Gå til innhold

Jeg ønsker en endring i samværsavtale men han vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt et råd er.

Jeg har vært skilt i mange år og har to barn som er hos meg og faren sin 50%. Vi har bytte av uker på mandager. Jeg ønsker å bytte til fredager, og har ved gjentatte anledninger tatt dette opp med min xmann. Han vil ikke bytte. Han har ingen praktisk grunn for å ikke kunne bytte. Han er fortsatt singel og trenger ikke tilpasse seg noe annet.

Grunnen til at jeg ønsker å bytte er to ting. Det ene er at datteren min strever endel med overgangene når hun er hos meg. Hun trenger mye støtte og omsorg og prating med mamma. Det synes jeg er veldig krevende å starte ukene med fordi jeg og hun blir slitne, hun får for lite søvn fordi hun gjerne sovner for seint osv. Det blir lett konfliter, så jeg må jobbe veldig hardt de innledende dagene for at det skal bli trivelig og hyggelig. Å heller bytte på fredager gjør at vi kan starte helgen sammen, fredager er gjerne roligere, vi må ikke tidlig opp på lørdag osv. Den andre grunnen er at min nye mann har tilsvarende to barn 50% og de bytter på fredager. Og det fungerer veldig fint. Det er praktisk for oss å ha lik ordning.

Xmannen min vil ikke bytte. Han synes det funker fint som det er, han har ingen utfordringer med datteren vår i starten på ukene, så han har ikke behov eller ønske om å bytte. Han mistenker også mitt motiv, at jeg bare gjør det for å tilpasse meg min nye mann som bytter på fredager, og ønsker ikke bytte for "min skyld". Jeg har hele tiden vært ærlig på mine motiv og behov her, men at jeg virkelig helt ærlig mener at det er det beste for datteren vår og meg.

Nå har min nye mann forsøkt bytting på mandager en stund, så det er ikke slik at ikke de kan tilpasse seg, men de synes ikke det er noe særlig god ordning.

Jeg vil legge til at xmannen min ellers er fleksibel ift ferier etc, samtidig så har jeg etterkommet klare ønsker fra hans side oppigjennom som er avvik fra den opprinnelige avtalen. Vi har ikke endret noe på helger fordi HAN ville opprettholde helger slik de var av hensyn til hans skilte  kamerater med barn. Vi har heller ikke byttet på partalls/oddetallsuker slik avtalen vår egentlig var, også av hensyn til han. Jeg opplever derfor at jeg tilpasser meg hans behov, men at det ikke gjelder den andre veien.

Hva kan jeg gjøre her? Til nå har jeg spurt vennlig. Kan jeg stille det som et krav at vi forsøker bytting på fredager fra januar til juli? Hva gjør jeg hvis han da nekter? Skal jeg innkalle til familivernkontor, mekling etc? Jeg vil jo nødig skape konfrontasjoner, for det gir jo så utrolig store konsekvenser. Han er advokat og utrolig slitsom å argumentere med.

Trenger noen råd her

Anonymkode: e7487...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at man alltid skal strekke seg for å få ting til å fungere med eksen. Det bør alltid være litt gi og ta begge veier. Jeg kan godt skjønne at du gjerne vil bytte, både av hensyn til datteren din og for å få en felles byttedag for alle barna. Jeg synes her at din eks (som ikke har noen å ta hensyn til) bør gi etter og bytte til fredagsbytte. Jeg ser bare hvordan mine egne og min manns barn foretrekker å være hjemme hos oss samtidig. Vi byttet litt på for å få litt alenetid med egne barn, men så at barna rett og slett foretrakk å være der samtidig. 

Så lenge han aldri har villet bytte hverken på byttedag eller partall/oddetallsuker så synes jeg det er på tide at du får gjennom et ønske. Når du velger å være fleksibel og fravike opprinnelig avtale så hadde jeg forsøkt å lagt det frem på en vennlig måte, og sagt at du føler nå er det på tide med et bytte. Det er faktisk ikke mer enn rett og rimelig, si at du gjerne vil fortsatt ha et godt og fleksibelt samarbeid, og at du skal strekke deg langt for å få etterkomme ønsket ditt. 

Om han ikke vil da, så blir neste steg FVK....

Anonymkode: 7f1c1...ce8

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke du kan "kreve" noe som helst, og tror også det er vanskelig å få igjennom dette (tvang) uten at dere blir enige.

Jeg må bare skyte inn at min eksmann også ville bytte på fredager. Men av alle dager , syntes jeg kanskje fredag er den teiteste dagen å bytte på..

Jeg ønsker å bruke uken til å glede meg til helga sammen med barna. Planlegge utflukter, kino, hyttetur etc.. Det er bonusen vår etter en "hard" uke. Å sammen kunne ha noe å se frem til.. Ikke ha 5 hverdager for så å levere fra meg barna.. 

Dette var bare en digresjon , men kanskje det din eksmann tenker?

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Calleia skrev:

Jeg tror ikke du kan "kreve" noe som helst, og tror også det er vanskelig å få igjennom dette (tvang) uten at dere blir enige.

Jeg må bare skyte inn at min eksmann også ville bytte på fredager. Men av alle dager , syntes jeg kanskje fredag er den teiteste dagen å bytte på..

Jeg ønsker å bruke uken til å glede meg til helga sammen med barna. Planlegge utflukter, kino, hyttetur etc.. Det er bonusen vår etter en "hard" uke. Å sammen kunne ha noe å se frem til.. Ikke ha 5 hverdager for så å levere fra meg barna.. 

Dette var bare en digresjon , men kanskje det din eksmann tenker?

Jeg tenker som deg. Det bygges opp til en hyggelig avslutting av samværet i helgen. Helgen forlenges ofte med fredagen for noen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger sårt et råd er.

Jeg har vært skilt i mange år og har to barn som er hos meg og faren sin 50%. Vi har bytte av uker på mandager. Jeg ønsker å bytte til fredager, og har ved gjentatte anledninger tatt dette opp med min xmann. Han vil ikke bytte. Han har ingen praktisk grunn for å ikke kunne bytte. Han er fortsatt singel og trenger ikke tilpasse seg noe annet.

Grunnen til at jeg ønsker å bytte er to ting. Det ene er at datteren min strever endel med overgangene når hun er hos meg. Hun trenger mye støtte og omsorg og prating med mamma. Det synes jeg er veldig krevende å starte ukene med fordi jeg og hun blir slitne, hun får for lite søvn fordi hun gjerne sovner for seint osv. Det blir lett konfliter, så jeg må jobbe veldig hardt de innledende dagene for at det skal bli trivelig og hyggelig. Å heller bytte på fredager gjør at vi kan starte helgen sammen, fredager er gjerne roligere, vi må ikke tidlig opp på lørdag osv. Den andre grunnen er at min nye mann har tilsvarende to barn 50% og de bytter på fredager. Og det fungerer veldig fint. Det er praktisk for oss å ha lik ordning.

Xmannen min vil ikke bytte. Han synes det funker fint som det er, han har ingen utfordringer med datteren vår i starten på ukene, så han har ikke behov eller ønske om å bytte. Han mistenker også mitt motiv, at jeg bare gjør det for å tilpasse meg min nye mann som bytter på fredager, og ønsker ikke bytte for "min skyld". Jeg har hele tiden vært ærlig på mine motiv og behov her, men at jeg virkelig helt ærlig mener at det er det beste for datteren vår og meg.

Nå har min nye mann forsøkt bytting på mandager en stund, så det er ikke slik at ikke de kan tilpasse seg, men de synes ikke det er noe særlig god ordning.

Jeg vil legge til at xmannen min ellers er fleksibel ift ferier etc, samtidig så har jeg etterkommet klare ønsker fra hans side oppigjennom som er avvik fra den opprinnelige avtalen. Vi har ikke endret noe på helger fordi HAN ville opprettholde helger slik de var av hensyn til hans skilte  kamerater med barn. Vi har heller ikke byttet på partalls/oddetallsuker slik avtalen vår egentlig var, også av hensyn til han. Jeg opplever derfor at jeg tilpasser meg hans behov, men at det ikke gjelder den andre veien.

Hva kan jeg gjøre her? Til nå har jeg spurt vennlig. Kan jeg stille det som et krav at vi forsøker bytting på fredager fra januar til juli? Hva gjør jeg hvis han da nekter? Skal jeg innkalle til familivernkontor, mekling etc? Jeg vil jo nødig skape konfrontasjoner, for det gir jo så utrolig store konsekvenser. Han er advokat og utrolig slitsom å argumentere med.

Trenger noen råd her

Kan du dokumentere dette med at datter sliter med byttingen på mandager? Om ikke blir det nok bare påstander. Det er ikke lett om det er slik.Jeg ser også at du blir mistenkt for å ville ha det likt med din nye manns barn, Dette er naturlig at din x- mann gjør. Hva du kan kreve? E ny avtale kan du kreve, men spørsmålet er om x-mann vil ha det. Enes dere ikke blir det en konflikt. Din x-mann var advokat og er nok flink i slike settinger. 

Nøkkelen i en rettslig konflikt blir å få dokumentert deres datters behov gjennom helsevesenet tenker jeg. Ellers blir det vanskelig.

Du kan forsøke familievernkontoret med mekling men de bestemmer ikke noe. De har ingen vedtaksmyndighet,

Endret av Peter007
Skrevet
1 time siden, Calleia skrev:

Men i de ukene han har barna på hverdagene er det jo du som får glede deg til helgen sammen med barna? Det er ingen vesensforskjell på om helgen kommer først eller sist i samværsuken. Jeg synes det er unødvendig steilt å nekte å endre byttedager hvis dette betyr mye for barnet og ekspartneren.

Anonymkode: 085ea...a74

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i de ukene han har barna på hverdagene er det jo du som får glede deg til helgen sammen med barna? Det er ingen vesensforskjell på om helgen kommer først eller sist i samværsuken. Jeg synes det er unødvendig steilt å nekte å endre byttedager hvis dette betyr mye for barnet og ekspartneren.

Jo, jeg syntes det er en vesentlig forskjell å ha helgen med barna til slutt i samværet..

Man bygger opp forventninger og har muligheten til å planlegge helgen sammen med barna.. Det får man ikke gjort om barna er hos den andre foreldren frem til fredag. Jeg har også muligheter til å ta langhelger, noe jeg gjerne gjør når barna har fri eller er hjemme.. 

• Liker 9
Skrevet

Du er mor så det er du som bestemmer. Far skal bare rette seg etter deg.

Anonymkode: 6d7ee...d96

Skrevet

Det er vel hensynet til BARNA som skal veie tyngst her? Ikke hva som er mest praktisk for mor eller far? Det må være vanvittig tøft å være barn i dag, å leve livet sitt som kasteball mellom mamma og pappa i mange år. Det må tære på psyken til mange barn. :(

Anonymkode: 84367...0fc

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er mor så det er du som bestemmer. Far skal bare rette seg etter deg.

Anonymkode: 6d7ee...d96

DET er det dummeste jeg har hørt! Det er selvfølgelig ikke slik det er. Med mindre det er en ordentlig god grunn (som kan dokumenteres) så har far like mye han skulle sagt som mor. Regelene er kanskje anderledes med barn under 2 og 3 år, men så vidt jeg kan forstå her er datteren til TS litt eldre enn det, og da finnes det faktisk helt andre regler. Har selv en bror som har slitt mye med at mor bare vaser og bestemmer rundt for hvordan ting skal være, hun har også fått viljen sin, men da var begge barna under 2 år, etter at eldstemann fylte 3 har hun ikke lenger samme rettighet til å bestemme over eldstemann som hun kan med minstemann... Så det er bare vas. Mor kan ikke gjøre som hun vil og bestemme for hvordan ting skal være, bare fordi hun er mor.

Anonymkode: 1022a...52a

• Liker 2
Skrevet

TS her; xmann ønker at vi tar en prat om dette ved familievernkontoret. Det kan jo være et klokt forslag. Så da får vi ta det derfra.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg tenker at det som flere skriver her er både fordeler og ulemper med hvilen byttedag man velger, og at man oftest blir vant til det man går for. Jeg pleier ha en veldig fleksibel innstilling til slikt. Men i dette tilfelle så står jeg ganske sterkt på min oppfatning av situasjonen. Datteren vår krever mye av meg i oppstarten av samværet, hun er urolig og får ikke sove, uroligheten medfører ofte konlikter oss i mellom fordi jeg blir irritert av negativ oppførsel osv. Jeg må skjerpe meg mye for å omgå dette. Jeg mener helt bestemt at det er upraktisk at det da er mandag, det er lekser og aktiviteter, og det er ikke rom for å hale tiden ut mandag kveld og tirsdag kveld. Fredag har jeg muligheten til å dra hjem litt tidligere fra jobb, vi skal sjelden rekke noe, det er hyggelig og naturlig å bestille en pizza og se på film feks. Vi er sammen i to påfølgende dager før hverdagen begynne igjen. Da har vi kalibrert oss og kan møte en ny uke. Jeg mener at dette er best for datteren min og meg. Vi jobber paralelt med å endre samhandlingen vår, for der må det også jobbes mellom meg og min datter, men jeg tror jeg kjenner henne godt nok til å vite at dette er en god løsning for oss.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg tenker at det som flere skriver her er både fordeler og ulemper med hvilen byttedag man velger, og at man oftest blir vant til det man går for. Jeg pleier ha en veldig fleksibel innstilling til slikt. Men i dette tilfelle så står jeg ganske sterkt på min oppfatning av situasjonen. Datteren vår krever mye av meg i oppstarten av samværet, hun er urolig og får ikke sove, uroligheten medfører ofte konlikter oss i mellom fordi jeg blir irritert av negativ oppførsel osv. Jeg må skjerpe meg mye for å omgå dette. Jeg mener helt bestemt at det er upraktisk at det da er mandag, det er lekser og aktiviteter, og det er ikke rom for å hale tiden ut mandag kveld og tirsdag kveld. Fredag har jeg muligheten til å dra hjem litt tidligere fra jobb, vi skal sjelden rekke noe, det er hyggelig og naturlig å bestille en pizza og se på film feks. Vi er sammen i to påfølgende dager før hverdagen begynne igjen. Da har vi kalibrert oss og kan møte en ny uke. Jeg mener at dette er best for datteren min og meg. Vi jobber paralelt med å endre samhandlingen vår, for der må det også jobbes mellom meg og min datter, men jeg tror jeg kjenner henne godt nok til å vite at dette er en god løsning for oss.

Det høres ut som om det er bedre å få til bytte på fredager for både datteren din og deg, lykke til på Familievernkontoret, håper det ordner seg for dere. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som noen andre her nevner så er det hensynet til barna som må veie tyngst, og litt unødvendig av eksmannen din å dra inn familievernkontoret kun pga bytting av dager når dette tydeligvis er det beste for datteren deres. Men håper dere finner ut av det der da, det er jo det viktigste. 

Synes også dere burde se på årsaken til at datteren deres har så vanskelig med overgangen når hun skal til deg. Kanskje dere burde samarbeide mer om dette også. Hvis eksmannen din tror du bruker det som unnskyldning, så ser han ikke akkurat seriøst på det og det er jo helt tydelig at det er noe datteren deres sliter med når det kommer til dette. Støtte fra begge foreldrene og at foreldrene støtter hverandre hjelper mye da.

Skrevet

Jeg stusser mer over at kun du har problemer med overgangen, ikke mannen. Kanskje det er på tide å revurdere 50/50? Mulig datteren din føler seg tryggere hos sin far. Kom problemet etter du fikk ny partner? Jeg ville foreslått at far fikk mer omsorg en periode, for å se om det hjelper. Få far til å snakke med datteren om det, eventuelt kan datteren få snakke alene på FVK. At problemene kun er hos deg tyder jo på at hun trives bedre hos far, og føler seg mer hjemme der. Siden hun er så stor er det naturlig å gå bort fra delt bosted nå, og ofte vil døtre ha mindre konflikter med far fremfor mor. 

Anonymkode: 0eb0c...29d

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser mer over at kun du har problemer med overgangen, ikke mannen. Kanskje det er på tide å revurdere 50/50? Mulig datteren din føler seg tryggere hos sin far. Kom problemet etter du fikk ny partner? Jeg ville foreslått at far fikk mer omsorg en periode, for å se om det hjelper. Få far til å snakke med datteren om det, eventuelt kan datteren få snakke alene på FVK. At problemene kun er hos deg tyder jo på at hun trives bedre hos far, og føler seg mer hjemme der. Siden hun er så stor er det naturlig å gå bort fra delt bosted nå, og ofte vil døtre ha mindre konflikter med far fremfor mor. 

Fra TS: å, jeg har nok ikke fortalt alt her. Jeg har hatt dialog i fjor med både han og famileverkontoret fordi datteren vår ville være MER hos meg. Det var før jeg flyttet sammen med min nye ektemann. Familievernkontoret prøvde virkelig å få min x til å forstå at det i en periode kunne være best for barnet men njet. Hun hadde det skikkelig kjipt en stund. Men så har far tatt seg sammen og bruker mer tid med barna (les ikke bare jobbe og sitte i telefonen), så nå går det bedre. Jeg har også foreslått at hun kunne være mer hos han hvis hun trenger det i en overgangsperiode. Hun fungerer veldig godt sammen med min nye mann og ny familie, men trenger tilvenning. Svært forståelig. Og hun har faktisk som du peker på en roligere og mindre konfliktfylt relasjon til pappaen sin. Men xmannen min vil ikke tilpasse det heller. Han vil ikke endre noe. Med mindre han ser det som en fordel for seg. Jeg er mest opptatt av hva som er best for barnet, og kan leve med mye upraktiskheter for min egen del så lenge barna har det bra og vi strekker oss for å ivareta deres behov. De har ikke valgt skilte foreldre eller nye samværsformer. Dessverre er xmannen min av en annen oppfatning, og ønsker nok heller ikke gjøre det lett for meg.

Skrevet
2 timer siden, Tutte skrev:

Som noen andre her nevner så er det hensynet til barna som må veie tyngst, og litt unødvendig av eksmannen din å dra inn familievernkontoret kun pga bytting av dager når dette tydeligvis er det beste for datteren deres. Men håper dere finner ut av det der da, det er jo det viktigste. 

Synes også dere burde se på årsaken til at datteren deres har så vanskelig med overgangen når hun skal til deg. Kanskje dere burde samarbeide mer om dette også. Hvis eksmannen din tror du bruker det som unnskyldning, så ser han ikke akkurat seriøst på det og det er jo helt tydelig at det er noe datteren deres sliter med når det kommer til dette. Støtte fra begge foreldrene og at foreldrene støtter hverandre hjelper mye da.

Ja.Har prøvd, men når ikke frem. Mye av grunnen tidligere skjønner dere til at hun har slet med overgangen er at hun har savnet mamma og hun har samlet opp alt hun har trengt å snakke om til hun kommer til meg. Alle frustrasjoner, venninneproblemer, skoleting kommer til meg. Hun var jo ikke selv bevisst å alt dette. Men jeg ser det jo. Pappa hadde ikke tid, eller hørte ikke etter sa de til meg. Jeg forsøkte å spille han god, har ALDRI snakket han ned overfor barna. Men dette er jo elementer han fornekter ikkesant? Så jeg tenker det er greit å involvere familievernkontoret.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.Har prøvd, men når ikke frem. Mye av grunnen tidligere skjønner dere til at hun har slet med overgangen er at hun har savnet mamma og hun har samlet opp alt hun har trengt å snakke om til hun kommer til meg. Alle frustrasjoner, venninneproblemer, skoleting kommer til meg. Hun var jo ikke selv bevisst å alt dette. Men jeg ser det jo. Pappa hadde ikke tid, eller hørte ikke etter sa de til meg. Jeg forsøkte å spille han god, har ALDRI snakket han ned overfor barna. Men dette er jo elementer han fornekter ikkesant? Så jeg tenker det er greit å involvere familievernkontoret.

Du skrev selv det jeg tenkte å skrive... Opplevde selv dette med min datter for noen år siden. Datteren min opplevde det var lettere å snakke med mamma enn med pappa, og da både på godt og vondt. Det ble diskusjoner hos oss på det meste, og enkelte diskusjoner endte med krangling. Det er for mange jenter lettere å snakke med mor enn med far, og også det å ta ut frustrasjon på den som lytter. 

Ønsker dere lykke til

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en klok beslutning at dere møtes på  familevern kontoret . Det er vanlig at datter har ner konflikt med far enn stefar . Stefar har ikke noe avgjørende beslutning vedr . datter . Dette hjelper godt . 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker veldig feil her.  Om en absolutt skal sitte her- på kvinneguiden- å tolke datteren sin atferd,  er det nærliggende å tro at atferden er mest utagerende der hvor datteren føler seg mest trygg! 

Har jobbet på fvk i noen år tidligere,  og mang en forelder har gått i "fella" når de bedyrer at den utageringen den andre parten skisserer,  aldri er tilfelle hos dem. Det er nemlig slik at vi mennesker tør å vise mer av oss selv jo tryggere vi er på rollen vår! 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...