Gå til innhold

Hvordan felle én maske midt i strikketøyet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å strikke en babydress og er ferdig med første benet. Nå skal jeg felle av merkemasken for å avslutte benet. Men står fast på hvordan jeg skal felle bare én maske midt i strikketøyet. Tidligere når jeg har strikker ermer/ben så har det vært flere enn én merkemaske, da har jeg felt alle ved å strikke to, dra den første over den andre osv, og siste maske ved å klippe tråden og dra den gjennom, men om jeg gjør det på denne måten her, vil jeg jo felle to masker og ikke bare en? Noen som kan hjelpe meg? Mulig jeg bare tenker feil nå..

Anonymkode: 1861c...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Du feller kun én maske hvis du strikker to masker og løfter den ene over den andre. 
En annen måte å felle én maske på, er å strikke to masker sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Margit Spat skrev:

Du feller kun én maske hvis du strikker to masker og løfter den ene over den andre. 

Men jeg må jo avslutte på en slags måte, altså dra ut tråden, hvis ikke har jeg jo to tråder å strikke videre på når bena skal settes sammen. Eller skal jeg bare la tråden være på og sy den fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Melis_R skrev:

Strikke 2 sammen da?

Kan jeg dra ut tråden etter å ha strikket 2 sammen, eller vil det løse seg opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du må jo bryte tråden på i hvertfall ett av beina uansett, så jeg skjønner ikke helt problemstillingen... Skal du felle denne masken på slutten av omgangen? Og er ferdig med beinet så langt? I såfall feller du 1 maske, jeg ville nok tatt en over den andre fremfor å strikke to sammen, men det er fordi du sier det er en merkemaske så det er en fordel om man ser hvor den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jo avslutte på en slags måte, altså dra ut tråden, hvis ikke har jeg jo to tråder å strikke videre på når bena skal settes sammen. Eller skal jeg bare la tråden være på og sy den fast?

Jeg kan på ingen måte kalle meg en ekspert på strikking, og jeg har ikke strikket babydress før, men når du skal sette sammen bena, så skal sikkert alt over på én pinne? :klo: Da kan du vel bare klippe av den ene tråden (og feste den når du skal ferdigstille strikketøyet), og så strikke videre med den andre tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, onyx skrev:

Altså, du må jo bryte tråden på i hvertfall ett av beina uansett, så jeg skjønner ikke helt problemstillingen... Skal du felle denne masken på slutten av omgangen? Og er ferdig med beinet så langt? I såfall feller du 1 maske, jeg ville nok tatt en over den andre fremfor å strikke to sammen, men det er fordi du sier det er en merkemaske så det er en fordel om man ser hvor den er. 

3 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg kan på ingen måte kalle meg en ekspert på strikking, og jeg har ikke strikket babydress før, men når du skal sette sammen bena, så skal sikkert alt over på én pinne? :klo: Da kan du vel bare klippe av den ene tråden (og feste den når du skal ferdigstille strikketøyet), og så strikke videre med den andre tråden. 

Jeg er absolutt ikke dreven på strikking selv, er nok derfor jeg har dette problemet :P 

Det jeg har gjort når jeg har strikket genser tidligere, og feks skal felle av 5 masker til ermehull. Da har jeg felt 4 ved å ta en over den andre, og deretter den siste ved å klippe tråden og dra den gjennom masken. Altså avsluttet omgangene på begge ermene, og begynt på nytt nøste når jeg skal montere sammen på bol. Så det jeg ikke skjønner nå er hvordan jeg skal avslutte benet helt, kan jeg bare ta en masken over den andre, klippe tråden og feste den uten å dra den gjennom masken? Også bruker jeg tråden fra det andre benet når alt skal monteres sammen? Jeg har lært meg å strikke på egenhånd, så er mulig det er feil å avsutte ermene/bena helt slik som jeg har gjort tidligere. Beklager om jeg er dårlig til å forklare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du feller av midt i et arbeid trenger du ikke klippe tråden, du bare feller riktig antall masker og strikker videre som vanlig. Den masken du har igjen på høyre pinne når du har tatt den siste fellemasken over, er en vanlig maske. Nå skal du felle en maske, så du strikker to og tar en over den andre. Da har du felt 1 maske. Siden du skal strikke videre med alle maskene, så skal du IKKE dra tråden igjenom den du har igjen, da feller du i såfall 2 masker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å felle av og felle sammen (er det riktig begrep?). Om du feller midt i arbeidet og skal strikke videre som normalt, feller to rett sammen eller evt to rett vridd sammen. Dette pleier jo å stå oppgitt, hvordan du skal felle. Gjør det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...