Gå til innhold

Er det noen muslimer her (eller noen med god kjennskap til Islam) som kan svare meg på noen enkle spørsmål om Islam? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! Jeg har eksamen i religion og etikk (på VGS nivå altså) om noen få uker, og prøver å sette meg godt inn i de forskjellige religionene, men jeg sliter litt med å forstå Islam sine regler. Kan noen svare på dette;

- Hva er hovedtrekkene i Shaira loven? Jeg mener, er den så streng og drøy som det blir lagt frem i media i dag?

- Er hududulovene innenfor Sharia, eller er det noe helt annet? Isåfall, er det noe de fleste muslimer mener har noe med Islam å gjøre?

- Hva er Abrahams rolle i Islam?

- Hvis en muslimer ikke følger de 5 søylene, vil personen da ikke anses som muslim/være en dårlig muslim, eller er det en mer personlig tolkning av religionen å følge de eller ikke?

- For en moderne muslim, er det fremdeles slik at en muslimsk mann kan gifte seg med en kristen/jøde (en av bokets folk), mens en kvinne på gifte seg med en muslimsk mann?

- Hvordan ser Islam i Norge i dag på samboere (altså å bo sammen utenfor eksteskap) og barn utenfor ekteskap i dag? (altså for muslimer)

- Hvorfor omskjæres muslimske guttebarn? 

Hadde satt ekstremt stor pris på om noen tok seg bryet med å svare! Har dere andre ting som er spesielt viktig å huske på for muslimer (gjerne i Norge eller andre vestlige samfunn kontra islamske land) så ta det gjerne med!

Anonymkode: 89708...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Abrahams betegnes som en profet innenfor islam og blir nevnt i Koranen ofte. Abrahams første sønn (Ismael) var født utenfor ekteskap (moren er slavinnen Hagar), som gjorde Abraham til arabernes stamfar. Ismael og Abraham reiste Kabaen i Mekka etter syndeflodens fall. 

En video som kan hjelpe.

Omskjæringen er også noe som stammer fra Abraham og hans pakt med Gud.

Anonymkode: 81c2d...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...