AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Noen som vet? Noen som kan fortelle litt enkelt hvordan religionen påvirket deres syn på mennesket, verden, naturen, etc? På hvilken måte er de relevante for de store monoteistiske religionene i dag (kristendommen, jødedommen og Islam)? Hjelp! Anonymkode: 8c5e4...14c
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 De var filosofer og representerte noe som skilte seg fra den rådende mytologien.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: De var ikke religiøse. Jo sokrates var religiøs! Sokrates var dybt religiøs, men jeg finner ikke ut hva han tilhørte og hvordan det påvirket hans tankegang. Jeg er 100% sikker på at Sokrates var religiøs, det to andre er jeg ikke helt sikker på.. Forsøker å finne det ut, men finner det ikke noen steder Anonymkode: 8c5e4...14c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #6 Skrevet 9. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Exphil? Anonymkode: 11445...1f6 Mhm Anonymkode: 8c5e4...14c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 7 minutter siden, Bossa Nova skrev: De var filosofer og representerte noe som skilte seg fra den rådende mytologien. Jeg vet at de var filosofer, så langt ute på viddene er jeg ikke men jeg lurer på hvordan religionen hadde påvirkning på deres tenkning. Platon er vel også religiøs? Han refererer jo til Gud i hulelignelsen? Anonymkode: 8c5e4...14c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo sokrates var religiøs! Sokrates var dybt religiøs, men jeg finner ikke ut hva han tilhørte og hvordan det påvirket hans tankegang. Jeg er 100% sikker på at Sokrates var religiøs, det to andre er jeg ikke helt sikker på.. Forsøker å finne det ut, men finner det ikke noen steder Anonymkode: 8c5e4...14c Gresk mytologi kanskje? Var i allefall ikke kristen Anonymkode: 8492c...d24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 Sitat Gresk religion i antikken besto av en samling av trosforestillinger og ritualer som ble praktisert i form av både populær offentlig religion og kulter. Disse ulike gruppene varierte nok til at man kan snakke om greske religioner eller «kulter», skjønt de fleste delte likheter som en tro i polyteisme, troen på flere guder. Grekerne anerkjente alle de tretten hovedguder og gudinner: Zevs, Hera, Poseidon, Apollon, Artemis, Afrodite, Ares, Dionysos, Hefaistos, Athene, Hermes, Demeter, og Hestia, skjønt ulike mindre guder også ble dyrket. Ulike byer dyrket forskjellige guddommer, noen ganger med tilnavn som spesifiserte deres lokale vesen, og disse ble sett på som byens spesielle beskytter, eksempelvis Athene for byen Athen. Grekernes religiøse praksis strakte seg utover det greske fastlandet, til øyene i Egeerhavet og til kysten av Jonia i Lilleasia, til Magna Graecia (Sicilia og sørlige Italia), og til spredte greske kolonier i den vestlige delen av Middelhavet som Massalia (Marseille). Gresk religion påvirket etruskiske kulter og trosforestillinger og således dannet mye av den senere romerske religion. Sakset fra wikipedia. Fjerde treff på googlesøk "hvilken religion hadde sokrates". Sjekk gjerne ut artikkelen, der finner du sikkert aktuelle lenker videre. Anonymkode: 471bd...07d
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gresk mytologi kanskje? Var i allefall ikke kristen Anonymkode: 8492c...d24 Det sier seg selv.
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 Beklager TS, men du kommer til å stryke. Exphil er en forberedende prøve som skal vise at en kan klare å se sammenhenger, i det minste.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gresk mytologi kanskje? Var i allefall ikke kristen Anonymkode: 8492c...d24 Hadde jo vært litt merkelig om han var kristen før Jesus engang ble født Tenker nok også at gresk mytologi er mer riktig... men dette har jeg faktisk ikke vært borti siden ungdomsskolen tror jeg! Er det noen som litt kort vil oppsummere hva den dreier seg om som er relevant til de tre filosofene? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sakset fra wikipedia. Fjerde treff på googlesøk "hvilken religion hadde sokrates". Sjekk gjerne ut artikkelen, der finner du sikkert aktuelle lenker videre. Anonymkode: 471bd...07d Takk! Har jeg klart å misse den når den kom opp så fort? Åh, jaja. Anonymkode: 8c5e4...14c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, Bossa Nova skrev: Det sier seg selv. Jepp . Derfor den " " Anonymkode: 8492c...d24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 1 minutt siden, Bossa Nova skrev: Beklager TS, men du kommer til å stryke. Exphil er en forberedende prøve som skal vise at en kan klare å se sammenhenger, i det minste. Har ikke prøven før på lenge. Du kan legge vekk den nedlatende holdningen din, jeg har såvidt dyppet tåen i stoffet og det er ikke alle som har masse kunnskap om filosofer fra antikken og deres religion liggende i bakhodet. Anonymkode: 8c5e4...14c 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo sokrates var religiøs! Sokrates var dybt religiøs, men jeg finner ikke ut hva han tilhørte og hvordan det påvirket hans tankegang. Jeg er 100% sikker på at Sokrates var religiøs, det to andre er jeg ikke helt sikker på.. Forsøker å finne det ut, men finner det ikke noen steder Anonymkode: 8c5e4...14c Det må ha hvert gresk mytologi han / de trodde på da?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #16 Skrevet 9. november 2016 Står de ingen plasser? Anonymkode: 17bd4...69b
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. november 2016 #17 Skrevet 9. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke prøven før på lenge. Du kan legge vekk den nedlatende holdningen din, jeg har såvidt dyppet tåen i stoffet og det er ikke alle som har masse kunnskap om filosofer fra antikken og deres religion liggende i bakhodet. Anonymkode: 8c5e4...14c De bøkene jeg leste begynte ihvertfall med at de greske filosofene representerte noe som skilte seg fra den greske (selvfølgelig) mytologien. Derfor synes jeg i det minste du kunne lest begynnelsen av pensum, før du forventer å få alt servert til første innlevering (?). En kan ihvertfall begynne med å finne ut hvor de kom fra. Da hadde men ikke lurt på om det var gresk mytologi det var snakk om. Virker kanskje litt nedlatende, ja, men jeg så fram til en interessant diskusjon og så viser det seg at du ikke har lest noen ting...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #18 Skrevet 9. november 2016 1 minutt siden, Bossa Nova skrev: De bøkene jeg leste begynte ihvertfall med at de greske filosofene representerte noe som skilte seg fra den greske (selvfølgelig) mytologien. Derfor synes jeg i det minste du kunne lest begynnelsen av pensum, før du forventer å få alt servert til første innlevering (?). En kan ihvertfall begynne med å finne ut hvor de kom fra. Da hadde men ikke lurt på om det var gresk mytologi det var snakk om. Virker kanskje litt nedlatende, ja, men jeg så fram til en interessant diskusjon og så viser det seg at du ikke har lest noen ting... Jeg har ikke begynt på bøkene, jeg begynner ikke fult enda, men vil gjerne vite en del rundt det før jeg setter i gang. God bakgrunn for pensum sånn at jeg er litt forberedt. Fant noen oppgaver som var relevante for å sette seg litt inn i stoffet før man begynner, og derfor lurer jeg Beklager om det ikke ble en diskusjon som du ønsket, men jeg lagde ikke HI for å skape en diskusjon, heller kanskje få litt refleksjoner og/eller svar fra andre der ute som kan stoffet bedre enn meg. Jeg jobber med forberedende oppgaver, så altså ikke selve pensum helt enda. Jeg liker å være litt forberedt før jeg setter i gang, beklager hvis det kom dårlig frem her. Om du/dere ønsker en diskusjon rundt temaet er det flott, da kan jeg trekke meg rolig tilbake i tråden og bare følge med. Det er jo tross alt ganske interessant og fremdeles veldig aktuelt tema. Anonymkode: 8c5e4...14c
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. november 2016 #19 Skrevet 9. november 2016 Ok. Trodde du var midt i semesteret. Ja, det er veldig interessant Antikkens Hellas er i seg selv veldig interessant. Athen sies å være demokratiets vugge (men noen er uenige) og la grunnlaget for mye av det vi har i dag, som jo du allerede har reflektert litt over. Først så kan du jo lese litt om gresk mytologi og hvordan de trodde gudene styrte naturfenomener og opprinnelsen til ting. Deretter kan du lese om de greske naturfilosofene som rokket ved denne forestillingen. Hva var begynnelsen til alt er jo noe som har opptatt folk (for oss i dag: Gud har skapt verden eller The big bang). De forklarte også naturfenomener på en annen måte. Det gjelder å få svar på de store spørsmål, rettere sagt refleksjon over ting. Deretter kan du lese om "neste generasjons" greske filosofer, som gikk fra å reflektere over naturen til mennesket: Moral, dyd, retorikk osv.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #20 Skrevet 9. november 2016 11 minutter siden, Bossa Nova skrev: Ok. Trodde du var midt i semesteret. Ja, det er veldig interessant Antikkens Hellas er i seg selv veldig interessant. Athen sies å være demokratiets vugge (men noen er uenige) og la grunnlaget for mye av det vi har i dag, som jo du allerede har reflektert litt over. Først så kan du jo lese litt om gresk mytologi og hvordan de trodde gudene styrte naturfenomener og opprinnelsen til ting. Deretter kan du lese om de greske naturfilosofene som rokket ved denne forestillingen. Hva var begynnelsen til alt er jo noe som har opptatt folk (for oss i dag: Gud har skapt verden eller The big bang). De forklarte også naturfenomener på en annen måte. Det gjelder å få svar på de store spørsmål, rettere sagt refleksjon over ting. Deretter kan du lese om "neste generasjons" greske filosofer, som gikk fra å reflektere over naturen til mennesket: Moral, dyd, retorikk osv. Imanuel Kant, Søren Kirkegaard, Hannah Arendt osv? De føler jeg at jeg er ganske godt oppdatert på i hvert fall! Syntes det er litt vanskeligere å sette seg inn i antikkens filosofer fordi virkelighetssoppfatningen, gudsoppfatningen og samfunnet var så annereldes fra det er i dag, så jeg har litt problemer med å trekke helt klare linjer Anonymkode: 8c5e4...14c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå