Cessa74 Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Har vært igjennom 3 jobbsøknader i ulike kommuner i nærheten ila de siste to årene, alle samme type stilling, men dessverre aldri nådd helt opp.. Blir alltid innkallt til intervju, men slått på målstreken av en med lenger erfaring innen området - ble nr 2 i 2 av jobbene og nr 4 i den tredje. Har både søkt uten å be om utvidet søkerliste, og søkt hvor jeg har bedt om det. Synes jo det er interesant å se hvem man konkurerer med ifht erfaring. MEN, jeg opplever at leder anser det son litt negativt at man ber om det. Og jeg vil ikke vikre kranglete eller krevende i søkerprosessen. Man får jo egentlig ingenting praktisk ut av det, de vil jo uansett sette sin innstilling og jeg ville jo aldri verden begynt å klage på avgjørelsen selv om jeg kanskje tenker jeg har mer erfaring enn den de valgte osv.. Så har det egentlig noe for seg å be om utvidet søkerliste? Eller oppfattes det bare som støy for de som skal ansette?
Idril_M Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Er det ikke mer nyttig å be om en tilbakemelding om hva slags kompetanse eller annet du manglet for å bli innstilt som nr 1? En liste med navn er i seg selv ikke så nyttig. 2
Kontormus Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Forskjellen på søkerliste og utvidet søkerliste er vel at bakgrunnen til kandidatene stå i sistnevnte
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 De som ber om utvidet søkerliste er ofte kverulerende folk som vil krangle på at noen andre enn dem fikk stillingen, så det gir ikke et godt inntrykk. Be heller om tilbakemelding på hvilken erfaring/kompetanse du kan opparbeide deg for å bli relevant ved en senere anledning. Anonymkode: 0d191...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Det har over hodet ingen ting å si for vurderingen av kandidaten! Anonymkode: 4a466...391
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Du blir oppfattet som masete og kverulerende og blir "svartelistet" dersom du søker jobb hos samme leder igjen. Sorry, men sånn fungerer verden - samme hvor mye vi skulle ønske den ikke gjorde det. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ber om søkerlisten. Det er jo å grave i bakgrunnen til andre mennesker, en bakgrunn du strengt talt ikke har noe med. De har valgt å gi den til en potensiell arbeidsgiver, ikke til deg. Anonymkode: 9529c...292
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Jeg har vurdert det en gang jeg lurte veldig på hva som var årsaken til at jeg ikke ble nummer 1 - men et googlesøk gav meg jo svaret. De fleste bruker Linkedin(utenom meg selv ) - og der har jeg sammenliknet meg selv med mange andre som jeg vet har søkt samme jobb, eller som fikk den. Anonymkode: f1389...768
Cessa74 Skrevet 10. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2016 Takk for svar. Tror dere misforstår her. Selvsagt har jeg fått tilbakemeldinger ifht innstillingen - var ikke det jeg lurte på. Og vet hva jeg mangler -nemlig konkret erfaring på akkurat det området, er jo derfor jeg søker de stillingene -fordi jeg virkelig ønsker den jobben og den erfaringen! Men da må man jo få en slik jobb først da, ikke sant? Så lurer ikke på hvorfor jeg ikke kommer helt til topps, men det betyr jo ikke at jeg gir meg av den grunn. Spørsmålet var: har det egentlig noen hensikt å be om utvidet søkerliste - hva får man ut av det? Har inntrykk av at noen konsekvent ber om det, og lurer på hvorfor. Jeg sitter også med inntrykk av at det er negativt ovenfor de som skal ansette at man ber om det, og jeg føler også at jeg snoker litt. Har bare bedt om det en gang, og opplevde at det ble tolket litt negativt. Har ikke planer om å gjøre det ved neste anledning, var bare nysjerrig på hva det er som gjør at noen ber om det..
Gjest Sunhands Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 (endret) Helt uenig med de andre. Jeg har spurt om utvidet søkerliste, og fikk jobben neste gang. Den første gangen fikk jeg ikke jobben fordi det var en annen med mer erfaring enn meg, selv om jeg hadde mer utdanning. Synes utvidet søkerliste er veldig nyttig. Om man er litt usikker, kan man jo spørre om man kan få det for å bruke det videre i jobbsøkerprosessen for å se om man kan heve kompetansen sin på noe vis, eller noe sånt? Endret 12. november 2016 av Sunhands
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå