Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort: Jeg trives ikke på jobb. Hatt problemer siden start for 4 år siden.Hadde en skikkelig knekk før høstferien og ble sykmeldt 2 uker. Vært i jobb noen få dager og føler meg ikke akkurat pigg og klar. Knakk sammen på jobb i går igjen etter en kollega kom en krass kommentar. Skal altså ingenting til før jeg gråter eller blir oppgitt. Måtte til sjefen mens jeg gråt for å si fra at jeg ikke kunne være på jobb. Har ikke et veldig godt forhold til han, er ikke videre empatisk, men heller ganske arrogant. Jeg har fortalt at jeg ser meg om etter andre jobber og spurt om han kan være referanse - noe jeg egentlig ikke ville si til han, men siden de jeg var på intervju hos insisterte på dette gjorde jeg det. Sjefen min ble ikke glad for dette og hadde en ekkel, truende og nedlatende tone under denne samtalen(det er sånn  han er). Jeg har ikke fortalt han at jeg ikke trives de siste årene. Jeg fortalte han det første året, men han tåler ikke kritikk spesielt bra og dette ble et møte preget av beskyldninger og trusler fra hans side(slik jeg og tillitsvalgte som var tiltede opplevde det).  

Men hva skal jeg gjøre nå? Jeg må fortelle han nå at jeg ikke trives, det har han jo skjønt nå. Men jeg er redd for å  prate med han om det, han operer med frykt og trusler veldig ofte når man snakker med han om personlige ting. Skal jeg be om sykemelding igjen? Føler meg veldig emosjonell ustabil på jobb. Føler også jeg har vist han et "svakhetstegn". Redd han skal ødelegge for meg ved å gi meg dårlig referanse blant annet. 

Man ikke snakke om følelser med han, det nytter ikke. Jeg har prøvd å få hjelp av UDF i 3 år, men opplever svært lite støtte og hjelp fra de. Kan jeg kontakte bedrifthelsetjenesten? Egentlig kommet til et punkt hvor jeg har gitt opp å si fra om tilstanden på jobb, da jeg har prøvd å forandre dette så lenge. Nå søker jeg andre jobber. Er det kanskje eneste/beste løsning?

Håper virkelig noen vil svare meg. 

Anonymkode: 0a831...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemed deg, søk nye jobber. Finn deg selv, hev deg over dårlig oppførel og gi en god F i denne uempatiske sjefen. Bli tøff dame!:klem::danse:

Anonymkode: 51cff...efe

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykemed deg, søk nye jobber. Finn deg selv, hev deg over dårlig oppførel og gi en god F i denne uempatiske sjefen. Bli tøff dame!:klem::danse:

Tusen takk for svar og for et lite dytt bak :hug: Dette var den meldingen jeg trengte, så glad du tok deg tid til å svare meg!

• Liker 1
Skrevet

At man mistrives på jobb er ingen grunn til å misbruke sykepenger. Bit det i deg, TS, husk du er tross alt heldig som faktisk har jobb. Også må du naturligvis søke nye jobber. Dersom du ikke har gjort det i lengre tid allerede, har du virkelig ingenting å klage på, for da kan du kun skylde på sæden selv for at du fortsatt er i jobben.

Anonymkode: c968a...5c4

• Liker 5
Skrevet

*sæden = deg selv. Pokker ta autokorrekt...

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man mistrives på jobb er ingen grunn til å misbruke sykepenger. Bit det i deg, TS, husk du er tross alt heldig som faktisk har jobb. Også må du naturligvis søke nye jobber. Dersom du ikke har gjort det i lengre tid allerede, har du virkelig ingenting å klage på, for da kan du kun skylde på sæden selv for at du fortsatt er i jobben.

Eksempel på svar jeg ikke trengte, og på at du ikke helt forstår situasjonen min. Men takk for at du prøvde! Og kred for morsom skrivefeil:fnise:

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel på svar jeg ikke trengte, og på at du ikke helt forstår situasjonen min. Men takk for at du prøvde! Og kred for morsom skrivefeil:fnise:

Jeg forstår deg, har vært der selv. Holdt ut i mange år, ble til slutt sykemeldt og var utslitt. Det er ikke verdt det. Det finnes så mange gode arbeidsplasser der ute, arbeidsplasser som motiverer deg, og ikke minst respekterer deg som menneske.

Ikke finn deg i at noen behandler deg dårlig, vit hvem du er, hvis dette ikke er rett for deg- stopp i tide.

Ønsker deg alt lykke til. Husk: vær tøff, det er mye rart der ute.

• Liker 1
Skrevet

Ville bare si at det er klart du kan sykemeldes! Dette har helt klart gått utover din psykiske helse. Skal du gjøre en god jobb må hodet være på plass. Og du blir ikke bedre av å gå i et slikt miljø. Drit i å snakke med sjefen, det har jo ikke ført til noe uansett. Har du en kollega du kan sette som referanse? En tidligere sjef? Søk alt du kommer over av jobber, men for guds skyld ikke nevn at du er sykemeldt i intervju.

Anonymkode: de36c...f13

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg, har vært der selv. Holdt ut i mange år, ble til slutt sykemeldt og var utslitt. Det er ikke verdt det. Det finnes så mange gode arbeidsplasser der ute, arbeidsplasser som motiverer deg, og ikke minst respekterer deg som menneske.

Ikke finn deg i at noen behandler deg dårlig, vit hvem du er, hvis dette ikke er rett for deg- stopp i tide.

Ønsker deg alt lykke til. Husk: vær tøff, det er mye rart der ute.

Tusen, tusen takk :hug: Er så godt å vite det er gode mennesker der ute. Man mister litt troa når man jobber med mennesker som tilsynelatende ikke vil en godt. Så setter veldig pris på den støttende og fine meldingen din. Og takk for at du også ga meg et lite dytt, skulle tro dere kjente meg - begge dere som ga meg disse fine svarene traff en nerve hos meg:) 

Ønsker deg også alt godt! Takk igjen. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk :hug: Er så godt å vite det er gode mennesker der ute. Man mister litt troa når man jobber med mennesker som tilsynelatende ikke vil en godt. Så setter veldig pris på den støttende og fine meldingen din. Og takk for at du også ga meg et lite dytt, skulle tro dere kjente meg - begge dere som ga meg disse fine svarene traff en nerve hos meg:) 

Ønsker deg også alt godt! Takk igjen. 

Jeg vet! har opplevd mye..

Nå jobber jeg bare for "friske"mennesker som har evne til empati, og som kan glede seg over at andre også gjør det bra. Er veldig bevisst på hvor jeg søker jobb og hvem jeg skal jobbe for;)

Det finnes fine mennesker der ute, man lærer seg å finne dem:)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså...det å sterkt mistrives på jobb over tid kan absolutt være en legitim grunn til sykdom/sykefravær.

Anonymkode: 8bf4c...843

• Liker 8
Skrevet

Har dere et verneombud på jobben som du kan ta opp saken med?

Anonymkode: 57d5e...751

• Liker 2
Skrevet

Husk også at kollegaer/sjefer kan ha sine grunner til å reagere (annet enn deg altså). Sier ikke dette fordi jeg mener det er din skyld, men det å prøve å forstå selv folk jeg ikke liker har hjulpet meg mye. 

Jeg tåler selv kritikk og motgang veldig dårlig, eller, jeg hadde hvertfall en periode som masterstudent der jeg knakk sammen av alt, fordi jeg ikke trivdes og ikke følte jeg fikk til noe.

Så såklart bør du se etter ny jobb og sykmelde deg når det blir altfor tøft. Men når du ikke kan det, så kan det hjelpe å tenke at både sjef og kollega ikke aner hvordan ting faktisk er for deg. Kanskje de har det ekstremt tøft hjemme, og holder en kald maske for å skjule at ting er kipt. Eller at de tror du er lat og sutrer deg bort fra ting. Dette stemmer jo ikke, men vi forstår alltid best de som er likest oss selv, vi gjør feilslutninger om personer rundt oss hele tida.

Det kan være du tenker sånn allerede, eller at det ikke vil hjelpe, men jeg tåler kommentarer litt bedre nå som jeg automatisk tenker "Oi, stakkars, sov du dårlig i natt?" før jeg tar innover meg innholdet (og ikke tonen), man må bare forsøke å bygge opp seg selv igjen, og holde hodet hevet :)

Lykke til, jeg vet det er tøft å ikke trives og å komme seg ut av nedeperioder, det tar litt tid, men det blir bedre!

• Liker 3
Skrevet

Uff, det høres ut som en vanskelig situasjon. Jeg mistrivdes også i jobben, og reagerte ved å si opp da jeg ikke fant noen nytte i sykemelding - jeg måtte jo tilbake til jobben etter endt sykemelding uansett. Men det å si opp og gå arbeidsledig og søke jobb når man har fått en skikkelig knekk er enda vanskeligere. I tillegg tok jeg diverse andre valg som ødela for meg, var rett og slett selvdestruktiv. Så husk å ta vare på deg selv, og prøv å ikke falle i fella det er å tro at du ikke har noen muligheter eller valg. Hos meg var det ingen direkte slem sjef, og kanskje er bare ikke din sjef en god match for deg? Jeg liker tankene til Snowbrigade over her - det er jo ikke sikkert at de klarer å se din side. 

Anonymkode: a7cdb...8be

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså...det å sterkt mistrives på jobb over tid kan absolutt være en legitim grunn til sykdom/sykefravær.

Anonymkode: 8bf4c...843

Nei, sosiale og økonomiske årsaker er ikke legitim grunn for sykemelding, kun funksjonsnedsettelse som  "klart skyldes sykdom eller skade" er det, folketrygdloven §8-4. Det betyr at folk ikke kan utnytte trygdesystemet for å få seg 100% inntekt, mens de søker andre jobber, så lenge arbeidssituasjonen ikke har ført til sykdom/skade. 

Anonymkode: 94da8...47b

• Liker 1
Skrevet
På 9.11.2016 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der selv og det er ikke stas. Men blir du sykemeldt, havner du fort i ei verre myr, nemlig depresjon og angst. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der selv og det er ikke stas. Men blir du sykemeldt, havner du fort i ei verre myr, nemlig depresjon og angst. 

Skal du fortelle andre mennesker du ikke kjenner at de får depresjon og angst hvis de blir sykemeldt??

Mistrivsel på jobb, og mobbing er en uting- har opplevd det selv, det lurste jeg gjorde var å trykke på pauseknappen, fikk ikke depresjon av det-men av jobben;)

Til Ts:Ta egne valg her i livet, kun du som vet hva du trenger.

Skrevet
På 2016-11-09 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Jodda, som flere skriver, sykemelding på grunn av dette er helt ok. Regner med du har prata med legen din.

Søk ny jobb, for sjefen kommer nok ikke til å forandre seg. :) 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sosiale og økonomiske årsaker er ikke legitim grunn for sykemelding, kun funksjonsnedsettelse som  "klart skyldes sykdom eller skade" er det, folketrygdloven §8-4. Det betyr at folk ikke kan utnytte trygdesystemet for å få seg 100% inntekt, mens de søker andre jobber, så lenge arbeidssituasjonen ikke har ført til sykdom/skade. 

Anonymkode: 94da8...47b

Jodda, psykisk sykdom og alvorlig psykisk knekk er innafor en sykemelding. Finnes jo de som sykemeldes "bare" fordi de går i veggen og har arbeidet for mye. Så alvorlig mistrivsel med en utrivelig sjef man ikke kan prate med, da kan man sykemelde seg.

Finnes mange ufattelig dårlige sjefer som ikke kan så mye om verdien av godt arbeidsklima og god kommunikasjon. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...