lady90 Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Vi får kattunge om noen uker og lurer på om den bør vennes til å ha på halsbånd fra starten, selvom den ikke slippes ut før til våren? Og hva med katteluke, når bør den monteres? Hadde håpt å montere den samtidig med at den skal slippes ut, men burde den trenes forsiktig opp før det?
Minya Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Halsbånd er lurt å venne den til tidlig for at det ikke skal bli for mye krangling når den skal ut. Å lære hvordan kattedøren fungerer tar alt fra to sekunder til to måneder avhengig av hvilken personlighet katten din har, og hvor interessert den er. Ikke tenk på å trene den opp til å gå gjennom kattedøren på forhånd. Det funker fint å gjøre det når døren blir montert, og pus bør uansett ha tilsyn i starten for å bli trygg på Den Store Verden.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 Jeg ville ikke brukt halsbånd. Id-chip og øretattovering er det jeg ville gått for hvis jeg hadde hatt katter som fikk gå fritt ute... Halsbånd kan henge seg fast, i beste fall detter de bare av. Så det er falsk trygghet... Øretattovering kan tas samtidig med kastrering når katten allikevel dopes ned. Men siden fargen gjerne forsvinner etter hvert, så ville jeg hatt id-chip i tillegg. Anonymkode: a023f...09d
Kontormus Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Heng gps på den, men da må den ha halsbånd.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 Kan du ikke lage en tråd med alle spm du har? Anonymkode: c4d24...880
lady90 Skrevet 10. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lage en tråd med alle spm du har? Anonymkode: c4d24...880 Jo jeg kunne gjort det, men av erfaring så får man da ikke svar på alle spørsmålene, og det er enklere å lage egne tråder med de konkrete spørsmålene
Strixvaria Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 De fleste katter knekker kattedør-koden ganske raskt. Hva slags luke skal dere ha? Jeg har store katter og bruker Sureflap, er kjempefornøyd. Og alle katter jeg har hatt har tatt den luka raskt uten problem, typ ila dagen.. Men noen katter kan jo være mer skeptiske, det er vanskelig å si på forhånd. Luka er koblet opp mot chipen de har i nakken, så den luka er veldig ålreit, og man kan stenge den når man vil osv., så om du vil ha katten inne om natten passer du bare på at katten er inne før du stenger, eller hvis katten er ute så kan du trykke på en knapp sånn at luka bare er åpen inn, slik at når katten kommer inn så går han eller hun ikke ut igjen før du åpner luken. Hvis du skal bruke halsbånd skal du være klar over, som jeg ser en annen bruker har nevnt, at dette er en potensiell dødsfelle. Da må du i så fall kjøpe en type halsbånd som løser seg ut (disse finnes), slik at hvis f.eks. katten henger seg fast i et gjerde så løses halsbåndet ut og katten kan komme seg løs. Det har skjedd mange dødsulykket pga. halsbånd som ikke løser seg ut. Og det holder i massevis å ha chip + en liten tatovering i øret. Mine pleier å ha "ID" med store bokstaver (har sett andre med bare en liten prikk eller tre i øret f.eks.), men det vet jeg at gjøres litt forskjellig fra sted til sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå