AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Husker du da du lærte å løse ulikheter i matematikk? Hva var vanskelig? Hvilke utfordringer møtte du? F.eks. se på disse to oppgavene og skriv gjerne tankene dine. Jeg er ikke interessert i løsningen, men heller tankene rundt uttrykket og evt. svaret du ser. Anonymkode: 4a67e...f69
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 Du burde ha blitt en mattelærer, hva jobber du som? Anonymkode: ddd38...e99
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Synes det blir litt vanskelig når logaritmer kommer inn, men ellers går det ganske greit Anonymkode: 09f5f...c65
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Det er jo ikke vanskeligere enn annen algebra. Grunnleggende matematikkferdighet. Dog blir det litt mer trick når logaritmer blir en del av regnestykket. Anonymkode: 9d045...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Den første er rimelig enkel, så da "prøver" jeg meg frem, 3 føles greit fordi jeg skjønner intuitivt at 3 + 5 er 8, så det virker som et bra utgangspunkt. Og da får jeg også bekreftet at 8 er, logisk nok, større eller lik 8. Så tenker jeg meg hvis x var en større, altså 4, så blir resultatet at 9 er større eller lik 8. Så derfor må ligningen være riktig dersom x er 4 eller større. På den siste blir det gode gamle flytte over og bytte fortegn og se hva man står igjen med. Anonymkode: b8daa...b49
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde ha blitt en mattelærer, hva jobber du som? Anonymkode: ddd38...e99 Regnskapsfører Anonymkode: 417d7...198 1
road1993 Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 På 10.11.2016 den 11.08, AnonymBruker skrev: Det første så tenker jeg sånn her : "hmm, okei, må hvertfall flytte det som hører sammen på samme side. Enklere å flytte 5 over, fordi hvis jeg flytter 8 over så blir det minustall og det er litt gidd, okei, skal vi se, X står for seg selv og chiller, og den er da større eller lik 3. Okei. kult." På den andre så tenker jeg sånn her: "Litt flere tall! men hey - jeg er 22. Dette må jeg klare. Ser at 32 står med negativt fortegn, så det hadde vært kult å få den på andre sida egentlig. Men også xene blir negative da. Hmm en liten lurifaks detta. Får prøve å regne litt nå... 6-32-5 blir -31 ikke sant (?). Og så x... skal vi se. Flytter over xene og får 3x-4x+2x som er 1x, altså X. Så da har vi at x er større enn minus31? Dvs ikke nødvendigvis så sykt stor, kan jo være -30 og fortsatt være innafor." Vet ikke om det hjelper, men. Tenker sånne teite setninger og pønsker høyt inni meg. Anonymkode: 417d7...198 Ikke helt dumt, du! Tenker dog at det er dumt å "frykte" minustall. Ender man opp med -x kan man bare multiplisere med -1 på begge sider av ulikheten. Når likningene blir mer kompliserte vil det nok ikke lønne seg å tenke at man skal "komme unna" minustegn. Men gjør jo egentlig ingenting på denne type oppgaver.. :-) På oppgave A tenker jeg. "Ah, her er det én x. Da kan man bare flytte tallet over på andre siden av ulikheten, ulikhet løst." B; Her ser jeg at -2x + 4x = 2x. Flytter jeg dette over på andre siden får jeg igjen 1x, tallene over på venstre side så er ulikheten løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå