Gå til innhold

Tinglysning ved kjøp av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har kjøpt bolig, og overtok denne 01.11. Lurer på hva rutinene rundt tinglysning er? Hvem sitt ansvar er det å tinglyse boligen? 

Anonymkode: 97e60...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel banken som sørger for dette i forbindelse med lånet? (Dere har lån på den?)

Skrevet

Første gang jeg kjøpte bolig stilte mekler med alle sånne papirer, selger/kjøper skrev bare under, så sendte han inn, andre gang brukte vi ikke mekler og da måtte vi sende inn alt dette selv. 

Anonymkode: 2ad8b...039

Skrevet

Banken gjør dette. 

Dog tar det noe tid før det står i registrene. Mener det tok 1.5-2 mnd før huset vårt var tinglyst og overført til oss som eiere. Dette har likevel ingen praktisk betydning for dere. 

Skrevet

Banken tinglyser pantedokumentene, dersom dere har lån med sikkerhet i boligen.

Tinglysing av skjøtet på eiendommen sørger megler for dersom kjøpet ble gjort gjennom megler. Om det ikke var megler inne i bildet må dere sørge for det selv.

Her finner du masse info om tinglysing av eierskifte: http://kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer har kjøpt bolig, og overtok denne 01.11. Lurer på hva rutinene rundt tinglysning er? Hvem sitt ansvar er det å tinglyse boligen? 

Anonymkode: 97e60...664

Skrev dere ikke under skjøte samtidig som dere skrev under kontrakten?

Skrevet
1 time siden, ekkoet skrev:

Det er vel banken som sørger for dette i forbindelse med lånet? (Dere har lån på den?)

Kun i forhold til tinglysning av lånet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...