Gå til innhold

Slik unngår du pyramidefellene (i anledning T5PC-oppstyret)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeeeeeller gjøre som meg, være skeptisk til alt som har noe med verving og engangsummer å gjøre, og leve som vanlig :sjarmor:

Vil ikke helt kalle noe man må betale for å være med på for jobb, men det er nå min mening da..

Skrevet

*nikker energisk til Wodan*

jeg er også innebygget skeptiker til alt som koster penger for å være med å verve noen, som igjen skal føre til at jeg liksom skal ende opp med masse penger uten å jobbe for det...

kjenner pr dags dato ingen som har blitt rik på verken nettverks-ting eller pyramide, så jeg forblir nok skeptiker tror jeg!!!

Skrevet

Jeg holder meg også unna alt som lukter verving og inngangspenger og dermed også pyramide (for meg) Jeg kjenner heller ingen som har tjent penger på det, alle har gått med tap.

Dessuten synes jeg det er skikkelig kjipt når gamle venner liksom ringer for å høre hvordan det går eller spør om vi skal treffes og så er det dette de driver med :evil:

Skrevet
Eeeeeeller gjøre som meg, være skeptisk til alt som har noe med verving og engangsummer å gjøre, og leve som vanlig :sjarmor:

Vil ikke helt kalle noe man må betale for å være med på for jobb, men det er nå min mening da..

Det koster alltid penger å starte opp for seg selv. Man er ikke ansatt i et nettverksselskap vet du. Det fungerer til en viss grad på samme måte som franchise, bortsett fra at du slipper å sitte med dyre lokaler og masse utstyr, og selskapet holder lager for deg og passer på at de du eventuelt har under deg også får det de skal ha utbetalt.

Jeg vil heller starte opp med salg i et nettverk enn å starte en egen McDonald, for å si det sånn..

Noen av oss vil nemlig styre tiden og livet vårt selv, og ikke jobbe for en eller annen sjef som skal bestemme lønna vår, og etter førti år gi oss en gullklokke og et tupp bak. :wink: , for at vi deretter skal leve resten av livet på 62% av lønna vår.

Skrevet
*nikker energisk til Wodan*

jeg er også innebygget skeptiker til alt som koster penger for å være med å verve noen, som igjen skal føre til at jeg liksom skal ende opp med masse penger uten å jobbe for det...

kjenner pr dags dato ingen som har blitt rik på verken nettverks-ting eller pyramide, så jeg forblir nok skeptiker tror jeg!!!

Det er mange som tjener gode penger på nettverksmarkedsføring, Aline. Jeg kjenner flere, men så er jeg også gjenganger i bransjen og det er naturlig at jeg kjenner disse menneskene.

Leser du linken ser du også at de seriøse selskapene ikke sier at du skal bli kjemperik uten å jobbe for det. Det er jo nettopp ett av signalene som skal gå av for å gi deg beskjed om hvorvidt det er noe å satse på eller ikke.

Skrevet
Jeg holder meg også unna alt som lukter verving og inngangspenger og dermed også pyramide (for meg) Jeg kjenner heller ingen som har tjent penger på det, alle har gått med tap.

Dessuten synes jeg det er skikkelig kjipt når gamle venner liksom ringer for å høre hvordan det går eller spør om vi skal treffes og så er det dette de driver med :evil:

Når jeg har ringt til folk for å høre om de vil høre om noe morsomt og spennende, så er det fordi jeg vil at de også skal få muligheten til å tjene noen ekstra kroner - ikke bare for at jeg skal tjene på dem. Jeg vil ikke tjene penger med mindre jeg hjelper andre til å tjene penger. Det er sånn det er lagt opp, og det er der de seriøse skiller seg fra de useriøse. Følger man ikke opp nettverket sitt og hjelper dem og følger dem opp, vil nettverket faktisk rase sammen. Det sier seg selv. Da kan man hente en del penger veldig fort, men så er det slutt.

Jeg prøver fremdeles å få dere til å se forskjellen på pyramide og nettverk. Derfor linken....

Skrevet

Så nettverksselskaper betaler pensjon som er bedre enn 62%?

Er enig med deg at ikke alle firmaer er typiske pyramidespill, men jeg vil heller søke jobb på den gode, gammeldagse metoden og få en fast utbetaling i mnd enn å leve med spørsmålet over meg om jeg klarer husleia denne mnd, om det i det hele tatt blir over 10000,- utbetalt ved neste lønn osv..

Skrevet

Noen selskaper betaler deg din gjennomsnittlige provisjon resten av livet dersom du har nådd et visst nivå. ellers vil jo faktisk nettverket fortsette å generere penger selv om du er blitt sekstisju år vet du.

Og man slutter ikke i jobben sin før man ser at nettverket gir deg en bedre inntekt enn jobben du har fra før. Man råder ingen til å slutte og jobbe før de har minst det dobbelte i provisjoner enn de hadde i lønn. Og har man et nettverk som fungerer, og sitter i et solid selskap som har holdt på en stund så er det ingen overhengende fare for at de skal gå konkurs med det første heller.

Men selskaper som T5PC og WGI og andre som har ganske vage produkter, og som er helt nystartede og jobber mye med sine virtuelle aksjer og trading av disse, kan man godt se an en stund før man hopper på tror jeg...

Skrevet

Når jeg har ringt til folk for å høre om de vil høre om noe morsomt og spennende, så er det fordi jeg vil at de også skal få muligheten til å tjene noen ekstra kroner - ikke bare for at jeg skal tjene på dem. Jeg vil ikke tjene penger med mindre jeg hjelper andre til å tjene penger. Det er sånn det er lagt opp, og det er der de seriøse skiller seg fra de useriøse. Følger man ikke opp nettverket sitt og hjelper dem og følger dem opp, vil nettverket faktisk rase sammen. Det sier seg selv. Da kan man hente en del penger veldig fort, men så er det slutt.

Jeg prøver fremdeles å få dere til å se forskjellen på pyramide og nettverk. Derfor linken....

Problemet mitt er måten det blir lagt fram på - får litt sånn sektfølelse. Ofte er det lite fakta om hva man faktisk skal vurdere å gå inn i og mye "men det er jo såååå bra" o.l. Dessuten kan folk være så høfflige at de forklarer meg på telefon at det er derfor de ringer og at det gjelder det og det - ikke få meg til å møte opp og tro at jeg skal ha noen hyggelige timer på kafe sammen med en jeg ikke har sett på lenge. Jeg kaster ikke bort tiden min på netverkssalg (eller pyramider) fordi jeg vet at det ikke er noe for meg. Hvis jeg skal starte for meg selv har jeg helt andre planer.

Skrevet

Det er én grunn til at man sier minst mulig over telefonen, og det er at der og da kan du ikke forklare nok til at den du snakker med skjønner hva du prøver å formidle, men nok til å takke nei. Så takker de altså nei på for dårlig grunnlag.

La meg gi det et eksempel:

For noen år siden var det veldig mye skriverier rundt Nature's Own i Aftenposten. En journalist der hadde fått for seg at dette var pyramide og lureri og juks, men han satte seg ikke inn i konseptet i det hele tatt. Bare turte frem med den ene artikkelen etter den andre hele sommeren (agurktider er gode tider..)

Da var jeg heldigvis allerede med.

Hadde jeg ikke vært med, og så lest alt dette i avisen, for deretter å få en telefon fra min gode venn (som fikk meg med i selskapet), så ville jeg ledd og spurt om han var helt teit. Og så ville jeg blitt irritert på ham. Og på altfor slett grunnlag. Jeg ville jo kun visst det jeg hadde lest i Afrenposten, som var skrevet av en journalist som visste pøkk om noe som helst. DEN tanken irriterer meg, for jeg ville dermed ha gått glipp av ganske mange tusen kroner som jeg tjente ekstra så lenge det varte.

DERFOR forteller man ikke noe i telefonen - for de fleste har allerede gjort seg opp en mening om nettverkssalg og ser på alt som pyramidespill. Og så får de faktisk aldri se hva det egentlig dreier seg om.

Og ikke skjønner jeg hva som er så farlig med å bli presentert et konsept som kan gi deg penger på litt sikt. Det er jo bare å si nei takk dersom det ikke er interessant. mamma mia :roll:

Skrevet

Ja, det er bare å si nei takk, men det er ikke alle som tar et nei for et nei. Jeg møtte en venninne en gang som snakket om dette i mange tmer selv om jeg hadde sagt at jeg ikke var interesert. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kan tjene penger på det fordi det ikke interesserer meg og det er en måte å tjene penger på som ikke tiltaler meg. Flere familiemedlemmer har også kommet irritert hjem fordi de de har møtt ikke har tatt et nei for et nei - det er det som irriterer meg.

Lønner det seg å ha folk "under seg" som ikke selger forresten?

Skrevet

Det er ikke noe vits i å fylle opp nettverket sitt med folk som ikke jobber og ikke handler eller selger varer. De gir ingen omsetning og genererer heller ikke provisjoner. Ikke tjener de noe selv heller. (Bortsett i fra i ett selskap jeg var innom, men det er en annen historie)

At hun snakket og snakket i timevis til tross for at du ikke var interessert, var vel et resultat av at hun var så innmari gira sjøl. Sånn er vi vel alle når det er noe vi brenner for, eller vi er forelsket for den saks skyld; vi klarer ikke å la være og snakke om det! Eller hva??

Gjest Frodo i.i.
Skrevet

Hvis du ikke er plaget med veldig mye fritid er det enklest å holde seg unna.

Nettverksmarkedsføring ble vel startet av hjemmeværende husmødre i USA som solgte Tupperware og lignende. Disse hadde god tid og noen få kroner ekstra og noe å holde på med var derfor positivt for de.

Nettverkssalg er en veldig lite effektiv metode for salg av produkter, så dersom du ikke ser for deg deg selv som en av de som holder stormende innlegg på "motivasjonssamlinger" og verver mange aktive selgere under deg må du være forberedt på mange arbeidstimer og få kroner i kassa.

Forøvrig er det ikke alltid så enkelt å skille mellom nettverkssalg og pyramider, da de fleste pyramider søker å kamuflere seg som nettverksselskap.

Skrevet

Og siden det er så vanskelig å se forskjell, til og med med hjelp fra linken som mysan la ut, anbefaler jeg at folk holdeer seg unna ting som potensielt kan være et pyramidespill lignende T5PC. Det er ikke alltid like lett å se symptomer på dette, spesielt ikke når du ikke kjenner til selskapet, du får opplegget fremstilt av en som virkelig kan sakene sine osv. Det tryggeste da er rett og slett å holde seg unna! Selv om det er et legalt nettverksselskap..

Skrevet

Min hovedregel er at hvis firmaet er mer opptatt av å verve nye medlemmer en de er av å selge varene sine holder jeg meg unna.

Skrevet
Hvis du ikke er plaget med veldig mye fritid er det enklest å holde seg unna.
Det tar tid dersom man vil gjøre det seriøst, så der er jeg enig med deg. Vil man bare ha litt ekstra inn i måneden, så kan man det.

Nettverksmarkedsføring ble vel startet av hjemmeværende husmødre i USA som solgte Tupperware og lignende. Disse hadde god tid og noen få kroner ekstra og noe å holde på med var derfor positivt for de.

Ble ikke startet av hjemmeværende husmødre, men av to menn som så muligheten for en ny måte å markedsføre produkter på. Selskapet heter i dag AmWay og er verdens eldste nettverksselskap.

Nettverkssalg er en veldig lite effektiv metode for salg av produkter, så dersom du ikke ser for deg deg selv som en av de som holder stormende innlegg på "motivasjonssamlinger" og verver mange aktive selgere under deg må du være forberedt på mange arbeidstimer og få kroner i kassa.

Nettverkssalg er en veldig effektiv måte å distribuere og selge produkter på, på samme måte som direktesalg. Det er en grunn til at f.eks. Mary Kay er desidert størst på kosmetikk i USA (direktesalg). Det er ikke bare fordi produktene er gode, men de presenteres direkte til kunden fra personer som er spesialisterte innen disse produktene, og som ikke har ørten andre leverandører og forholde seg til.

Det sier vel også litt at nettverkssalg er den hurtigst voksende forretningsformen i verden nest etter internett?

Man kan forøvrig jobbe i et selskap som driver "partysalg" på samme måte som direktesalgsselskapene - sånn som Oriflame, Tupperware og Mary Kay, hvor salgsfortjenesten ligger på mellom 25-50%. Du jobber ikke mange timene i uka før du har en ekstrainntekt på ti tusen i måneden... eller mer.

Forøvrig er det ikke alltid så enkelt å skille mellom nettverkssalg og pyramider, da de fleste pyramider søker å kamuflere seg som nettverksselskap.

Følger du rådene til sjefen for Oriflame i artikkelen jeg (prøvde å) linket til, ser du ganske greit hvordan du skal skille disse to. En annen pekepinn er å sjekke hvorvidt selskapet er medlem av direktesalgforbundet eller ikke.

Skrevet
Min hovedregel er at hvis firmaet er mer opptatt av å verve nye medlemmer en de er av å selge varene sine holder jeg meg unna.

Jeg også.

Min fetter ønsket å verve meg til ACN. Vi møttes tilfelfdig hos mormor, allikevel ville han ikke gi meg konkret informasjon når jeg øsnsket å vite mer om dette "dødsbra" opplegget, jeg måtte bli med på kurs. Jeg takket nei og nei, men han ga seg ikke.

jeg sjekket intenettsiden, men den var like lite konkret. stod bare masse lovord, men ikke noe om innmeldingsavgift, innsats som var påkrevet osv.

Noen dager senere ringte han meg opp igjen og fortsatte maset, tilslutt skjønte han at jeg ikke ville verves.

Da begynte han å gå over til å skulle selge meg telefonabonnement og bli kunde. Nok en gang måtte jeg si nei og nei og nei.

Skrevet

Det verste med ACN er at de har ikke billig telefoni engang, men forventer at folk skal bli kunde av deg og holde seg lojalt til deg fordi du er venn eller familie.

Jeg fortalte en god venn som prøvde å få meg som kunde/leverandør også at jeg er ikke trofast når det kommer til telefoni. Jeg hopper rundt som en frosk fra det ene rimelige tilbudet til det andre, og jeg tror ikke jeg er alene om det. Dessuten visste jeg jo allerede da at IP-telefoni er på full fart inn... om ACN også tilbyr det, aner jeg ikke...

Ellers har de en ræ**va markedsplan hvor du må ha en utrolig mengde kunder for å tjene penger. Og folk du selv sponser kan forsvinne ut av ditt nettverk og opp forbi deg i systemet. Det er på ingen måter et bra selskap. Kun for de få racerne - ikke for hobbynettverkere.

Hver gang jeg presenteres for noe nytt, setter jeg meg ned med markedsplanen og ser om jeg kan rive den i stykker. Noe jeg veldig ofte kan. Ting ser som oftest veldig enkelt og greit ut i teorien på en papirlapp, men det store regnestykket er det ingen som viser deg. (Ikke at det hadde hjulpet heller - man må ha en viss erfaring for å skjønne en markedsplan i detalj)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...