AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #1 Skrevet 10. november 2016 Hei. Jeg har egentlig hatt dette problemet lenge, men jeg er veldig lei av det nå. Det har seg nemlig slik at det lukter helt motbydelig av navlen min. Jeg oppdaget det en gang som jeg tenkte litt over at jeg egentlig ikke har tenkt over at man kanskje skal vaske inni navlen. Jeg har nemlig ikke hatt den vanen da jeg ble fortalt at jeg bare måtte være forsiktig med å pirke inni der da jeg vokste opp. Jeg har innovernavle, så jeg ser ikke så veldig mye, men jeg brukte en finger til å kjenne litt forsiktig. Da jeg tok hånden til meg igjen kjente jeg denne fæle lukta som kom fra den fingeren jeg hadde hatt i navlen. Jeg må ærlig si at det lukter så dårlig som bæsj. Jeg har googla litt om det, men finner ingenting konkret der. Søkte opp hvordan å rense inni der, men ett sted står det at man ikke skal rense noe særlig og la det være i fred, og andre steder står det beskrevet hvordan man renser.. jeg blir jo veldig forvirra og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nå nettopp forsøkte jeg å rense så vidt det var med q-tips med litt vann på. Det første jeg merket var at lukta ble sterkere og rakk meg helt opp til nesa. Det andre var at når jeg renset mer så sved det, og det har svidd litt etterpå. Så jeg er veldig i tvil om hvordan jeg skal håndtere dette, for jeg aner jo ikke hva det kommer av heller. Det jeg lurer på er om noen her har lignende erfaring og som har noen råd til meg. Burde jeg gå til legen med dette? Takk for saklige svar. Anonymkode: 515e5...fb3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #2 Skrevet 10. november 2016 Svie tyder på at det kanskje er sårt der. Rens forsiktig med pyrisept Blir det ikke snart bedre, tar du det opp med lege (spør evt om råd på apotek først) Anonymkode: cc4a3...a3e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Selvfølgelig kan du vaske navlen din. Bruk hodet. Anonymkode: 93cc7...085 13
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Har alltid vasket navlen med såpe. Har jeg gjort siden jeg var en liten unge, og lærte det av mamma og pappa... Har selv innovernavle, og om jeg har glemt å vaske meg der så kjenner jeg også at det lukter litt om jeg trykker fingeren inni og lukter på fingeren etterpå (hørtes ekkelt ut når jeg skrev d eeeshj) Men veldig feite folk kan jo få sopp mellom valkene om de ikke vasker skikkelig. Det kan ikke være sopp da ts? Anonymkode: b5c63...1fe 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Ta bilde av navlen din, så ser du hvordan det ser ut inni der. Ser det ille ut, får du snakke med legen. I morgen når du dusjer så såper du inn inni navnen og spyler godt med dusjhodet uten å pirke eller plukke. Etterpå kan du ta et nytt bilde og se om det er ut som om du har hel og ren hud inno der. "Sykesøstre" opplært før sykepleien ble høyskole pleier å si at man ser på navlen hvor renslig pasientene som kommer inn er. Derfor er jeg opplært til at navlen skal vaskes og ikke pirkes i. Ingen kroppsdeler samler mer støv og lo fra klær enn navlen. Kunne vært artig å få sett bilde av navlen din. Anonymkode: c13da...618
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Det kan være sopp, kommer det et hvitt belegg når du stikker fingeren inn? Hvis det gjør det, kan du ta canestensalve på en q-tips og smøre inni der, etter du har vasket og tørket (viktig at det er tørt). Men vask der når du dusjer, og pass på at det får tørket Anonymkode: 41be8...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Takk for alle forslag og råd. Bilde blir det nok ikke nei, og jeg får nok ikke sett så mye mer enn jeg gjør uten bilde uansett, for det er veldig trangt innover der. Kan hende det er sopp ja, men jeg har ikke hatt noe kløe.. men skader kanskje ikke å prøve litt canestensalve. Det har jeg ihvertfall liggende her. Anonymkode: 515e5...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle forslag og råd. Bilde blir det nok ikke nei, og jeg får nok ikke sett så mye mer enn jeg gjør uten bilde uansett, for det er veldig trangt innover der. Kan hende det er sopp ja, men jeg har ikke hatt noe kløe.. men skader kanskje ikke å prøve litt canestensalve. Det har jeg ihvertfall liggende her. Anonymkode: 515e5...fb3 Canesten krem skal du ikke bruke i navlen uten i samråd med legen. Anonymkode: c13da...618 4
Djungelvrål Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 Jeg har også dyp innovernavle. Vasker godt inni der med såpe hver dag, hvis jeg glemmer det blir det lukt. 1
drue Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Det kan være sopp, jeg har hatt det selv. Trange bukser i navleområdet pleier å forverre det. Jeg brukte Daktacort, det hjalp
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 Vask navlen med litt såpe, tørk godt og smør med litt sårsalve noen dager, eller rens med Pyrisept eller Klorhexidin. Hadde heller valgt det enn Canesten. Sopp lukter vanligvis ikke, så jeg tror ikke det er sopp, men om du vil prøve Canesten, så er det ikke noe farlig å gjøre det. Bare tull at man må spørre legen først. Bakterier som får utfolde seg fritt i talg, hudrester, fukt og navlelo lukter gjerne vondt. Det er en grei ting å vaske der også et par ganger i uka. Tørk godt, Anonymkode: 67b1f...edf 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 Vask er viktig. men det å tørke godt etter dusj er like viktig. Mange glemmer å tørke navle og mellom tær. Det samler seg svette og dø hud i navlen, slik som over alt på kroppen. Lukten du kjenner er bakterier. Bakterier som kan være en av tre ting. Sår med infeksjon, eller sopp, eller svette og døde hudceller. Siste, hud og svette er normalt når man ikke vasker og tørker godt nok. Man kan få sopp eller irritert hud, som kan føre til sår/sprekker. Slik som i valker eller mellom tærne. Dette kommer av urenslighet, men også om du ikke tørker etter dusj. Varme og fuktighet er gode forhold for sopp. Har du ikke hvitt belegg så er det nok ikke sopp. Har du ikke sår med puss så er det ikke infeksjon. Er det bare lukt, svie kan betyr at du har kanskje et lite sår etter all fuktigheten. Men det høres ut, utifra beskrivelsene dine at det er normal lukt på grunn av urenslighet. I dusjen så bruker du vanlig såpe, bruk fingrene og spyl godt. Tørk godt etterpå. Har du en ganske dyp navle, så kan du bruke q-tips. Bruk såpe og vann, rens godt. Så bruk bare vann for å fjerne all såpen, for så å bruke pyrisept for å desinfisere etterpå. Bruk så en tørr q-tips for å fjerne all fuktighet. Anonymkode: 89090...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #13 Skrevet 4. desember 2019 Det er sopp og bakterier i navler. Hvis det lukter ostepop kan du vaske med hibiscrub, det dreper bakterier, skal kun brukes hvis det lukter som ostepop der og ikke ellers. Anonymkode: e2328...cdf
Lileep Skrevet 4. desember 2019 #14 Skrevet 4. desember 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sopp og bakterier i navler. Hvis det lukter ostepop kan du vaske med hibiscrub, det dreper bakterier, skal kun brukes hvis det lukter som ostepop der og ikke ellers. Anonymkode: e2328...cdf Får nå håpe Ts har vasket navelen sin til nå, iom tråden er 3 år gammel 🙈 13
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #15 Skrevet 4. desember 2019 Jeg så en video på tiktok i stad, fra en lege som sa: tips fra akutten: husk å vaske navlen!! Jeg trodde seriøst det var tull 😅 Jeg har en navel som verken står inn eller ut - den har liksom ingen groper det kan samle seg møkk, sopp eller lukt i, så har aldri visst at dette med å vaske navlen var en greie. Anonymkode: b6a6f...68b 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #16 Skrevet 4. desember 2019 Har dette selv, og det går aldri bort.. det lukter vondt... tar jeg fingeren der så er det noe gult der, er dette sopp? Har tenkt det er fordi jeg er overvektig, vet jo ikke om du er det da, og slik at det kommer for lite luft til der. Samme problem under brys og mage, og blir ofte sår og rød. Men apoteket har en fin spray for dette, da det er et vanlig problem for overvektige eller andre som har problemer med det. Anonymkode: baba6...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #17 Skrevet 4. desember 2019 Vask sikkelig å bruk potetmel for å tørke ut fuktigheten, funker de gangene jeg har fått lukten. Anonymkode: cfab6...af1
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2019 #18 Skrevet 4. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vask sikkelig å bruk potetmel for å tørke ut fuktigheten, funker de gangene jeg har fått lukten. Anonymkode: cfab6...af1 Potetmel skal ihvertfall la være å dytte inn der, er jo masse mat for bakterier. Blir en skikkelig gugge av det og det kommer garantert til å lukte råttent etter noen dager. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #19 Skrevet 4. desember 2019 Du må tørke navelen ordentlig etter du har dusjet. Anonymkode: 10e0c...a21 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #20 Skrevet 4. desember 2019 Vask og tørk godt. Hvis du ikke tørket godt, spiller det ingen rolle hvor mye duvasker den. Anonymkode: e91ec...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå