Gå til innhold

Dette hørtes utrolig ut!

Fremhevede innlegg

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Var ute med gamleklassen i går, og der var det ei jente som hadde begynt på et eller annet kurs. Ikke Fedon og ikke Atkins. En mellomting av de to, sa hun

Hun hadde lært på dette kurset at

* jo mer kolesterolholdig mat man spiste, desto lavere ble den, for da produserte kroppen mindre av det.

* dersom man trener 15 minutter før frokost, holder forbrenningen seg høy i to dager.

* det var sunt å gå raskt ned i vekt. Hun hadde gått ned 12.5 kg på seks uker.

Hun kunne ikke spiste hverken pasta, ris eller poteter. Ikke brus, kaffe eller te. Ikke brød (!), og helst ikke saus. Treningen var det ikke så nøye med. En times gåtur to-tre ganger i uka.

Jeg så jo på henne at hun hadde gått ned, men jeg må si jeg har mine tvil til metodene de bruker.

Selv har jeg trent 4-6 ganger i uka i syv måneder og gått ned 15 kg. Jeg spiser normal mat fordi jeg aldri i livet hadde klart å unnvære pasta, ris, poteter, brød og annen karbomat. Min metode virker jo også, men ikke så raskt. De må jo ta en haug med kosttilskudd, fordi kroppen ikke får det den skal ha.

Det er jo litt urettferdig at jeg som trener sååå mye bruker mange ganger så lang tid som de som sverger til disse diettene... Men jeg vet jo at jeg ikke ville klart å holde meg borte fra all den gode maten i lengden. Da kunne jeg like gjerne gitt opp med en gang.

Noen andre som har noen meninger om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på den positive siden ved din diett; mest sannsynlig vil du være den som holder vekten etter endt slankekur. hun vil gå opp i vekt igjen når hun begynner å spise normal mat igjen (for hun klarer vel ikke holde seg unna karbohydrater resten av livet?)

Dessuten er de 12 kiloene hun har gått ned på seks uker ikke rent fett. hun har mistet mye vann og mest sannsynlig muskler også. de 15 kiloene du har mistet har en mye større fettandel i seg.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Takk for det! :klem:

Jeg vet jo egentlig det innerst inne, men jeg begynte jo å tenke litt etter jeg dro derfra i går. Mitt eneste alternativ for å gå ned i vekt er trening og normal mat. Jeg klarer meg simpelthen ikke uten brød til frokost og pasta, ris eller poteter til middag.

Men hun må jo gå på kurs etter kurs for å holde vekta, og det skal bli morsomt å se neste gang vi treffes, om hun har fortsatt i racertempoet sitt, eller stagnert.

For meg er ikke dette en slankekur. Det er livsstilsendring. Jeg kommer til å holde på med dette resten av livet. Trene og spise sunt.

Men hørtes det ikke voldsomt ut at 15 minutters trening før frokost skulle holde forbrenninga i to dager?

Skrevet

DU har garantert MYE flottere og strammere kropp enn henne ihvertfall!

Syns hennes metode hørtes helt merkelig ut på sikt!

Du kommer til å vinne i lengden på treningen og det sunne kostholdet!

Når skal folk skjønne at det er varig endring av livstil som er cluet? Og ikke raske usunne "kurer"

Hrmpf!!!

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Det er bare tull! :ler:

Ja, er det ikke? Og dette med kolesterolen, hvorfor anbefaler ikke leger folk med høyt kolesterol å spise mye mer av den "farlige" maten da?

:riste:

Skrevet
DU har garantert MYE flottere og strammere kropp enn henne ihvertfall!

Syns hennes metode hørtes helt merkelig ut på sikt!

Du kommer til å vinne i lengden på treningen og det sunne kostholdet!

Når skal folk skjønne at det er varig endring av livstil som er cluet? Og ikke raske usunne "kurer"

Hrmpf!!!

Signerer denne, Penelene! Ikke fan av sofaslanking! Når skal folk forstå at en ikke kan sitte i sofaen å slute seg?

Skrevet

Det er ikke sunt å kutte alle karbohydrater, sånn er det bare. Ok å kanskje fokusere mer på de langsomme enn de raske, men ellers synes jeg da egentlig at alle må forstå at vi trenger litt av alt, jeg mener det sier seg da vel selv at et helt ensidig kosthold ikke er sunt :roll:

Ellers tror jeg det meste er sagt om slankekurer der man går ned masse på kort tid, jeg tror den vitenskaplige betegnelsen er yoyo-slanking jeg...

Bare stå på du Leyla og ikke bry deg noe om folk som holder på og tuller med sånt. Mora mi er likedan, prøver alltid alle nye metoder og hevder iherdig at det virker til det kommer en ny og hun bytter til den i stedet. :ler:

Skrevet
For meg er ikke dette en slankekur. Det er livsstilsendring. Jeg kommer til å holde på med dette resten av livet. Trene og spise sunt.

Nettopp. i lengden er det du som "vinner". slankekurer fungerer i den perioden man holder på, men når man går tilbake til sine gamle matvaner kommer kiloene tilbake.

Dessuten, hvem vil vel gi avkall på brød, pasta, ris og poteter? ikke jeg i alle fall :-)

Skrevet

Ja, er det ikke? Og dette med kolesterolen, hvorfor anbefaler ikke leger folk med høyt kolesterol å spise mye mer av den "farlige" maten da?

:riste:

En Fedon-type diett som sater på en redusering av karbohydrater (men ikke usunt fett) er faktisk gunstig for hjertet (leste det i siste IForm), men dette denne jenta går på hørs ikke bra ut...

Og usunt fett er usunt fett - det hjelper ikke hvordan man får det i seg... :roll:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Takk til alle dere som støtter mitt synspunkt på dette her. Man blir jo litt i tvil, dah, når det virker så godt for henne. Det ville jo vært typisk meg å ta den tungvinte veien til en smalere midje. :sjenert:

Jeg har ikke gått på noe kurs, eller lest noen bøker om helse og trening, for på internett kan man finne det meste. De siste syv månedene har jeg lest og lest på internett alt jeg har kunne komme over om trening og helse. Sunn kost har jeg ikke konsentrert meg så mye om, for jeg spiste greit sunt fra før. Snop og sånt har jeg sjeldent lyst på, men når lysten melder seg, så følger jeg den.

Jeg er ofte matlei og må dermed spise det jeg har lyst på for i det hele tatt å få i meg mat. Hvis jeg spiser usunn mat, tar jeg det igjen i treninga. På de sju månedene dette har vart, har jeg ikke gått opp i vekt. Jeg veier meg bare en gang i mnd for ikke å fokusere på vekt, men heller på at kondisjon og styrken øker. I mitt hode er det derfor jeg legger om livet mitt; for å øke kondisjonen og få muskler - ikke for å slanke meg ;-)

Fremdeles har jeg lang vei igjen før jeg legger meg på et vedlikeholdsnivå når det gjelder trening. Nærmere bestemt 24 kg før jeg ifølge BMI har normalvekt. Det vil si at da jeg begynte var jeg 40 kg overvektig! Hjelp! Har ikke tenkt på det før!!! Djiiisess!! :hakeslepp:

Skrevet

Her stod det utrolig masse nyttig!! Har ikke vært der før, jeg! Altså på klikk.no.

I dag har jeg treningsfri, og begynner vel å ane at kvelden går med foran dataen :)

Thank you!

Mye interessant lesning på klikk.no - bare koselig! :wink:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Mye interessant lesning på klikk.no - bare koselig! :wink:

Plutselig ble jeg litt smådeppa igjen.. :-( Det står en haug med artikler om hvor effektivt og sunt det er å kutte ut karbohydrater. Jeg kommer visst aldri til å oppleve hvordan det er å være slank!! :cry:

Skrevet

Plutselig ble jeg litt smådeppa igjen.. :-( Det står en haug med artikler om hvor effektivt og sunt det er å kutte ut karbohydrater. Jeg kommer visst aldri til å oppleve hvordan det er å være slank!! :cry:

Tull og tøys! Alt med måte sier nå jeg...

Så sant du spiser langsomme karbohydrater og kutter ned på de raske (sukker, loff osv) så er du på den sunne siden.

Skrevet

Rett og slett applaus til trådstarter!

Du tar ingen snarveier, du gjør jobben, og får varige kroppslige endringer. Du merker sikkert også mye annet positivt koblet til treningen. Du trenger ikke være misunelig på noe sånt opplegg, tror heller de fleste andre mennesker bedundre deg for det du har utrettet.

Blomst til deg, fordi du fortjener det! :blomst:

Skrevet

Spis for all del ikke næringsfattige matvarer. Da korker forbrenninga seg helt opp og det tar tid å fikse opp igjen. Jeg spiser fet mat hver dag men har bare 58 kg masse. Flere millioner barn sulter ihjel og folk snakker om hvordan de skal kvitte seg med all den kaka de har stappa i seg gjennom årene.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Rett og slett applaus til trådstarter!

Du tar ingen snarveier, du gjør jobben, og får varige kroppslige endringer. Du merker sikkert også mye annet positivt koblet til treningen. Du trenger ikke være misunelig på noe sånt opplegg, tror heller de fleste andre mennesker bedundre deg for det du har utrettet.

Blomst til deg, fordi du fortjener det! :blomst:

Takk for det! :)

Nå i ettertid ser jeg nok at jeg hadde meg en tur ned i en av dalene mine etter at jeg hadde skrevet det innlegget. Jeg VET jo at det jeg holder på med er sunt. Jeg må bare være tålmodig. Virkningene av treningen har jeg jo både sett og merket for lengst! Det tok tid å bli så mange kilo og så slapp, så jeg kan jo ikke forvente mirakler over natta! :)

Da jeg startet, sa jeg til meg selv at jeg skal fokusere på å forbedre kondisjonen og styrken i kroppen, i stedenfor vekta, for ellers ville jeg bare begynne å henge meg opp i den. 15 kg på 7 mnd er ikke å forakte, det heller. Jeg har jo ikke spist annerledes, og slipper dårlig samvittighet hvis jeg spiser noe skikkelig godt. Jeg slipper å gå og ha lyst på ting uten å kunne spise dem. Har jeg lyst på noe, så spiser jeg det.

Fornekter man seg noe, vil man hele tiden tenke på det.

Takk for de oppmuntrende ordene, Coolaid! :klem:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Spis for all del ikke næringsfattige matvarer. Da korker forbrenninga seg helt opp og det tar tid å fikse opp igjen. Jeg spiser fet mat hver dag men har bare 58 kg masse. Flere millioner barn sulter ihjel og folk snakker om hvordan de skal kvitte seg med all den kaka de har stappa i seg gjennom årene.

Helt enig med deg! ;)

Kroppen trenger jo drivstoff, den også!

Det er som du sier, vi er i grunnen priviligerte som kan velge hva vi spiser.

Skrevet
Flere millioner barn sulter ihjel og folk snakker om hvordan de skal kvitte seg med all den kaka de har stappa i seg gjennom årene.

DET var jo et godt sammenlikningsgrunnlag da!

Ingen barn i Afrika blir mer mette om jeg lar være å spise kake, med mindre jeg legger til side de pengene kaka ville kostet og sender de til en eller annen hjelpeorganisasjon.

Leyla: Stå på - tror du er på rett vei, så får det heller ta den tiden det tar å gå ned. Tro meg, jeg er nemlig verdensmester i jojoslanking, og akkurat nå skal jeg ned like mye som du skulle da du begynte å trene...

Syns du har vært kjempeflink!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...