Gå til innhold

Hvordan angasjere og motivere late barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som gidder ingenting. Alt skal diskuteres. Lekser, husarbeied, skole... Han får gode resultater på skolen, men gjør akkurat det han må. Leksene gjør han skikkelig pga han vet at jeg forventer det, eller hadde han bare rablet eller ikke gjort det i det hele tatt. 

Han utsetter alt til i morgen. Av ren latskap. 

Har dere noen tips ? Er latskapen medfødt ellelr ? jeg har alltid krevd at han skal ha hjemmeoppgaver og at skolearbeidet skal gjøres skikkelig, men jeg vet ikke helt om det hjalp.

Anonymkode: fd06b...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 10 år som gidder ingenting. Alt skal diskuteres. Lekser, husarbeied, skole... Han får gode resultater på skolen, men gjør akkurat det han må. Leksene gjør han skikkelig pga han vet at jeg forventer det, eller hadde han bare rablet eller ikke gjort det i det hele tatt. 

Har dere noen tips ? Er latskapen medfødt ellelr ? jeg har alltid krevd at han skal ha hjemmeoppgaver og at skolearbeidet skal gjøres skikkelig, men jeg vet ikke helt om det hjalp.

Et tips, du skal få det helt gratis. Slutt med å kalle barnet ditt lat. Barnet er med på ekstremt mye i løpet av en skoledag, så ikke rart han er sliten.

Dessuten bryter du bare ned når du omtaler ditt eget barn på denne måten. 

Hilsen lektor

Anonymkode: e29aa...af5

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er litt sånn at jo mer man krever jo mer mister barna lysten, gleden og energien. Håper ikke du snakker til han på samme måte som du beskriver han i HI.

Anonymkode: d1e4a...6e4

• Liker 1
Skrevet

her i huset er det også en som er lat, han er 13. Han har gjort det bra på skolen tidligere men nå begynner det å svikte der også, fordi han har en ipad som tar all tid, til og med i skoletimene. Han er ikke med på noen ting etter skolen og er ikke interessert i noe som helst. Skal han hjelpe til med noe så orker han knapt å løfte noe fordi han har ikke krefter. Joda han er lat!

Anonymkode: 554eb...902

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du skulle gå i dybden av denne "latskapen"? Hva er det som gjør at motivasjonen svikter? Er du sikker på at du har realistiske forventninger til han?

Skrevet

På den alderen fikk jeg også baaare høre hvor lat og  tafatt jeg var. TV slave var jeg visst også. Dette var før iPadens tid. Tv var min måte å rømme fra tankene på. Faktisk var jeg ytterst deprimert og satt bare og tenkte på måter å ta livet av meg selv på dag ut og dag inn. Det er ikke  bare voksne som sliter med tungsinn...

Sier ikke at dette gjelder sønnen din, men ønsker å gi deg litt perspektiv på ting....

Anonymkode: cdf04...0f3

• Liker 3
Skrevet

Du er sånn person som forventer at mennesker skal oppføre seg på en viss måte fordi det er sånn man skal oppføre seg og dermed basta. Det er ikke alle mennesker som gjør ting ene og alene fordi det er sånn man burde gjøre noe. noen blir motiverte av andre ting, og noen trenger mer mening med det som skjer enn at lekser bare er noe som må gjøres.

Anonymkode: 75ed8...446

• Liker 2
Skrevet

ts: hvorfor er sønnen din lat? han gjør jo leksene sine (om en etter mas, det er vel ganske vanlig) og gjør det bra i skolen.

Noen er siste liten mennesker. Og helt ærlig, hvor kult er husarbeid egentlig?

Og som flere sier: hvilken forventninger har du? hvor mye og mange oppgaver har han? leker han men venner?

Skrevet

Mine forventinger:

gjøre leksen, ta ut bosset, hjelpe å dekke bordet, rydde romme sitt når det blir gale.

Han kan sitte på tlf og spille 24/7.

Venner er han mye med.

Situasjon:  Kan hjelpe meg å dekke på ? Oh, jeg gidder ikke. Jeg må gjøre alt.

Kan du ta ut bosset? Gidder ikke 

Har du gjort lekser ? Lekser er så kjedelig. Kan jeg ta det i morgen ? 

Hvis jeg lar ham gjøre akkuratt som han vil så er alt greit. Og ja, han er lat

ts

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine forventinger:

gjøre leksen, ta ut bosset, hjelpe å dekke bordet, rydde romme sitt når det blir gale.

Venner er han mye med.

ts

Med 4 ungdommer/voksne barn i hus så vet jeg at det finnes barn som er late uten nødvendige diagnoser. Hos oss er det et av barna våre som utmerker seg med å snike seg unna det meste. Unngå fellesarbeid som å ta ut søppel, tømme oppvaskmaskin osv skjer ukentlig, rydde rom skjer kun når vi truer med å stenge av pga hygeniske årsaker osv osv. Utsetter det meste og tar ikke ting så nøye. Alle våre har fått samme oppdragelse så det står ikke på det. 

Noen er bare litt mer giddalause enn andre. 

Anonymkode: 0a11b...4f7

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ikke er latskap? Kanskje han ikke har lyst til å gjøre alle disse oppgavene du krever av han og er ikke det helt naturlig?
Hjemmeoppgaver og skolearbeid skal gjøres skikkelig. Det er jeg enig i, men det kan fort virke som om at lekser og hjemmearbeid er plikt og ikke noe barnet er engasjert i. At de gjør det fordi de må, og ikke fordi det engasjerer dem eller er gøy. For noe av det skal jo være litt gøy. Lekser og oppgaver hjemme behøver ikke å være en slags straff for sønnens din sin latskap

Når alt blir utsatt så er han nok ikke så veldig motivert.

Anonymkode: 4d8d0...ec9

• Liker 2
Skrevet

Jeg var en lat unge! Slet riktig nok med en del problemer, men jeg var også lat. Foreldrene mine maste på meg, men endte til slutt opp med å gi opp og gjøre tingene selv. De gjorde akkurat det samme med min lillebror. Dette har bare skapt problemer for meg i senere tid. Jeg brukte flere år på å klare å holde det rent rundt meg, utsetter fremdeles alltid ting til siste slutt og har måttet ta store oppgjør med meg selv gjentatte ganger for å komme ut av dårlige vaner. Sliter med samme problem med min sønn nå (like gammel som din), og jeg ser at han har veldig lik personlighet som jeg har. Jeg vil hjelpe han på vei til å klare å motivere seg selv/la seg selv bli motivert, for den kampen er ikke lettere å ta når de blir større og ikke når de må ta den alene som voksne heller.
Her kjører vi konsekvenser av å ikke gjøre oppgavene våre, men fokuserer alltid først på å motivere og "premiere" arbeidsvilje. F.eks. kan man si at det er ingen tv-spill før leksene er gjort, eller at han kan kjøpe seg ekstra spille-tid ved å gjøre visse oppgaver. Vi har innført max. skjermtid her hjemme, og det inkluderer tv, mobil, data, spill osv. Lekser skal gjøres de dagene han ikke har fritidsaktiviteter. Han er jo også såpass stor at han kan få ukelønn for oppgavene sine? 50kroner uken for å gjøre et visst antall oppgaver? Kanskje han også kan jobbe seg opp til mer ukelønn ved å gjøre flere oppgaver. Det kan kanskje motivere han å gjøre oppgavene sammen? F.eks hjelpe han med leksene, eller finne på noe med han etter han er ferdig? Eller dekke på og av bordet sammen mens dere snakker om noe han er interessert i. Finne på ting sammen er også veldig motiverende. Jeg har snakket med sønnen min (spesielt i perioder der mannen reiser og vi er alene med lillesøsken), at jeg trenger hans hjelp til å få gjort alt i huset slik at vi kan sette oss ned sammen og se en film, spille tv-spill (ja, det gjør vi sammen også!), lese bok på sengekanten osv. Han er begynt å bli stor, men ikke SÅ stor og trenger fremdeles tid med foreldrene sine. Alt går jo også i perioder, og han er kanskje inne i en umotivert periode nå, men jeg ville prøvd å ta tak i det før han blir eldre, for da er det bare vanskeligere. Kanskje han synes det er mer motiverende hvis han selv får velge oppgaver? F.eks. kan han velge mellom å lage seg matpakke, sette inn i oppvaskmaskinen, lage kveldsmat til alle, lett vask av badet eller brette klær e.l. Da velger han gjerne det som han synes er enklest og minst kjedelig, og da kan det jo godt være han VELGER å gå ut med søppelet fordi det går mye kjappere. 

Anonymkode: 8b7b1...45f

Skrevet

TS, det er ikke alle som er som deg som synes det er meningsfylt å gjøre lekser. I dag så bruker barn for mye tid på lekser, så det er jo et helvetes system som ødelegger enkelte barn. Tenk litt over det du.

Anonymkode: afe2a...c29

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan sitte på tlf og spille 24/7

Kanskje du må begynne å sette grenser da?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine forventinger:

Venner er han mye med.

ts

Høres ut som starten på tenårene spør du meg!  Har en på 12 og her er også alt stress! Får bare høre: "chill du da, skal gjøre det etterpå..." skjer aldri!

så ja- blir mye næging og kjefting, 'men noen kamper må jeg jo ta...

Anonymkode: 06182...859

Skrevet

her i huset hjelper det ikke å lokke med penger, guttungen får for mye penger hos besteforeldrene, så han trenger ikke mer. Dessuten er han jo aldri ute av huset/gidder ikke være med på noe, så han rekker jo ikke bruke penger heller. Skal visstnok flytte på hybel om tre år... joda...

Anonymkode: 554eb...902

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...