om du ønsker. Lånekassen kan ikke si at du skal flytte hjem til foreldrene dine bare du bor nærme nok for at du skal oppfylle vilkårene for å få. Så lenge du bor i din egen bolig har det ingenting å si om du bor 50 meter fra dine foreldre eller 100 mil. Anonymkode: 5c0c9...a20 Jo, når man er ELEV på VIDEREGÅENDE med ungdomsrett, så spiller faktisk avstand til foreldrehjemmet inn. Og stipend behovprøves mot ELEVENs foreldres inntekt. Det blir annerledes den dagen man blir student. Anonymkode: f13f8...aa1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #19 Skrevet 14. november 2016 På 10.11.2016 den 20.03, AnonymBruker skrev: Støtte fra Lånekassen er lavere for videregående fag enn for høyskole/universitet. TS, jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan ta opp fag på kveldstid ved siden av full jobb, som så mange andre. Jeg tok mastergrad på fulltid ved siden av full jobb. Utrolig slitosmt, men der går om man vil. Anonymkode: 1502a...f89 Nå er det ikke alle utdannelser man kan ta ved siden av full jobb, siden mange krever obligatorisk oppmøte i form av obligatoriske forelesninger, labarbeide, arbeidsgrupper etc. I min utdannelse var det slik, det er ikke alle som tar plankekjøringsutdannelser der man kan lese på kveldstid i sitt eget tempo. Anonymkode: 5c0c9...a20
_popcorn_ Skrevet 14. november 2016 #20 Skrevet 14. november 2016 om du har ungdomsrett: 3800 i stipend ca + 3075 i studielån. uten ungdomsrett: 7800 i lån, hvorav 41 000 er omgjøringslån. Dette er summer som er helt uavhengig av foreldres inntekt, men gitt at du ikke har trygdeytelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå