Leilaaa Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Har bestemt meg for å flytte til Tromsø, skal begynne å studere der om to -tre år. Men siden jeg har en datter som skal begynne i første klasse til høsten tror jeg det er best at vi flytter nå så fort som mulig slik at hun kan begynne der fra første klasse og kanskje rekke å få seg noen venner før hun begynner på skolen hvis hun får barnehageplass. Problemet er at jeg ikke kjenner til byen i det hele tatt og har heller aldri vært det eller noen steder i nord... må også finne meg jobb der før jeg flytter så jeg har den økonomiske delen på plass. Leste også et sted at det er enklere å få seg jobb der, er det sant? Jeg har ingen utdannelse, kun generell studiekompetanse. Ønsker å etterhvert ta høyere utdanning, må bare forbedre noen karakterer først. lurer også på hvordan det er med barnehageplasser der? Trenger å ha barna i barnehage hvis jeg skal jobbe.. leie av bolig, hvordan går man fram? Ut fra det jeg har sett virker det som om det er dyrt å leie der?.. hvordan er været? Er det mørkt hele vinteren? Mye snø? Regner det mye der ? Hvordan er sommeren? Som sagt vet ingen ting! Bor forresten i Hamar nå.. Alle svar mottas med takk, vær så snill og kom med tips og råd!
Coconutz Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 (endret) Kan ikke svare på alt siden jeg ikke har barn og bare har hatt én jobb der. Jobb: Jeg søkte gjennom finn, ble tilkalt inn til intervju noen dager etterpå og fikk jobb på dagen. Men det var en vikarjobb der mange skulle ansettes på en gang og siden jeg hadde erfaring fikk jeg fort jobb. Leie av bolig: Vi fant gjennom finn og hadde flaks ved at vi fant noen ut i slekta som leide ut. Men finn og facebook er lurt å bruke! Gjerne legg ut et innlegg med litt info om deg og hva du søker etter, så kan det hende noen kontakter deg angående noe ledig. Vi leide en leilighet på 50 kvadratmeter, uten varme i starten og der ting ikke var helt på stell. Vi betalte 10 000 + strøm... I leiligheten før det betalte vi bare 7000 med strøm og leiligheten var finere. Så det er nok litt forskjellig.Været: Sommeren er flott! Er litt ustabilt vær gjennom hele året som det forsåvidt er overalt, men ikke noe ekstremt. Skal absolutt ikke klage! Vanlig temp der vi bodde var mellom 19 og 25 grader gjennom sommeren. Kommer jo an på, så klart! På det mørkeste i mørketiden er det så vidt dagslys, men pga at det er en del snø virker det ikke så dystert. Er en flott tid, synes jeg, med mye nordlys! Regner ikke så mye (i forhold til der jeg bor nå...), men det er perioder der det regner og snør om hverandre hele tiden. Endret 9. november 2016 av Coconutz
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 Tromsø er fantastisk. Når det gjelder været kan det være variabelt, men min erfaring er at det er snø der fra oktober til april/mai. Sommeren er som regel fin og kan være svært varm. Om vinteren er det mørketid, og da er det så og si helt mørkt hele døgnet. Unntaket er et par timer med mindre mørke på dagen. Når det er snø og klart vær er det helt fantastisk i mørketida. Bolig trenger ikke å være veldig dyrt. Bruk flere kanaler på å finne bolig, som finn.no, hybel.no, Facebook og annonse i avisene. Anonymkode: 1992e...2f0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Dyrt ja, er av de aller dyreste byene å bo i. Mørkt er det på vinteren, mørketid fra november til slutten av januar. Greit arbeidsmarket, men avhenger en del av hva du tenker å jobbe med. Anonymkode: 593dd...cd5
Leilaaa Skrevet 9. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2016 Tusen takk for alle svar. Været høres ikke dårlig ut, forestilte meg at det er skikkelig kaldt og mørkt hele tiden. kunne tenkt meg jobb i butikk, sekretær eller noe liknende..tenker jeg skal sette igang med jobbsøking.. er så redd for at det å finne jobb og leilighet der vil kræsje med oppsigelsestid på 2 mnd i barnehagen og leilugheten her:/
Leilaaa Skrevet 9. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2016 Noen som vet om hvordan det er med barnehageplasser der? Evt hvilken barnehage som er bra. Tips om barneskoler mottas med takk.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 2 timer siden, Leilaaa skrev: Har bestemt meg for å flytte til Tromsø, skal begynne å studere der om to -tre år. Men siden jeg har en datter som skal begynne i første klasse til høsten tror jeg det er best at vi flytter nå så fort som mulig slik at hun kan begynne der fra første klasse og kanskje rekke å få seg noen venner før hun begynner på skolen hvis hun får barnehageplass. Problemet er at jeg ikke kjenner til byen i det hele tatt og har heller aldri vært det eller noen steder i nord... må også finne meg jobb der før jeg flytter så jeg har den økonomiske delen på plass. Leste også et sted at det er enklere å få seg jobb der, er det sant? Jeg har ingen utdannelse, kun generell studiekompetanse. Ønsker å etterhvert ta høyere utdanning, må bare forbedre noen karakterer først. lurer også på hvordan det er med barnehageplasser der? Trenger å ha barna i barnehage hvis jeg skal jobbe.. leie av bolig, hvordan går man fram? Ut fra det jeg har sett virker det som om det er dyrt å leie der?.. hvordan er været? Er det mørkt hele vinteren? Mye snø? Regner det mye der ? Hvordan er sommeren? Som sagt vet ingen ting! Bor forresten i Hamar nå.. Alle svar mottas med takk, vær så snill og kom med tips og råd! Så fint av deg å tenke på datteren din og sette hennes behov først Jobb: Hvis du er ute etter en jobb som ikke trenger høyskole-/universitetsutdanning så tror jeg det er relativt lett å få! Kanskje litt vanskelig i din situasjon siden du er nødt til å ha en jobb som kun er på dagtid og hverdager (?), men samme problemet ville du jo møtt i alle byer. F. eks jobb i barnehage får du helt sikkert her Barnehageplasser: Jeg vet ikke, men du har vel krav på det uansett i landet hvor du bor?Bolig: Det er dyrt å leie ja, dessverre. Det kan kanskje lønne seg å selv sette inn en annonse i lokalavisene (Tromsø og Nordlys), da det er en del utleiere som ikke "orker" hele pakka med masse søkere osv via finn.no og facebook, så da kan du kanskje enkelt få deg plass å bo i alle fall. Været: Etter min mening det beste været i hele Norge! Selv om temperaturene ikke er veldig høye på sommeren (jeg liker uansett ikke når det er for varmt), vil jeg si at Tromsø jevnt over er en av de byene som har finest vær i Norge, da det er mye finere vintere her. Høsten i år har vært helt fantastisk med opphold og sol nå hver dag i jeg vet ikke hvor lenge, sommeren var ok minus i år (men kan være mye finere andre år, og på sommeren kan man uansett reise) og vinteren fra januar - mars var helt fantastisk med masse opphold, nordlys osv. Selve byen er så fin, og naturen rundt, så når det er fint vær er det i tillegg helt nydelig og det er ikke "innesperret" slik som i f. eks Hamar, Stavanger og Oslo (min mening). Mørketiden kan være tøff, men siden halve mørketiden er i desember når det er tid for julestemning, så gjør det ikke noe. Anonymkode: 0d12a...3ab 2
Leilaaa Skrevet 9. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2016 Ohh, herlig...nå ble jeg enda mer gira. Ja skulle bare mangle at jeg satt hennes behov først, synes det ville blitt galt å ta henne ut av skolen og flytte når hun er i andre - tredje klasse. Må helst ha jobb på dagtid, har jo to barn på fem og to. Ser at det er masse jobbutlysninger på finn.no og nav.no så kommer til å bruke hele dagen imorgen på å søke jobb. kan vel sikkert ringe Tromsø kommune angående barnehageplass? Når det gjelder Hamar så har du rett☺️ Føles ganske innesperret her iblant, men så har jeg aldri likt meg her noe særlig, (vokst opp i Larvik) men blitt boende her pga barnehage og enten skole, jobb eller praksis...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 4 timer siden, Leilaaa skrev: Været høres ikke dårlig ut, forestilte meg at det er skikkelig kaldt og mørkt hele tiden. Vel, det ER jo det fra oktober til mai. Vanligvis ikke så mange minusgrader, men kombinert med vind og gjerne høy luftfuktighet går det gjennom marg og bein. Jeg tror man må være født og oppvokst i Nord-Norge for å på noen måte kalle været i Tromsø bra. For min del var likevel største minuset med byen folket. Brautende og vulgære, men hvis man liker det vil du nok trives godt. Anonymkode: 867b9...2a7 2
Leilaaa Skrevet 9. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2016 OMG seriøst? Tenkte på ingen må at det var menneskene som kom til å bli problemet😔
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, det ER jo det fra oktober til mai. Vanligvis ikke så mange minusgrader, men kombinert med vind og gjerne høy luftfuktighet går det gjennom marg og bein. Jeg tror man må være født og oppvokst i Nord-Norge for å på noen måte kalle været i Tromsø bra. For min del var likevel største minuset med byen folket. Brautende og vulgære, men hvis man liker det vil du nok trives godt. Anonymkode: 867b9...2a7 Er jo lite vind i Tromsø. Er mye kaldere i Oslo på vinteren (pga lav/tørr luftfuktighet - husker ikke hvilken av de), så tror ikke du trenger å bekymre deg TS! Anonymkode: 0d12a...3ab
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #12 Skrevet 10. november 2016 Vulgært og brautende folk? Går jo ikke an å si at alle er det. Som alle andre steder varierer det hvordan folk er. Det bor tross alt over 70 000 mennesker i kommunen. Dessuten er det veldig mange studenter fra andre steder i landet der. Når det gjelder været kan det (da spesielt i mørketida) være rimelig kaldt, mørkt og glatt. Det kommer man ikke unna, men så lenge man gjør det beste ut av det skal nok det gå helt fint. Bare vær forberedt på at du kanskje kan forbanne byen noen ganger når du står opp midt i svarteste mørketida, må stavre deg bortover til busstoppet på speilblank is, og deretter må stå og vente lenge på bussen fordi den ikke kommer seg opp bakkene Og så har vi jo de svindyre leieprisene. Men ellers er det mye positivt med Tromsø, spesielt om du er glad i natur! Anonymkode: fadb0...5a4 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #13 Skrevet 10. november 2016 Nå har jeg ikke bodd her så lenge, men før jeg flyttet hørte jeg at været her var helt forferdelig. Ser også at mange klager, men jeg synes været er ganske bra her. Nå har jeg bodd på Vestlandet før jeg flyttet hit, så jeg er vant til vær og det er jo mye tørrere her. Eneste negative kan vel være mørketiden, men det er jo ting man kan gjøre for å gjøre den lettere. Kan jo også bli glatt om vinteren har jeg fått inntrykk av. Spesielt siden Tromsø består av endel bakker. Jeg har godt inntrykk av folk her. De fleste er åpne og hyggelige. Noen er jo sikkert brautende og vulgære, men alle er ikke sånn. Sånne folk finnes jo alle steder. Leier en 50 kvadratmeter stor leilighet til 7000,og den er inkludert strøm og internett. Fant den gjennom Finn. La ut annonse og ble kontaktet av folk som leide ut. Eller så kan du prøve diverse Facebook-sider. Anonymkode: 4ca11...7c7
Leilaaa Skrevet 10. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 10. november 2016 Det var det ja jeg tenkte! Går jo ikke an at alle er like. hehe, jeg har bil selv så det er jo positivt..
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del var likevel største minuset med byen folket. Brautende og vulgære, men hvis man liker det vil du nok trives godt Er vel opplest og vedtatt at oslofolk og bergensere er mest brautende, men at en del prater mer rett fra levra og at det kan oppfattes som vulgært har du nok rett i. Anonymkode: 593dd...cd5 2
tdm900 Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 19 timer siden, Leilaaa skrev: OMG seriøst? Tenkte på ingen må at det var menneskene som kom til å bli problemet😔 Akkurat det med at de er brautende og vulgære er bare sprøyt! De har sin måte å være på, og det du kommer til å oppleve er at du kommer til å bli tatt godt vare på av de kommer i kontakt med. Er selv fra oppi nord(men ikke så langt som Troms) og det endrer seg mye når du passerer Trondheim. Og angående været: Du kommer aldri til å si det blåser på Hamar noe mer etter å bodd langs kysten DER kan det blåse, men det er bare å ta sine forholdsregler og ikke utsette for noe så går det så fint atte Ønsker deg masse lykke til Bor ikke så veldig langt unna Hamar selv forresten Haha
Leilaaa Skrevet 10. november 2016 Forfatter #17 Skrevet 10. november 2016 3 timer siden, tdm900 skrev: Akkurat det med at de er brautende og vulgære er bare sprøyt! De har sin måte å være på, og det du kommer til å oppleve er at du kommer til å bli tatt godt vare på av de kommer i kontakt med. Er selv fra oppi nord(men ikke så langt som Troms) og det endrer seg mye når du passerer Trondheim. Og angående været: Du kommer aldri til å si det blåser på Hamar noe mer etter å bodd langs kysten DER kan det blåse, men det er bare å ta sine forholdsregler og ikke utsette for noe så går det så fint atte Ønsker deg masse lykke til Bor ikke så veldig langt unna Hamar selv forresten Haha De aller fleste i Norge er hyggelige folk, at folk er direkte har jeg ikke noe mot for det er jeg selv. heheh, vinden har jeg heller ikke noe mot så dette går nok bra:)) 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #18 Skrevet 11. november 2016 Forholdsvis lett å få bhg plass her, men har jobb på stell først. Jeg jobber nesten 80% fast i hjemmetjenesten ufaglært (men er under utdanning). Leiepriser varierer. Vi bor utfor byen og betaler 5500 for et hus, via familie. Tromsø er en stor studentby med mange fra andre plasser. Ikke alle drikker mack øl og banner som Oluf😅 Anonymkode: 06e2d...6b8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 På 9.11.2016 den 23.37, Leilaaa skrev: OMG seriøst? Tenkte på ingen må at det var menneskene som kom til å bli problemet😔 OMG, en på KG sier at samtlige i Tromsø er forferdelig mennesker, må revudere planene mine med en gang. For å være litt seriøs, menneskene i Tromsø er, som alle andre plasser i verden, forskjellige. (Trodde forresten det var bergensere som var brautende ) På 10.11.2016 den 8.00, AnonymBruker skrev: Er jo lite vind i Tromsø. Er mye kaldere i Oslo på vinteren (pga lav/tørr luftfuktighet - husker ikke hvilken av de), så tror ikke du trenger å bekymre deg TS! Anonymkode: 0d12a...3ab Minsgrader kombinert med høy luftfuktighet er jo helt forferdelig. Du har ikke lyst til å oppholde deg mye ute da. Anonymkode: a5745...941 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #20 Skrevet 16. november 2016 På 11. november 2016 den 20.24, AnonymBruker skrev: OMG, en på KG sier at samtlige i Tromsø er forferdelig mennesker, må revudere planene mine med en gang. For å være litt seriøs, menneskene i Tromsø er, som alle andre plasser i verden, forskjellige. (Trodde forresten det var bergensere som var brautende ) Anonymkode: a5745...941 Har bodd både i Bergen og Tromsø, og det er virkelig ikke bergenserne som er brautete... Bergenserne maser til gjengjeld hull i hodet på enhver Så det er plusser og minuser med alle steder. Anonymkode: 867b9...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå