Gå til innhold

Studiekompetanse 23/5 regelen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fullførte aldri vgs grunnet psykisk sykdom, og har gått i behandling og på AAP siden jeg fylte 18. Jeg fullførte 1. på vgs, så har karakterer i engelsk, samfunnsfag, naturfag og geografi. Nå har jeg begynt å ta norsk, historie og matte som privatist. 

Det jeg lurer på er; i 23/5 regelen trenger man kun norsk, matte, historie, engelsk, naturfag og samfunnsfag - vil da gamle eksams- og standpunktkarakter i fag uten om disse 6 bli slettet?

Og er det noen som har fått godkjent studiekompetanse med 23/5 grunnet (dokumentert) sykdom? Har 3 av de 5 årene, skole og barn, men de resterende 2 er jeg spent på. Vet at det er opp til hvert enkelt studiested, men at i utgangspunktet kan sykdom være gyldig..

Anonymkode: fee5c...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fullførte aldri vgs grunnet psykisk sykdom, og har gått i behandling og på AAP siden jeg fylte 18. Jeg fullførte 1. på vgs, så har karakterer i engelsk, samfunnsfag, naturfag og geografi. Nå har jeg begynt å ta norsk, historie og matte som privatist. 

Det jeg lurer på er; i 23/5 regelen trenger man kun norsk, matte, historie, engelsk, naturfag og samfunnsfag - vil da gamle eksams- og standpunktkarakter i fag uten om disse 6 bli slettet?

Og er det noen som har fått godkjent studiekompetanse med 23/5 grunnet (dokumentert) sykdom? Har 3 av de 5 årene, skole og barn, men de resterende 2 er jeg spent på. Vet at det er opp til hvert enkelt studiested, men at i utgangspunktet kan sykdom være gyldig..

Jeg er 25, så dekker alderen. -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta

Såvidt jeg vet og skjønner:

1) De blir ikke "slettet", men de regnes ikke med i karaktergrunnlaget, nei. Det er det kun de seks fagene som gjør. Det er jo i og for seg halve poenget :) 

2) Fra samordna opptak: "Dersom du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, tek vi omsyn til dette. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå lege eller kopi av vedtak frå NAV. Attesten må innehalde informasjon om du er, eller har vore, heilt eller delvis arbeidsufør, og i kva periodar du har vore det. Dokumentasjon må du sende i posten til saksbehandlar, og ikke laste opp i søknaden." Altså: Dokumentert sykdom vil dekke de to siste årene såfremt det et i de relevante periodene du har vært sykmeldt.

Jeg ville uansett ringt og sjekket med skolen jeg skulle søke + samordna opptak. De har flinke veiledere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...