Gå til innhold

Når mister man fornuften og overgir seg til mobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en artikkel i dagens avis som skremmer vannet av meg ;

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101452

Her blir tre meksikanske politimenn på spaningsoppdrag regelrett lynsjet og drept på en grusom måte av en herskare foreldre - som mistet gangsynet fordi de trodde barna var i fare... Er dette måten de vil lære barna sine takle mulige farer på? Ved å si dem at vold er greit dersom vi tror den er berettiget? Og hvilke signaler sender dette til våre unger, våre voksne? De som leser avisene hver eneste dag bli jo nesten ikke å rynke på nesen av slike oppslag en gang..

Jeg mener - de var på jobb for pokker - hva skulle de gjøre da? Stille i uniform og med blålys på til en spaningsjobb fordi noen kunne komme til å tro det verste? rettferdiggjør mennenes handlinger seg ved at de fryktet for sine barn? Og hva med alle de andre - som bare sto å så på og hindret andre polititjenestemenn å komme hjelpende til - og hva med han som fortalte mobben - på tv!! - at han var politi? Hva med journalistene som filmet? Burde ikke de reagert??

Hvor er medmenneskeligheten? hjerte? Eller for den del samaritanen i mennesket?

Setter vi oss nå på vår selvgode høye hest og sier - Men dette ville da aldri skjedd her hjemme... De er jo ikke som oss, ikke normale mennesker....

De er det - akkurat som meg og deg, en far eller mor som lar seg rive med for å forsvare sitt barn vil kanskje andre si..

Dette skremmer meg - det skremmer barna mine, når jeg må forklare - ja da sier jeg rett ut, de kan ikke ha vært helt gode.. De må ha latt frykten ta over og så blitt verre selv enn de frykten var basert på..

Men det er ikke lett å skjønne - ikke lett å forstå.. Verre blir det når eldstemann sier tørt - men manna da, dette er jo hverdangen deres.. vi må da skjønne det...

Skjønne hva? At mine unger får for mye vold, kriminalitet og grove krigsbilder inn fra tv i beste sendetid, fra avisenes forsider og radione pøser ut informasjonen uten at jeg er i stand til å beskytte dem - uten at noen hører min bekymring for påvirkningen det har - konsekvensene.....

Hva er det neste? At krigen og volden blir barnetv?? Å, nei vent... Det har det jo alt vært det ja....... Startet med Pompel og Pilt, fortsatte med Afrika og somalia for eksempel - og røde kors..... Akk ja...

Er ikke et barn noe som skal vernes og beskyttes uten bruk av vold??

Frustrert og fortvilet, men mest av alt skremt - Carrot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blei litt skremt jeg og.. Men jeg la merke til en annen ting også.. I Mexico er kidnapping et kjempeproblem. Over 3000 barn ble kidnappet ifjor. Dette er en virkelighet vi ikke klarer å sette oss inn i. Politiet i Mexico er også rimlig korrupt, og det er et fåtall som stoler på dem. Befolkningen er sinte, irriterte og frustrerte på et rettsvesen som ikke fungerer. Men det forsvarer ikke handlingene som ble utført. Men dessverre er det et resultat av et land som rett og slett ikke fungerer. Generasjoner har opplevd å miste barn, blitt mishandlet av politiet, sviktet av politiet og sviktet av staten. Dette påvirker.

Jeg så et intervju med et gissel under Irak-krigen. Han ble intervjuet av en vestlig journalist. Hvorfor prøvde ikke journalisten å gjøre noe? Fordi da hadde han ikke levd til å fortelle historien om hva som virkelig har skjedd. Samme med journalisten i denne saken. Prøv å lek samaritaner forann en lynsjemobb! Da er du enten stokk stein dum, lei livet, eller så har du noen vanvittige superkrefter. Dessverre!

Men jeg forstår frustrasjonen din og jeg er enig med deg at verden preges av voldsbølger. Vi ser jo også at folk blir påvirket med tanke på skolevolden som saumfarer media nå om dagen. Og det er heller ikke så mye vi får gjort med det. Verden er blitt mye mindre på utrolig kort tid, og dette former nå de neste generasjonene.

Menneskeheten er på vei ned i en voldsspiral.

Skrevet

Tror Wodan har mye rett her.

Tror også at en journalist generelt sett er nødt til å distansere seg for å kunne rapportere fra grusomme områder av verden. Jobben til en journalist er å formidle, ikke å endre der og da. For de kan endre ved å formidle. Ellers vil man bli spist opp innvending og kun tenke på alle man ikke fikk hjulpet, og dette vil gå utover journalistarbeidet.

Skrevet

Svarene så langt er jo en del av problemet - nemlig at dere finner forklaringer som rettferdiggjør handlingen i større eller mindre grad - en journalist har et ansvar ja - for å formindle saken men også for å formidle sannheten! Det ville ikke være noe umenneskelig i å si dette er en politimann!! Han er på jobb for å beskytte ungene deres - la oss heller holde dem her til vi vet hva som foregår - man setter ikke sitt eget liv i fare ved å forsøke opplyse andre. I så fall har man i det minste dødd for en god sak!

Menneskers naivitet og likegyldighet dreper flere mennesker i verden i dag - også i vår egen verden, vårt trygge lille norge.

Unger får julig i våre skoler mens læreren holdes på gangen - javel, to elever mot en klasse på 30?? Hmm - høres ut som flere foreldre burde lære sine unger å stå imot og vise mot til å gripe inn heller enn å lære dem å stikke hodet i sanden og leke struts - problemene går ikke bort fordi om vi snur ryggen til og later som vi ikke ser dem..

Og for all del - det skjer jo ikke oss, ikke mine barn - så da er det ikke mitt problem...

Dere skremmer meg nesten like mye som mobben i Mexico - og for all del, Mexico har alltid vært et lovløst land - det er ikke snakk om de siste generasjoner, det rettferdiggjør, eller forklarer ikke den ting.. Det blir det samme som å si at Amerikanere må man passe seg for fordi det er et land styrt av raseskille, innvandrer og emigranter som ikke klarer leve sammen.. Så snever er ikke virkeligheten - jeg vet det, du vet det og jeg er sikker på de vet det også............

Spørsmålet er da - hva får mennesker, foreldre til å drepe andre mennesker foran sine barn i den tro de forsvarer og beskytter dem??

Skrevet
Svarene så langt er jo en del av problemet - nemlig at dere finner forklaringer som rettferdiggjør handlingen i større eller mindre grad - en journalist har et ansvar ja - for å formindle saken men også for å formidle sannheten! Det ville ikke være noe umenneskelig i å si dette er en politimann!! Han er på jobb for å beskytte ungene deres - la oss heller holde dem her til vi vet hva som foregår - man setter ikke sitt eget liv i fare ved å forsøke opplyse andre. I så fall har man i det minste dødd for en god sak!

Det var ikke journalisten som ikke ville høre på dem, men mobben. Det var snakk om at det var nærmere 2000 (!!!) mennesker i området som blokkerte for politiet. Mobben var også rimlig stor. Kom ikke å fortell meg at du hadde risikert ditt eget liv for å stoppe en rasende mobb, for den kjøper jeg ikke.

Menneskers naivitet og likegyldighet dreper flere mennesker i verden i dag - også i vår egen verden, vårt trygge lille norge.

Ja jeg vil faktisk ikke risikere livet mitt for fremmede. Hvis jeg er død kan jeg hvertfall ikke hjelpe noen!

Unger får julig i våre skoler mens læreren holdes på gangen - javel, to elever mot en klasse på 30?? Hmm - høres ut som flere foreldre burde lære sine unger å stå imot og vise mot til å gripe inn heller enn å lære dem å stikke hodet i sanden og leke struts - problemene går ikke bort fordi om vi snur ryggen til og later som vi ikke ser dem..

Og for all del - det skjer jo ikke oss, ikke mine barn - så da er det ikke mitt problem...

Da snakker du om å ta loven i egne hender. Og hva skjer da? Jo da har du en mobb på 30 elever som skal ta to stk. Høres det kjent ut?

Dessuten er elever redde for skolebøller. De vet at de fort kan få igjen når de er alene. Og hadde jeg hatt et barn ville ikke jeg at mitt barn skulle gå rundt med en konstant frykt om h*n går alene hjem fra skolen.

Dere skremmer meg nesten like mye som mobben i Mexico - og for all del, Mexico har alltid vært et lovløst land - det er ikke snakk om de siste generasjoner, det rettferdiggjør, eller forklarer ikke den ting.. Det blir det samme som å si at Amerikanere må man passe seg for fordi det er et land styrt av raseskille, innvandrer og emigranter som ikke klarer leve sammen.. Så snever er ikke virkeligheten - jeg vet det, du vet det og jeg er sikker på de vet det også............

Nå er det en liten forskjell der da. I Mexico har man gjerne et folkeslag, en rase, som blir neglisjert av staten i mange år. De står sterkere samlet fordi de er EN ENHET. Det er ikke no raseskille så vidt jeg vet.

Spørsmålet er da - hva får mennesker, foreldre til å drepe andre mennesker foran sine barn i den tro de forsvarer og beskytter dem??

Dersom du hadde hatt en pistol og en person med kniv hadde beveget seg, med kniven hevet og en klart truende holdning, mot barnet ditt, hadde du da brukt pistolen som siste utvei? Eller hadde du prøvd å beskytte barnet ditt med den vissheten om at du kom til å dø uansett og barnet ditt enten kidnappet eller drept? Du hadde også visst at mange barn hadde forsvunnet fra området du bor i de siste åra.

Skrevet
Svarene så langt er jo en del av problemet - nemlig at dere finner forklaringer som rettferdiggjør handlingen i større eller mindre grad -

ÆRLIG TALT

Jeg har ALDRI rettferdigjordt denne grusomme handlingen.

:evil:

Jeg prøvde å forklare hvordan en jourunalist ofte er nødt til å tenke i opphetede situasjone, det være seg ved steinkastende ungdom i Plaestina, demonstrterende ukarainere, steinkastende blizere, sultrammede sudanere eller jordskredrammede armenere.

En jorunalist får ofte gjort mer nytte ved å fokusere på saken enn ved å slippe kameraet sitt og begynne å hjelpe enkeltpersoner.

Ved en enorm katastrofe tror jeg uansett de fleste jornaliter vil hjelpe til, noe man bla så da Rogstad kantret og ingen andre var til stede.

At man ikke blander seg inn med folk som lynsjer folk skjønner jeg godt. Jeg går ut fra at du selv går imellom neste gang du ser en gjengslosskamp i Oslo?

Skrevet
Svarene så langt er jo en del av problemet - nemlig at dere finner forklaringer som rettferdiggjør handlingen i større eller mindre grad

og som svar:

Befolkningen er sinte, irriterte og frustrerte på et rettsvesen som ikke fungerer. Men det forsvarer ikke handlingene som ble utført.

Håper det oppklarte litte granne iallefall..

Skrevet

Det var ikke journalisten som ikke ville høre på dem, men mobben. Det var snakk om at det var nærmere 2000 (!!!) mennesker i området som blokkerte for politiet. Mobben var også rimlig stor..

I følge artikkelen i dag lurer jeg på hvor du får tallet 2000 fra jeg da......

(Dagbladet.no): Ifølge den meksikanske statsadvokaten Rafael Macedo de la Concha har politiet så langt identifisert minst seks av personene som var mest aktive i den groteske lynsjingen av to politimenn på tirsdag, melder AP.

En tredje politimann ble reddet unna mobben i siste liten, og slapp unna med livet i behold.

Til sammen 33 personer er pågrepet så langt, etter at politiet i dag gikk til aksjon mot det fattige nabolaget San Juan Ixtayopan utenfor hovedstaden Mexico by.

Lynsjet

De tre sivilkledde politimennene ble angrepet etter å ha oppsøkt en barneskole i San Juan Ixtayopan, der de fotograferte i forbindelse med etterforskningen av kidnappinger og narkorelatert vold i området.

En mobb på omkring 200 mennesker gikk til angrep på politimennene. To av dem ble slått og brent til døde mens det hele ble filmet av lokale tv-stasjoner.

Lokale beboere sier de trodde politimennene var kidnappere. Myndighetene mener på sin side at angrepet ble framprovosert, muligens av kriminelle som ville unngå arrest.

Over 1 000 politimenn gikk i dag til aksjon for å arrestere mistenkte, blant annet på grunnlag av bilder fra et av TV-teamene.

- da har du en mobb på 30 elever som skal ta to stk. Høres det kjent ut?

Dessuten er elever redde for skolebøller. De vet at de fort kan få igjen når de er alene. Og hadde jeg hatt et barn ville ikke jeg at mitt barn skulle gå rundt med en konstant frykt om h*n går alene hjem fra skolen.

Jeg er nok naiv men jeg deler troen på at dersom elevene sto imot truslene og volden ville de enkelte det var snakk om måtte finne et annet tidsfordriv - det er foreldrene som nærer opp under ungenes frykt for represalier - såvel som lærere som "vender det andre kinnet til" - det er ikke alltid man skal gå sin vei, av og til må man stå opp for det man mener er rett og stå opp for seg selv også for å finne sin egen selvreskpekt og tro på sin egen verdi.

I Mexico har man gjerne et folkeslag' date= en rase, som blir neglisjert av staten i mange år. De står sterkere samlet fordi de er EN ENHET. Det er ikke no raseskille så vidt jeg vet.

Hva sier du egentlig? Har man et neglisjert forlkeslag/rase eller har man ikke? Og hva er et raseskille hvis ikke det er det du her beskriver?

Skrevet
I følge artikkelen i dag lurer jeg på hvor du får tallet 2000 fra jeg da......

Nå leste jeg artikkelen rimlig tidlig. Kanskje de redigerte den, kanskje jeg var trøtt og leste feil. Du nevner 200 lengre nede og deet kan nok stemme mye bedre. Jeg syntes selv at 2000 var i det meste laget, men var som sagt trøtt og gadd ikke gruble så mye om det. Men 200 mennesker er rimlig mye å komme seg gjennom for det, og 200 mennesker kan gjøre passe god skade. Det ser vi jo.

Jeg skrev forresten innlegget på bakgrunn av den første artikkelen som ble lagt ut om dette, ikke det som er skrevet i dag den 26. november. Sjekk datoen på innlegget mitt.

Jeg er nok naiv men jeg deler troen på at dersom elevene sto imot truslene og volden ville de enkelte det var snakk om måtte finne et annet tidsfordriv - det er foreldrene som nærer opp under ungenes frykt for represalier - såvel som lærere som "vender det andre kinnet til" - det er ikke alltid man skal gå sin vei, av og til må man stå opp for det man mener er rett og stå opp for seg selv også for å finne sin egen selvreskpekt og tro på sin egen verdi

Ja det er ejg enig med deg i. Har selv vært i situasjonen å bli plaget av to-tre elever mens resten av klassen satt passivt og så på. Og gudene vet jeg ble glad når en endelig grep inn. Men poenget mitt var igrunn dobbeltmoralen, selv om det er litt vag sammenligning.

Hva sier du egentlig? Har man et neglisjert forlkeslag/rase eller har man ikke? Og hva er et raseskille hvis ikke det er det du her beskriver?

Raseskille og klasseskille er ikke samme sak, selv om det til tider kombineres. Men i dette tilfelle tror jeg nok at det ikke er noe raseskille, men helt klart et klasseskille.

Dersom noen hadde truet meg som du beskriver hadde jeg nok forsvart meg ja - men det kan vel ikke sammenlignes med det saken her dreier seg om vel?

Førsteinntrykket mitt av denne saken sier at dette gjelder desperate foreldre som blir neglisjert av politimakten og som gjør hva som helst for å beskytte sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...