Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer jobber i et IT-miljø. Hun er veldig nøye med å låse pc'en når hun skal bort fra arbeidsplassen sin. Hvorfor er dette så viktig, er det ikke bedre å stole på kollegaene sine?

Er det ikke litt merkelig ovenfor den for den man sitter ved siden av at kollegaen låser pc'en dersom den skal være borte i noen minutter.. For meg minner dette litt om hjernevask.. Hva galt kan skje? På min jobb stoler vi på hverandre og har det veldig fint sammen...

Hvordan er det med dere låser dere PC'en og i såfall hvorfor? Er det liksom en del av IT-rutinen der dere jobber?

Skjønner selvfølgelig at man logger av om ettermiddagen og låser dersom alle skal i felles møte osv..

Det som også er rart at privat er hun ikke opptatt av sikkerhet i det hele tatt. Vinduet kan stå på vidt gap når hun reiser, bilnøkkelen ligger på biltaket og alarmen skrus aldri på. Er det sånn at låsing av PC er noe man gjør på jobben uten å tenke noe mer over det fordi det bare er en innarbeidet rutine på arbeidsplassene mer enn en nødvendighet?

Håper på svar!!

Hilsen

HH

Anonymkode: 6ea15...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg låser som oftest PC'en min når jeg forlater plassen. Spesielt om jeg vet jeg skal være borte en stund... ikke bare for å hente meg en kaffekopp liksom.

Det går mest på sikkerhet i forhold til at utenforstående kan se på pc'en min, ikke nødvendigvis kollegaer. 

Men nå er det rimelig enkel tilgang for utenforstående og inn hit da, og vi har ofte kunder inne hos oss. 

• Liker 3
Skrevet

Det er pålagt på min jobb mtp personvern da vi har feks mange fødselsnummer i systemet.

Anonymkode: 424fc...571

• Liker 4
Skrevet

Dette er pålagt i de fleste større bedrifter. Jeg har selv blitt frastjålet en laptop midt i arbeidstiden faktisk. 

Anonymkode: 90674...27f

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer jobber i et IT-miljø. Hun er veldig nøye med å låse pc'en når hun skal bort fra arbeidsplassen sin. Hvorfor er dette så viktig, er det ikke bedre å stole på kollegaene sine?

Er det ikke litt merkelig ovenfor den for den man sitter ved siden av at kollegaen låser pc'en dersom den skal være borte i noen minutter.. For meg minner dette litt om hjernevask.. Hva galt kan skje? På min jobb stoler vi på hverandre og har det veldig fint sammen...

Hvordan er det med dere låser dere PC'en og i såfall hvorfor? Er det liksom en del av IT-rutinen der dere jobber?

Skjønner selvfølgelig at man logger av om ettermiddagen og låser dersom alle skal i felles møte osv..

Det som også er rart at privat er hun ikke opptatt av sikkerhet i det hele tatt. Vinduet kan stå på vidt gap når hun reiser, bilnøkkelen ligger på biltaket og alarmen skrus aldri på. Er det sånn at låsing av PC er noe man gjør på jobben uten å tenke noe mer over det fordi det bare er en innarbeidet rutine på arbeidsplassene mer enn en nødvendighet?

Håper på svar!!

Hilsen

HH

Anonymkode: 6ea15...b95

Hvorfor spør du ikke den det gjelder? Og hvordan vet du at hun låser pc på den måten du beskriver? 

Hvilken instrukser har hun for sin stilling og hvor mye sensitivt har hun tilgang til via sin pc?  Dette er det sentrale i saken. 

Anonymkode: 8aa1e...5eb

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, Katie_med_lua skrev:

Jeg låser som oftest PC'en min når jeg forlater plassen. Spesielt om jeg vet jeg skal være borte en stund... ikke bare for å hente meg en kaffekopp liksom.

Det går mest på sikkerhet i forhold til at utenforstående kan se på pc'en min, ikke nødvendigvis kollegaer. 

Men nå er det rimelig enkel tilgang for utenforstående og inn hit da, og vi har ofte kunder inne hos oss. 

Sitter du på kg på jobb? 

• Liker 1
Skrevet

Vi er pålagt å låse PCen selv om det er bare for å hente en kaffekopp, så ja. Det blir ganske fort vane også, trykker alltid win+L når jeg reiser meg opp. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg gjør dette. Av vane. Hvorfor ikke liksom? Det handler da ikke om tillit til kolleger eller ikke. Det er bare noe folk gjør. Å si det minner om hjernevask er å dra dra det veldig langt, og minner litt om paranoia.

Anonymkode: 09637...179

• Liker 2
Skrevet

Ja. Har en teknisk stilling (drifts/utviklingsansvar) og en del tilganger som kan skape mye røre hvis det skulle misbrukes. Kall meg gjerne paranoid, men det er meg det går på hvis det skulle vise seg at noen har misbrukt min innloggingsinformasjon på grunn av jeg har vært uforsiktig, så da låser jeg maskinen ned. 

Anonymkode: 5cc65...ef9

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du samtidig garantere at det aldri noen sinne vil komme noen uvedkommende inn? Det tar mindre enn et sekund å låse maskinen når man har tastaturkombinasjonen i fingrene, og det blir en refleks å bruke den når man skal reise seg for å gå et sted. Det er som å bruke blinklys i bil, noen virker som de bruker mer tid på å vurdere om de skal bruke det der det er påbudt enn å bare gjøre det til en refleks. Verdien av den ekstra sikkerheten det gir er for mange mer verd enn å ta unødvendig risiko for å vise at man stoler 100% på kollegaene.

Anonymkode: 5bd7d...7fc

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter du på kg på jobb? 

Den kan forekomme ja :P

Skrevet

Har for mye børs og person sensitiv informasjon på pc'en så selv om jeg stoler på mine ansatte så er det rutine å låse pc'n

• Liker 1
Skrevet

vi er pålagt å låse PC så fort vi forlater dem.

og bare for å sørge for at folk får det i fingrene, så kan alle - spesielt nyansatte - vente seg en facerape eller lignende dersom de glemmer.

da glemmer man sjelden en gang til...

Anonymkode: 28b67...6a6

• Liker 3
Skrevet

Sitter med mye sensitiv informasjon om alt fra økonomien til firma, trades på børsen og noe privat informasjon om kunder. Her låses det selv om jeg bare skal snu meg. Har også filter på skjermene mine. 

Anonymkode: a1e76...627

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter den vanligvis i hvilemodus / dvalemodus eller hva det nå heter.

Da er det nødvendig med brukernavn / passord for å skru den på igjen. Men jeg slipper å skru på maskinen helt på nytt, hver eneste gang jeg skal bort på noe...    

Anonymkode: 20a5d...93e

Skrevet

Det er mye moro man kan gjøre med ulåst pc.

Jeg var vitne til en kollega som ganske enkelt holdt inne ctrl-N i Outlook på en ulåst pc. Når brukeren av pc'n kom tilbake var det haugevis med vinduer som måtte lukkes og velge ikke-lagre på. Vedkommende gikk aldri fra pc'n ulåst igjen :)

Og dette var jo egentlig ganske uskyldig.

Han kunne jo skrevet: del c:\*.* /F /S /Q i et cmd-vindu:laugh:

Skrevet

Enkelte steder jeg har jobbet har det vært pålagt av sikkerhetsmessige årsaker. Vi kunne ha eksterne på møter hos oss, som vi ikke ville dele forretningshemmeligheter med. 

Nå har jeg ingen hemmelig informasjon, men har endel eksterne på besøk(og bare vanlige beboere i nærheten). Dermed låser jeg av vane.

Anonymkode: e13a8...559

Skrevet (endret)

Denne er artig å gjøre mot de som ikke låser. 

1. Gå til skrivebordet, minimer alle vinduer. Flytt musepekeren ut av syne (i et hjørne) 

2. Trykk print screen 

3. Høyreklikk på skrivebordet og skjul ikoner 

4. Skjul startmenyen/oppgavelinjen

5. Åpne paint (trykk windowsknappen på tastaturet for å finne frem) , lim inn skjermbildet ditt og lagre

6. Sett bildet som bakgrunnsbilde

Hysterisk morsomt når brukeren kommer tilbake. "PCen reagere ikke joooo!" 😂

Endret av Guile
Skrevet

Så godt som alltid. Jeg gjør det ikke om jeg skal bort til kaffetrakteren 2 meter borte i gangen utenfor kontoret, men går jeg såpass langt at kontor/PC er ute av syne så låser jeg. Vi har pålegg om det og det koster meg svært lite å trykke på de to tastene i det jeg reiser meg. 

Vi har sjelden "uvedkommende" i omgivelsene, men så lenge konsernpolicyen er slik så får man følge reglene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...