Gjest star123 Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Bunnen er nådd. http://e24.no/privat/dnb/dnb-hever-renten-paa-boliglaan/23843153
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Det er ikke sikkert. Det kan fort snu. Husk at vi har fortsatt noen hindringer foran oss, som lav oljepris og svak krone. Får Finanstilsynet/Siv Jensen gjennom andre tiltak som kan svekke boligprisveksten, så kan Norges Bank fint skru ned styringsrenta ned 0,25 til. Da blir det vanskelig for DNB å argumentere med høyere rente. Anonymkode: ccd2c...2dc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 Ting kan tyde på det ja.. Blir spennende å se hvor mye boligprisene kommer til å synke ettersom renten stiger Anonymkode: 8e4c6...14c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ting kan tyde på det ja.. Blir spennende å se hvor mye boligprisene kommer til å synke ettersom renten stiger Anonymkode: 8e4c6...14c 0,2 er ikke hårreisende mye. Østlandet blir nok preget av høy vekst årene som kommer også. Veldig surt for Vestlandet derimot. Anonymkode: ccd2c...2dc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert. Det kan fort snu. Husk at vi har fortsatt noen hindringer foran oss, som lav oljepris og svak krone. Får Finanstilsynet/Siv Jensen gjennom andre tiltak som kan svekke boligprisveksten, så kan Norges Bank fint skru ned styringsrenta ned 0,25 til. Da blir det vanskelig for DNB å argumentere med høyere rente. Anonymkode: ccd2c...2dc At det skulle snu neste gang innebærer ikke at trenden over tid er synkende. Renta skal opp, penger i markedene har generelt blitt noe dyrere, boligprisveksten har vært sterk etc. Sakte men sikkert begynner oppbygningen opp mot normalt rentenivå, og gir man det 5-10 år snakker vi nok om 7% igjen. Da begynner også det økonomiske ragnarokket som vil få finanskrisen og oljeprisfallet til å se ut som en bagatell i sammenligningen. Mange med høyt belånte boliger vil gå på en kraftig smell, og vil stå igjen med gjeld, som i tur trekker resten av økonomien med seg i dragsuget. Anonymkode: b04fe...9ca
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: At det skulle snu neste gang innebærer ikke at trenden over tid er synkende. Renta skal opp, penger i markedene har generelt blitt noe dyrere, boligprisveksten har vært sterk etc. Sakte men sikkert begynner oppbygningen opp mot normalt rentenivå, og gir man det 5-10 år snakker vi nok om 7% igjen. Da begynner også det økonomiske ragnarokket som vil få finanskrisen og oljeprisfallet til å se ut som en bagatell i sammenligningen. Mange med høyt belånte boliger vil gå på en kraftig smell, og vil stå igjen med gjeld, som i tur trekker resten av økonomien med seg i dragsuget. Anonymkode: b04fe...9ca Du tar litt feil her. Pengelånsrenten har minket igjen, ned til nivået fra midten av september. Nordea har økt sin rente når denne var på topp. Altså har DNB få argumenter for å heve renten. Storebrand har gått andre veien og gir nå kunder 1,85% rente. Det er da under "landets billigste" som var DNB med 1,9%. Anonymkode: ccd2c...2dc
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 Hahaha, har jo hørt på disse "smartingene" og "ekspertene" som skal spå rente oppgang helt siden 2010 (6 år). Jeg tror renten vil gå videre nedover jeg og rett har jeg hatt, mye mer rett enn andre såkallte eksperter. Jeg har per dags dato 23 utlånsboliger. Tjener i snitt 5 mill hvert år på å leie ut. Investerer i nye boliger nå som aldri før. Det har aldri sett lysere ut, og tror det kommer til å bli bedre og bedre. Boblesnakket til disse såkallte ekspertene er jo bare sprøyt, og det vet folk som lever av investering! Anonymkode: 0aa26...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, har jo hørt på disse "smartingene" og "ekspertene" som skal spå rente oppgang helt siden 2010 (6 år). Jeg tror renten vil gå videre nedover jeg og rett har jeg hatt, mye mer rett enn andre såkallte eksperter. Jeg har per dags dato 23 utlånsboliger. Tjener i snitt 5 mill hvert år på å leie ut. Investerer i nye boliger nå som aldri før. Det har aldri sett lysere ut, og tror det kommer til å bli bedre og bedre. Boblesnakket til disse såkallte ekspertene er jo bare sprøyt, og det vet folk som lever av investering! Anonymkode: 0aa26...b0b Hovmod står for fall. Anonymkode: 0899f...15e 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovmod står for fall. Anonymkode: 0899f...15e Må du ikke bli helt grønn av misunnelse. Anonymkode: ccd2c...2dc
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 damn... 18kr mindre å leve av pr mnd fra januar av...dette blir tøft... Anonymkode: 50ff5...597
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 På 10.11.2016 den 13.14, AnonymBruker skrev: Du tar litt feil her. Pengelånsrenten har minket igjen, ned til nivået fra midten av september. Nordea har økt sin rente når denne var på topp. Altså har DNB få argumenter for å heve renten. Storebrand har gått andre veien og gir nå kunder 1,85% rente. Det er da under "landets billigste" som var DNB med 1,9%. Anonymkode: ccd2c...2dc 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, har jo hørt på disse "smartingene" og "ekspertene" som skal spå rente oppgang helt siden 2010 (6 år). Jeg tror renten vil gå videre nedover jeg og rett har jeg hatt, mye mer rett enn andre såkallte eksperter. Jeg har per dags dato 23 utlånsboliger. Tjener i snitt 5 mill hvert år på å leie ut. Investerer i nye boliger nå som aldri før. Det har aldri sett lysere ut, og tror det kommer til å bli bedre og bedre. Boblesnakket til disse såkallte ekspertene er jo bare sprøyt, og det vet folk som lever av investering! Anonymkode: 0aa26...b0b Og jeg sier igjen: At vi ser lokale utslag, betyr ikke at den langsiktige trenden vil peke nedover. Vi har hatt en historisk lav rente lenge nå, og historisk sett så varer det aldri evig. Anonymkode: b04fe...9ca
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Må du ikke bli helt grønn av misunnelse. Anonymkode: ccd2c...2dc Du verden. Misunnelsesargumentet. Vektig. Anonymkode: 0899f...15e 3
Testosteron Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 På 9.11.2016 den 17.10, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert. Det kan fort snu. Husk at vi har fortsatt noen hindringer foran oss, som lav oljepris og svak krone. Anonymkode: ccd2c...2dc Men svak krone taler ikke for at rentene skal ned. En rentereduksjon vil nemlig føre til at kronekursen svekker seg ytterligere. En svak krone gjør det lettere for sentralbanken å sette opp renta fordi en renteheving påvirker kronekursen oppover. Motsatt gjør en høy kronekurs det vanskelig for sentralbanken å sette opp renta. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Er bekymret selv. Er nesten ferdigutdannet, med deltidsjobb. Jeg kjøpte bolig i Oslo i februar for 1 850 000. Klarte meg heldigvis uten bidrag fra foreldrene mine, da jeg har deltidsjobbet og spart målrettet over mange år, og ikke har så dyre vaner. Har ikke mye til overs når regningene og boliglånet er betalt, men det går fint. Hvis renta skulle gå dramatisk opp før jeg er ferdigstudert, får jeg heller ta resten av utdannelsen på deltid, og jobbe mer ved siden av. Har ikke pusset opp, annet enn å male én lettvegg og legge ferdig parkett i et hjørne. Fikk ny takst i begynnelsen av september. På syv måneder hadde verdien steget med 350 000,- og jeg fikk beskjed om at det var et konservativt anslag. Den veksten er iallefall ikke bærekraftig! Er ikke bekymret for min egen del, det bygges alt for lite i Oslo, og selv om økonomien får seg en dupp, tror jeg at jeg kommer til å få igjen det jeg betalte. Er dessuten vant til å klare meg på lite. Vet at en del venner og bekjente som har kjøpt, både har fått flere hundre tusen til egenandelskravet av foreldrene sine. Noen har i tillegg foreldre som betaler ned på 20%-30% av lånesummen. Disse førstegangskjøperne er stort sett i full jobb, og foreldrene er ikke spesielt velstående. Disse er jeg veldig bekymret for - når de allerede sliter med å klare kravene til egenandel og lånenedbetaling, sier det seg selv at det er foreldrene som må ta mye av "støyten" hvis renta går opp. Når foreldrene har garantert for lånet med egen bolig, som kanskje ligger mindre sentralt og har lavere verdi, synes jeg at det er grunn til bekymring. Jeg forstår trangen til å hjelpe barna, men jeg ville ha tenkt meg grundig om! Et stort lån krever stor evne til å ta ansvar, og kanskje lærer man dette best ved å leve billig og spare over en tidsperiode, slik at man forstår hva pengene reellt er verdt. Det er heller ikke sikkert at den første leiligheten trenger å være supersentral eller helt perfekt - jeg klarer meg fint uten oppvaskmaskin, og tåler å bruke ti minutter med kollektivtransport til Oslo S. Leiligheten min er ikke spesielt fancy, men når jeg klarer å betale ned på den med studielånet og en liten deltidsjobb nå, klarer jeg det når jeg er i full jobb, selv om renta skulle gå opp. Hvis du mangler mange titusener (eller hundretusener!) til egenandel, har du i utgangspunktet ikke råd. Jeg vet at det er et upopulært standpunkt, men jeg kan love at mestringsfølelsen er fantastisk når man har klart å spare opp nok. Personlig sparte jeg i ti år, og det var definitivt verdt det! Jeg vet om en tenåringsgutt som har fått leilighet av foreldrene sine, nokså sentralt i Oslo. Leiligheten kostet fem millioner, og ble innkjøpt for noen få måneder siden. Gutten klarer imidlertid ikke å forholde seg til borettslagets regler, og det er festbråk hele døgnet. Naboene begynner nå å argumentere for tvangssalg, fordi de mener at gutten misligholder sin andel, på grunn av alt bråket. Han nekter å forholde seg til naboklager, og tar ikke stilling til problemet i det hele tatt. Hva foreldrene tenkte på, aner jeg ikke! Det er en trussel for økonomien som helhet dersom mange som eier bolig, ikke egentlig har økonomi til å betjene lånene sine, og kanskje heller ikke har tilstrekkelig forståelse for verdiene de forvalter. Det er ingen grunn til å godte seg over dem dersom renta går opp, og de ikke klarer å holde på lånene sine - det er fryktelig trist for dem det gjelder! Samtidig tror jeg at mange foreldre må være litt flinkere til å si nei, og heller oppdra barna sine til å spare på egenhånd og ikke være så kresne på standard og beliggenhet. Går det greit å togpendle fra Akershus eller Drammen? Kan man klare seg med et eldre kjøkken i noen år, og heller pusse opp når man har økonomi til det? Kanskje er det OK å gjøre en del oppussing selv? Anonymkode: 6b7d9...b58
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 Renta skal opp opp opp! Dette er begynnelsen på boligkrakket som er i vente. Muahahaha Anonymkode: 4dd41...10b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå