Gå til innhold

Ok å spleise på middag med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal arrangere julebord for ca. 10 stk. Vi skal ha pinnekjøtt med tilbehør. Er det noen som vet hva ca. dette vil koste?

Jeg har også tenkt å høre med de inviterte om de går med på å spleise. Det er kun jeg som har mulighet for å ha julebord i vennegjengen, og det blir fort dyrt. Eller er det teit å spørre? Vi er alle 20-25år. Noen studenter og noen i jobb. 

Anonymkode: d7ee9...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke teit å spørre om dere kan spleise. Pinnekjøtt er ikke spesielt billig mat heller. 

• Liker 5
Skrevet

Nei det er mer teit at du skal betale alt! Burde være en selvfølge for vennene du arrangerer for at dere spleiser! 

Skrevet

Det er nok ingen som forventer at du skal stå for alt! Er det ikke ca 500 GR pinnekjøtt man beregner på hver? Finn ut hvor mye det koster + de andre ingrediensene og send en fellesmld hvor du skriver du har regnet ut at det blir ca XXX på hver og om dette er Ok for alle. Helt kurant, det var standar i min vennegjeng på den alderen og fortsatt er når vi har middager som koster mer enn normalt.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke teit! Synes det er en god idé. Vi gjør det alltid sånn i vennegjengen når det er litt større ting. Men det må være avtalt på forhånd - blir fort dårlig stemning om man kommer med regningen etter middagen. 

Kommer sikkert noen sure kommentarer om at den som inviterer, må spandere. Det synes jeg bare er tull i unge vennegjenger - da er jo det reelle alternativet at det aldri blitt noen store feiringer, fordi ingen kan ta hele regningen. 

• Liker 3
Skrevet

Kilosprisen på pinnekjøtt varierer en del, men er typisk et sted mellom 100 og 300 kroner. Du må regne ca 500 gram per pers. Altså vil kjøttet alene koste kanskje 1000 kroner. Poteter og kålrabi er billig, men det vil fort bli en hundrelapp eller noe for tilbehøret også.  

Anonymkode: 600fb...2ee

Skrevet

Og iom at du er den eneste som har plass til alle så tenker de garantert  (med mindre de er sosialt evneveike) at det er en selvfølge at alle spleiser, ellers så hadde det blitt svært dyrt for deg i lengden og ha middager med vennegjengen. 

Skrevet

Helt innafor! Nesten rarere om de bare forventer at du skal betale. Gå på butikken og kikk på pris pr kg for pinnekjøtt og tilbehør, regn ut totalpris. Send deretter melding til de inviterte :)

Skrevet

Vi er også i 20-årene og skal ha julebord. Alle spleiser og noen tar også med desserten :)

Skrevet

Helt vanlig å spleise.

Skrevet

Jeg er vandt med at sånn julebord alltid er et spleiselag,for meg er det en selvfølge :)

Anonymkode: db1fc...8e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...