AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #1 Del Skrevet 10. november 2016 Husker du da du lærte å løse ulikheter i matematikk? Hva var vanskelig? Hvilke utfordringer møtte du? F.eks. se på disse to oppgavene og skriv gjerne tankene dine. Jeg er ikke interessert i løsningen, men heller tankene rundt uttrykket og evt. svaret du ser. Anonymkode: 4a67e...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #2 Del Skrevet 10. november 2016 Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Del Skrevet 10. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 Du burde ha blitt en mattelærer, hva jobber du som? Anonymkode: ddd38...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #4 Del Skrevet 10. november 2016 Synes det blir litt vanskelig når logaritmer kommer inn, men ellers går det ganske greit Anonymkode: 09f5f...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Del Skrevet 11. november 2016 Det er jo ikke vanskeligere enn annen algebra. Grunnleggende matematikkferdighet. Dog blir det litt mer trick når logaritmer blir en del av regnestykket. Anonymkode: 9d045...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Del Skrevet 11. november 2016 Den første er rimelig enkel, så da "prøver" jeg meg frem, 3 føles greit fordi jeg skjønner intuitivt at 3 + 5 er 8, så det virker som et bra utgangspunkt. Og da får jeg også bekreftet at 8 er, logisk nok, større eller lik 8. Så tenker jeg meg hvis x var en større, altså 4, så blir resultatet at 9 er større eller lik 8. Så derfor må ligningen være riktig dersom x er 4 eller større. På den siste blir det gode gamle flytte over og bytte fortegn og se hva man står igjen med. Anonymkode: b8daa...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Del Skrevet 11. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde ha blitt en mattelærer, hva jobber du som? Anonymkode: ddd38...e99 Regnskapsfører Anonymkode: 417d7...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
road1993 Skrevet 12. november 2016 #8 Del Skrevet 12. november 2016 På 10.11.2016 den 11.08, AnonymBruker skrev: Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 Ikke helt dumt, du! Tenker dog at det er dumt å "frykte" minustall. Ender man opp med -x kan man bare multiplisere med -1 på begge sider av ulikheten. Når likningene blir mer kompliserte vil det nok ikke lønne seg å tenke at man skal "komme unna" minustegn. Men gjør jo egentlig ingenting på denne type oppgaver.. :-) På oppgave A tenker jeg. "Ah, her er det én x. Da kan man bare flytte tallet over på andre siden av ulikheten, ulikhet løst." B; Her ser jeg at -2x + 4x = 2x. Flytter jeg dette over på andre siden får jeg igjen 1x, tallene over på venstre side så er ulikheten løst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå