Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i en økonomisk krise og har ikke mulighet til å ta opp kredittlån eller få hjelp av NAV. Har ikke lenger jobb.
Ventet på penger fra tidligere arbeidsgiver som aldri kom som planlagt, og pengene kommer ikke før til over nyttår. Har vært hos NAV, men jeg har ikke rett på noen ting. Så nå er siste mulighet å spørre mamma.

Husleien har ikke blitt betalt og jeg får heller ikke betalt neste. Regningene har ballet seg på.

Problemet er at jeg ikke har snakket med mamma på 7 år. Vi har aldri hatt et godt forhold, men hun har vippset meg et par kr av og til for å hinte til at hun vil ha kontakt igjen. Uten å gå mer inn i hva som har ødelagt forholdet vårt, kan jeg si at jeg helst ikke vil ha noe med henne å gjøre. Da er det vanskelig å spørre om en såpass god sum med penger, uten at jeg behøver å bli "venn" med henne igjen.

Er det mulig å ta opp et lån av foreldrene sine uten at de forventer noe mer enn pengene + renter tilbake?

Det er jo ikke snakk om 100k, men tror dere hun vil kreve at jeg besøker henne annenhver dag for at jeg skal få lov til å låne litt penger?

Eller er det slemt gjort? Jeg har aldri lånt penger av noen før...

Noen som har noen tips til hva jeg kan si?

Anonymkode: 02311...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du tar ikke opp kontakten med moren din fordi du har satt deg selv i en økonomisk krise. Det er helt hinsides ondskapsfullt av deg, uansett hvilken fortid dere har.

Rydd opp i rotet ditt selv.

Anonymkode: 8d2db...42a

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har havnet i en økonomisk krise og har ikke mulighet til å ta opp kredittlån eller få hjelp av NAV. Har ikke lenger jobb.
Ventet på penger fra tidligere arbeidsgiver som aldri kom som planlagt, og pengene kommer ikke før til over nyttår. Har vært hos NAV, men jeg har ikke rett på noen ting. Så nå er siste mulighet å spørre mamma.

Husleien har ikke blitt betalt og jeg får heller ikke betalt neste. Regningene har ballet seg på.

Problemet er at jeg ikke har snakket med mamma på 7 år. Vi har aldri hatt et godt forhold, men hun har vippset meg et par kr av og til for å hinte til at hun vil ha kontakt igjen. Uten å gå mer inn i hva som har ødelagt forholdet vårt, kan jeg si at jeg helst ikke vil ha noe med henne å gjøre. Da er det vanskelig å spørre om en såpass god sum med penger, uten at jeg behøver å bli "venn" med henne igjen.

Er det mulig å ta opp et lån av foreldrene sine uten at de forventer noe mer enn pengene + renter tilbake?

Det er jo ikke snakk om 100k, men tror dere hun vil kreve at jeg besøker henne annenhver dag for at jeg skal få lov til å låne litt penger?

Eller er det slemt gjort? Jeg har aldri lånt penger av noen før...

Noen som har noen tips til hva jeg kan si?

Ja! Det er slemt gjort! Veldig slemt!

Anonymkode: 006f9...109

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du tar ikke opp kontakten med moren din fordi du har satt deg selv i en økonomisk krise. Det er helt hinsides ondskapsfullt av deg, uansett hvilken fortid dere har.

Rydd opp i rotet ditt selv.

Anonymkode: 8d2db...42a

Er rart med det. Har snakket med så mange andre i familien, og alle mener at jeg skal spørre mamma. Til og med faren hennes.

Hun er jo den siste jeg ønsker å spørre, og det vet resten av familien også...

Ts

Skrevet

Hva med å spørre faren din.

Anonymkode: 41980...4ce

• Liker 2
Skrevet

Du løper ikke til mamma når du trenger penger, og eller vil du ikke ha noe med henne å gjøre. 

Hvorfor du ikke får hjelp hos Nav er jo nesten en gåte, du får selge det du kan, og se om du kan få deg noen småjobber. 

Der er flere som har klaget på avslag på sosialhjelp og da fått medhold hos Fylkesmannen.

Anonymkode: 49f64...8cf

• Liker 4
Skrevet

Annenhver dag var da mye forlangt, men det kan hende hun forventer litt, ja. Det vet du ikke før du spør. Du får kjenne på hva du selv føler er greit, hvor langt du kan strekke deg. Skjønner det som at det er krise nå, og da må du gjerne strekke deg litt. Om du velger å spørre om lån, så vær ærlig og direkte. Om hun sitter med dårlig samvittighet, så kan det faktisk hende det kjennes godt for henne å hjelpe. Jeg vet jo ikke hva som er forhistorien deres, så vanskelig å si så mye mer, annet enn at jeg i utgangspunktet ikke er slemt å spørre. Hun er jo moren din, uansett hva som har skjedd.

Anonymkode: 00781...4f1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rart med det. Har snakket med så mange andre i familien, og alle mener at jeg skal spørre mamma. Til og med faren hennes.

Ts

Da synes jeg heller du skal låne penger av noen av de andre i familien, kanskje din morfar?

• Liker 8
Skrevet

Selg bil. Og slike ting som du går inn litt penger av.vurder å selge huset på  det er det du  bor i.

Anonymkode: 54abb...8c9

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annenhver dag var da mye forlangt, men det kan hende hun forventer litt, ja. Det vet du ikke før du spør. Du får kjenne på hva du selv føler er greit, hvor langt du kan strekke deg. Skjønner det som at det er krise nå, og da må du gjerne strekke deg litt. Om du velger å spørre om lån, så vær ærlig og direkte. Om hun sitter med dårlig samvittighet, så kan det faktisk hende det kjennes godt for henne å hjelpe. Jeg vet jo ikke hva som er forhistorien deres, så vanskelig å si så mye mer, annet enn at jeg i utgangspunktet ikke er slemt å spørre. Hun er jo moren din, uansett hva som har skjedd.

*at jeg i utgangspunktet ikke synes det er slemt å spørre

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det høres ut som alle synes det er på tide å skvære opp med din mor.

Om du er så fast bestemt på at hun ikke skal være en del av livet ditt, og ikke responderer på hennes kontaktforsøk, så blir det nesten ondskapsfullt å bare ta pengene hennes.

Anonymkode: 82127...a6c

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, Pås skrev:

Da synes jeg heller du skal låne penger av noen av de andre i familien, kanskje din morfar?

Ingen andre i familin har mulighet til å låne bort.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selg bil. Og slike ting som du går inn litt penger av.vurder å selge huset på  det er det du  bor i.

Anonymkode: 54abb...8c9

Har ikke bil, og jeg leier leililigheten. Eier ingenting av verdi..

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som alle synes det er på tide å skvære opp med din mor.

Om du er så fast bestemt på at hun ikke skal være en del av livet ditt, og ikke responderer på hennes kontaktforsøk, så blir det nesten ondskapsfullt å bare ta pengene hennes.

Anonymkode: 82127...a6c

Ja, noen vil at vi skal ha kontakt, og noen mener hun skylder meg den tjenesten.

Jeg skal ikke "bare ta" pengene hennes. Det blir et lån med så høy rente hun vil ha.

Var ikke så lett det her. Men hvor hardt kan det skade å spørre? Jeg tenker jo ikke å sleike ræv, men kun spørre. Så får hun hjelpe hvis hun vil.

Ts

Gjest Lunasama
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, noen vil at vi skal ha kontakt, og noen mener hun skylder meg den tjenesten.

Jeg skal ikke "bare ta" pengene hennes. Det blir et lån med så høy rente hun vil ha.

Var ikke så lett det her. Men hvor hardt kan det skade å spørre? Jeg tenker jo ikke å sleike ræv, men kun spørre. Så får hun hjelpe hvis hun vil.

Ts

Har du ingen verdier og få kroner på kontoen har du krav på sosialhjelp.

Skrevet

Arbgiver har ikke lov å holde på lønnen din. Du vil ikke ha kontakt med mor,men vil låne penger? Har du ikke litt moral? Låne penger for så å kutte kontakten igjen? Skammelig

Anonymkode: fc54c...23c

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Min mening:

Nei, du kan ikke be om å låne penger og samtidig ikke ville ha noe med henne å gjøre. No can do.

For min egen del, så ville jeg aldri satt meg selv i den situasjonen at noen kunne tro at jeg "skyldte dem" noe (ikke pengene, den saken er grei, men det ville ikke være unaturlig at din mor tenkte at dette var en åpning, invitasjon, kall det hva du vil, og at hun forventer at du vil holde kontakten fremover). For din mors del, så vet ikke jeg hva hun har gjort eller ikke gjort, kan hende hun er en møkkakjerring. Jeg ville likevel ikke unne min verste fiende at barnet ikke ville ha noe med en å gjøre, men gjerne ville låne penger. Ikke bare blir man såret, men man begynner også å lure på hva som feilet i oppdragelsen. For beklager TS, jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon, men dette blir bare smakløst.

Anonymkode: 242e9...fa8

• Liker 6
Skrevet

Det finnes jo også mange ulike låneutbydere på nettet, med gode vilkår, og som ikke krever noen form for sikkerhet.. Kan selvfølgelig være risikabelt å dekke gamle lån med nye lån, men kanskje sjekke muligheter for refinansiering o.l.? F.eks: http://pengeinfo.no 

Skrevet

Jeg er helt enig! Du kan nesten ikke bare ta kontakt med henne bare for å låne penger, selv om jeg forstår dilemmaet. Da må du i hvert fall fortsette å holde kontakten med henne. Det kan være at nå som dere begge har blitt litt eldre at dere kan komme bedre overens? Jeg hadde selv en del utgifter i forbindelse med bryllupet og endte selv med å ta lån på https://pengi.no. Det var virkelig kjedelig å låne, men jeg hadde ingen mor jeg kunne spørre. 

• Liker 1
Skrevet
På ‎09‎.‎11‎.‎2016 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Ts

Da får du låne av noen av dem, da.

Man ber ikke om å få låne penger av fremmede. Og du har jo valgt å gjøre din mor til en fremmed.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan du ikke søke om nødhjelp hos NAV? 

Anonymkode: 7457f...797

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Veldig så folk skal dømme TS her. Ingen av dere aner hvorfor de ikke har kontakt.

Det skader ikke spørre, du får belage deg på et mulig negativt svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...