Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått meg ny deltidsjobb og skal få første lønning den 10. Jeg er student og ganske fattig, og har derfor i skrivende stund kun 10 kr på konto. Jeg hååååper at det er en sjanse for at jeg skal få pengene inn i morgen, men er forberedt på at det ikke kommer til å skje.

Så jeg lurer på når dere har lønningsdato, og når på døgnet pengene pleier å være på konto? I tidligere jobber hente det at lønnen kom en dag før...:P

Anonymkode: 1b80b...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kommer den 12, ikke før, med unntak av når den 12 er en lørdag eller søndag, da kommer lønna på fredagen. 

Anonymkode: 8393b...79e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lønnsdato den 10. Får alltid på morgenen, men ikke før den 10. med mindre datoen faller på lørdag eller søndag. Da kommer den, som anonymbruker over meg sier, på fredag.

• Liker 1
Skrevet

Om du har lønningsdato den 10 så får du ikke lønning den 9.

Anonymkode: f1275...539

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi i den forrige jobben jeg hadde så var lønningsdato den 30., og da hente det at lønnen kom inn den 29., selv om den 30. var en vanlig hverdag. :P Så jeg håper at det skjer igjen. Og pengene fra lånekassen kommer stort sett bestandig inn den 14., selv om offisiell dato er den 15.

Skrevet

Dette kommer an på flere ting:
-hvilken bank du har
-hvilken bank arbeidsgiver har
-hva arbeidsgiver setter som forfallsdato når de kjører lønn, eller hvordan de kjører lønn
-om du og arbeidsgiver har samme bank eller ulike banker
og sikkert en hel del andre faktorer. 

Jeg har hatt jobber der lønna gjerne kom inn en dag før, og jeg har hatt jobber der lønna kom inn på lønningsdato. 

Anonymkode: 27834...495

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer an på flere ting:
-hvilken bank du har
-hvilken bank arbeidsgiver har
-hva arbeidsgiver setter som forfallsdato når de kjører lønn, eller hvordan de kjører lønn
-om du og arbeidsgiver har samme bank eller ulike banker
og sikkert en hel del andre faktorer. 

Jeg har hatt jobber der lønna gjerne kom inn en dag før, og jeg har hatt jobber der lønna kom inn på lønningsdato. 

Anonymkode: 27834...495

Bekrefter denne og legger til; innen stat har man ofte en tariffavtale som sier at lønn skal være tilgjengelig på konto ved midnatt natt til lønningsdato. Den praktiske konsekvensen av dette er som regel at man får lønn dagen før. 

Utenom dette er du prisgitt arbeidsgivers rutiner. I de fleste bedrifter med litt "ordna forhold" legges lønn inn til utbetaling FØR selve lønningsdatoen, med forfall på lønningsdato - da vil de fleste motta lønnen natt til lønningsdato, men variasjoner kan forekomme, ref innlegg over

Så med mindre deltidsjobben din er i en statlig bedrift, må du sannsynligvis klare deg med 10'ern i morgen også

Skrevet

Vi har lønningsdag den 12., og frem til i sommer var alltid lønna på konto natt til den 11. Nå har de endret på noe, så nå er den inne en gang mellom kl 2 og 6 natt til den 12. Bortsett fra når den 12. faller på helg eller helligdag, da er den inne natt til siste virkedag før.

Anonymkode: adcb7...9d6

Skrevet

Med mindre en annsatt trenger pengene litt før så har de pengene inne på den lønningsdagen

Skrevet

Jeg har offisiell lønningsdag den 12. men får alltid lønnen før, vanligvis den 11, bortsett fra hvis 12. faller på en søndag - da er lønna inne fredag 10.

Anonymkode: 2633f...2b9

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber nå så får vi det alltid på lønningsdagen (med mindre det er helgedag, da er det fredagen før), forrige jobb kom den alltid dagen før. Så det varierer. 

Skrevet

Uten unntak dagen før lønningsdag, som oftest på morgenen. 

Anonymkode: 9ca86...45c

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, mange får dagen før. Det har jeg gjort, hos 3 forskjellige arbeidsgivere. Hvorfor svarer du så skråsikkert?

Anonymkode: 9ca86...45c

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger veldig av den som kjører lønnen, hvilken dato som blir satt som utbetaling og når lønnsfilen blir godkjent i banken. I tillegg som flere andre nevner, hvilken bank du har og hvilken bank arbeidsgiver har osv. 

Lønnen skal være på konto i løpet av den dagen som er stipulert som utlønningsdato i din arbeidskontrakt, så at du skal ha lønn den 10 kan bety at den kommer i løpet av dagen den 10'ende. 

Kjører lønn selv, og utbetaler alltid fredag om lønnsdato havner på en helgedag. 

Anonymkode: 8493b...5ac

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Jobber i Oslo kommune og har lønningsdag den 12, pengene kommer alltid inn den 11 (tidligere ved helg og helligdager) Tror det er en måte for kommunen å sikre seg på, ettersom vi har krav på å ha lønnen inne på vår konto den 12. 

Anonymkode: 1ca38...163

Skrevet

Hos oss er pengene på konto på lønningsdagen. Har vel skjedd en eneste gang på de åtte årene jeg har jobbet her at lønnen kom en dag i forveien, ellers er det alltid på selve dagen (med mindre det er helg, såklart).

Anonymkode: 3d2a1...ae4

Skrevet

Her jeg jobber nå får jeg lønnen om morgenen på "lønningsdagen".

I den forrige jobben min stod det "utbetalingsdato" i kontrakten, så det var den dagen lønnen ble utbetalt, og det kunne gå noen dager før jeg fikk lønnen.

Anonymkode: a967d...b96

Skrevet

Ingen lønn i dag, dessverre. Det er første lønning så jeg er superstressa for at det skal skje noe feil og at jeg ikke får pengene...:P
Men det pleier vel vanligvis å gå greit? Håper de er på konto i morgen tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Får alltid lønnen på konto senest morgenen før lønningsdagen. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Jobber i Oslo kommune og har lønningsdag den 12, pengene kommer alltid inn den 11 (tidligere ved helg og helligdager) Tror det er en måte for kommunen å sikre seg på, ettersom vi har krav på å ha lønnen inne på vår konto den 12. 

Anonymkode: 1ca38...163

Mener at Oslo følger samme praksis som beskrevet over for statlige..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...