Gå til innhold

Gift med mann, har barn er de sikret noen arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært  gift med en mann i mange år. Han var med og hadde en farsrolle for mine barn siden de var små. Vi har bygd felles hus, men som han i hovedsak har betalt ned lånet til. Dette var før vi giftet oss, men vi bygde det sammen. Jeg har bidratt økonomisk i oppusning, inventar og daglig husholdning som matvare-innhandling. m.m i 28 år. 

Jeg ønsker å hjelpe mitt voksne barn i kjøp av ny bolig ved å stille huset som sikkerhet. I banken ba de om takst på huset. Han nekter å godta en ny takstvurdering eller å gi meg den gamle takstvurderingen. Også får jeg null innsyn i papirene. Han har gjemt dem. Oppå det hele står ikke huset i selvangivelsen min. Vi har betalt ned det meste av lånet, men så får jeg ikke se noe ... Han ønsker ikke å hjelpe sønnen min (som ikke er sløsete eller utrygg økonomisk. Det har ingenting med sønnen min å gjøre. Tror det handler mest om at han vil ha kontroll på alt og er redd for at jeg skal skille meg eller noe sånt. Så vet dere om jeg kan finne ut OM jeg i det hele tatt eier halve huset? Kan jeg hjelpe barnet mitt ved å stille huset vårt som sikkerhet uten hans samtykke? Er det normalt at det ikke står i selvangivelsen? Hvordan kan jeg finne ut av dette uten å måtte ordne advokat :) Dette er jo en del advokat-spørsmål, men så har jeg ikke tenkt å skille meg og vil ikke lage krig hjemme. Jeg har levd med han så mange år og klart meg fint.

Anonymkode: 2ff8c...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten samtykke, nope. Dessuten eier du ikke halve huset nei. 

Anonymkode: 7314b...833

Skrevet

Signerte du noe da dere bygde huset? Står du som medlåntaker? 

Anonymkode: 17894...48d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bidratt økonomisk i oppusning, inventar og daglig husholdning som matvare-innhandling. m.m i 28 år. 

Det du skriver, som jeg har sitert, er den typiske "kvinnefella" - den er potensielt veldig lei. Videre må du jo vite hvem som står som eier av huset?!

Anonymkode: 6123c...d5e

• Liker 3
Skrevet

ts her,

Nei, signerte ikke som medlåntaker, har aldri sett noen papirer. Jeg tror nok han lurte meg (han sa at siden vi giftet oss ville barnet være sikret i fremtiden.) Altså med huset, en arv ect. Jeg er nok lurt! Dette var det jeg fryktet! Han vil bare "eie" meg, og lage en felle så det vil være vanskelig for meg uten han. Men sønnen min får klare seg selv, ingen menneskerett å få hjelp av foreldre. Hvis jeg er heldig håper jeg at han lar sønnen min får arve noe. 

Skrevet

bare så ingen misforstår. Mener "ingen menneskerett å få hjelp av foreldre til å stille med økonomisk sikkerhet så barnet får seg lån" :)

Ts

Skrevet

Du skriver i overskriften et spørsmål som jeg stusser litt på. Tror du at DIN sønn (som ikke har din mann som far) skal arve noe etter din mann? Det skjer ikke, med mindre din mann har laget et testamente der dette står skrevet i klartekst. Din sønn er ikke sønnen til mannen din, slik jeg forstår ditt innlegg, så han arver altså ikke noe med mindre det foreligger et testamente som sier det. Man arver ikke sin mors ektefelle automatisk, når det ikke er blodsbånd der.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Du skriver i overskriften et spørsmål som jeg stusser litt på. Tror du at DIN sønn (som ikke har din mann som far) skal arve noe etter din mann? Det skjer ikke, med mindre din mann har laget et testamente der dette står skrevet i klartekst. Din sønn er ikke sønnen til mannen din, slik jeg forstår ditt innlegg, så han arver altså ikke noe med mindre det foreligger et testamente som sier det. Man arver ikke sin mors ektefelle automatisk, når det ikke er blodsbånd der.

Skulle til å skrive det samme.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

bare så ingen misforstår. Mener "ingen menneskerett å få hjelp av foreldre til å stille med økonomisk sikkerhet så barnet får seg lån" :)

Ts

Hvorfor vil du at sønnen din skal ha sikkerhet i huset deres? Det er langt mer riski enn å å hjelpe barna med egenkapital så lånet står på dem utelukkende. 

Anonymkode: 4ef89...886

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Jeg mente egentlig, arv etter meg ... siden han hevdet at jeg ville eie halve boligen. Men har jo ingen bevis for det. (men siden jeg antagelig ikke gjør det likevel siden han trolig eier hele boligen vil være grei med barnet.) Han har vært som en far for sønnen siden han var bitteliten. Men men, det har jo juridisk ingenting å si... huff.  

Skrevet

Du får nesten kontakte den institusjonen som menn alltid gjør når vi planlegger framtiden, for å være på den sikre siden.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her,

Nei, signerte ikke som medlåntaker, har aldri sett noen papirer. Jeg tror nok han lurte meg (han sa at siden vi giftet oss ville barnet være sikret i fremtiden.) Altså med huset, en arv ect. Jeg er nok lurt! Dette var det jeg fryktet! Han vil bare "eie" meg, og lage en felle så det vil være vanskelig for meg uten han. Men sønnen min får klare seg selv, ingen menneskerett å få hjelp av foreldre. Hvis jeg er heldig håper jeg at han lar sønnen min får arve noe. 

Men kjære deg! Hvordan kan du ta så lett på denne situasjonen? Du og sønnen din står jo helt uten rettigheter. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få ordnet opp i det hele, bli satt som medeier på huset og sørget for at det er et testamente som sikrer fremtiden din dersom noe skulle skje.

Anonymkode: 6a04a...a46

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente egentlig, arv etter meg ... siden han hevdet at jeg ville eie halve boligen. Men har jo ingen bevis for det. (men siden jeg antagelig ikke gjør det likevel siden han trolig eier hele boligen vil være grei med barnet.) Han har vært som en far for sønnen siden han var bitteliten. Men men, det har jo juridisk ingenting å si... huff.  

Å hevde noe når dere sitter i stua og pludrer betyr ingenting juridisk. Du må få det tinglyst at du eier halve huset.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg! Hvordan kan du ta så lett på denne situasjonen? Du og sønnen din står jo helt uten rettigheter. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få ordnet opp i det hele, bli satt som medeier på huset og sørget for at det er et testamente som sikrer fremtiden din dersom noe skulle skje.

Ja, jeg bare blir nummen av det hele. Har tenkt å finne ut en løsning. Men vil ikke sette himmel og jord i bevegelse her inne. Og må holde hodet kaldt. For hvis jeg lager drama kommer sønnen min ikke heldig ut av det. 

Skrevet

Om jeg blir satt som medeier av huset, vil sønnen min få arve halve huset hvis jeg skriver dette i testamentet mitt etterpå?

Takk for alle svar!

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg blir satt som medeier av huset, vil sønnen min få arve halve huset hvis jeg skriver dette i testamentet mitt etterpå?

Takk for alle svar!

ts

Du trenger ikke skrive testamente til DITT barn, han arver deg uansett. Pliktarv

http://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/

Annet klipp:

" Hovedregelen i arveloven er at barn har rett til å arve 2/3 av de verdiene foreldrene har når den siste av dem dør. Den siste tredjedelen, friarven, disponerer foreldrene fritt. Hvis foreldrene vil gi friarven til andre enn barna, må de opprette testament. "

Skrevet

Tusen takk!

ts

Skrevet

Prøv og få mannen din med på å huset skal tinglyses med en halvdel på deg. Hvis det ikke går, og dere skulle bli skilt i fremtiden, kan du ved å gå til sak oppnå å enten få en viss eierprosent av huset, eller få et vederlagskrav. Dette ettersom du har bidratt på andre måter og til andre utgifter, mens han stod for selve pengene og byggingen av selve huset. Men dette er jo bare hvis du har bidratt økonomisk med mer enn han til det du nevner, som mat, innbo, oppussing osv. Du skriver også at dere har "bygd huset sammen", så hvis du fysisk har bidratt regnes dette også med på den eventuelle eierprosenten eller vederlagskravet. 

Anonymkode: a3f2e...cc2

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!

ts

TS, oppsøk en advokat.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det finnes en løsning som heter særeie i live, felleseie ved død, om han nå er redd for at du vil skille deg og forsvinne med halvparten av verdiene. Dvs. at han eier huset alene så lenge han er i live (blodig urettferdig i deres tilfelle), men at det går over til felleseie om han dør før deg, slik at du har krav på halvparten (som igjen vil gå til din sønn), i tillegg arver du det du måtte ha krav på av din manns halvpart. Ideelt sett må dere selvfølgelig få ordnet dette nå, men greit å ha en plan B om han setter seg helt på bakbeina. 

Har han ingen egne barn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...