nedagharee Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Jeg er en jente på 16 år som går nå på vg1 Medier og kommunikasjon. Jeg har veldig lyst til å studere på universitetet i Pecs i psykologi, men jeg vet ikke om det er noen krav for at jeg må komme meg inn. Er det noen spesielle programfag jeg må velge på vg2 og vg3 for å sikre at jeg kan studere der eller er det helt opp til meg hva jeg kan velge? Jeg hadde tenkt å ta psykologi 1 og 2. Jeg har også tenkt å bytte fra P-matte til S1 og S2, men er det noe forskjell hvis jeg gjør det eller må jeg? Alt jeg vet er at jeg trenger et veldig høyt snitt, og for å klare dette ville det vært mye enklere om jeg tok P-matte. Så er det noen fag som jeg må ta for å studere profesjonsstudiet psykologi (5-6 år) i utlandet eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Det står helt sikkert på siden til skolen du vil studere på. Anonymkode: eb007...ba1
veraa94 Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 For å bli autorisert psykolog i Norge, må du gjennomføre et 6-årig profesjonsstudie i psykologi. I Norge krever dette en genrell studiekompetanse. Med andre ord kan du velge hva du vil av valgfag, så lenge du oppfylller kravene for studiekompetanse. Du trenger ikke å velge (S 1+2) eller (Psykologi 1+2), så lenge du oppfyller kravene til generell studiekompetanse. Jeg er profesjonsstudent og tok ordinær studiespesialisering. Mine valgfag var r1+2, biologi 1+2, kjemi 1+2 og fysikk1. Dette var for å holde alle muligheter åpne. Jeg har forøvrig dratt stor nytte av både biologi og kjemi, da dette er meget relevant innen psykolog. Flere undervurderer dette, men kjemi og biologi er en stor del av atferd, utvikling, arv, miljø osv.
veraa94 Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Jeg har dessverre ingen kompetanse når det gjelder hva skoler i utlandet krever, bare i Norge. Du skal likevel vite at å få autorisasjon som psykolog i Norge er vanskelig hvis du studerer i utlandet. I Norge er "psykolog" en beskyttet tittel, i motsetning til mange andre land.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 Før du vurderer å søke deg til utlandet bør du få med deg diskusjonen som går nå på at utenlandsstudentene muligens ikke blir godkjent til å praktisere i Norge. Med andre ord kan massevis av studenter se langt etter psykologtittel og bare kikke på regninga fra lånekassen. Det tryggeste for deg vil derfor være å velge de fagene du presterer best i, da der uansett er snittet ditt som gjelder for å komme inn i Norge. Målet bør være å komme inn her. Som profesjonsstudenten lenger opp sier, er realfag smart, men ikke et must. I tillegg til at det er nyttig kunnskap å ta med, får du også realfagspoeng som teller godt med når du skal søke. Anonymkode: 4c0c4...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå