AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Hey, Har vært litt dålige tider på jobben i det siste. Derfor vil de at vi skal ta ut all ferie før det nye året. Jeg har ikke krav på feriepenger i år og min gamle dritt arbeidsgiver betalte ut feriepenger samme året i fjor. Det som var igjen etter skatt måtte jeg bruke til å dekke de månedene uten lønn. Nå blir jeg tvunget ut i 21 dager ferie. Noe som jeg ikke har råd til:( Jeg har jo ikke krav på feriepenger og ser lite lyst på å enten ikke ha lønn i desember eller januar! Dritt situasjon! Har jo boliglån og alt det der. Kommer til å prøve å si at jeg kan ta ut ferie men da må jeg ha utbetalt feriepenger i januar hvis jeg tar fri i desember! Tviler på at de går med på det. Hva gjør jeg😱Ekstrajobb rett før jul er jeg ikke så lysten på! Noen som har vært ute for det samme? Anonymkode: e8816...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 De kan ikke tvinge deg til å ta ut ferie du ikke opparbeidet deg feriepenger for. Anonymkode: 633d2...aa6 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 Hovedregelen er at dette går under arbeidsgivers styringsrett. Unntaket er dersom du IKKE hadde opparbeidet deg feriepenger i fjor, noe jeg forstår det som om du hadde. Det at din gamle arbeidsgiver utbetalte feriepengene i forbindelse med at du avsluttet arbeidsforholdet hos dem, er helt i tråd med reglene det også. Anonymkode: 31bdc...862 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke tvinge deg til å ta ut ferie du ikke opparbeidet deg feriepenger for. Anonymkode: 633d2...aa6 Kan de ikke. De framstilte det som jeg ikke hadde noe valg. Vil jo ikke være vanskelig i tilfelle det blir nedbemanning osv. Men tørr ikke tenke på hva som skjer uten lønn i januar. Takker Anonymkode: e8816...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #5 Skrevet 8. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedregelen er at dette går under arbeidsgivers styringsrett. Unntaket er dersom du IKKE hadde opparbeidet deg feriepenger i fjor, noe jeg forstår det som om du hadde. Det at din gamle arbeidsgiver utbetalte feriepengene i forbindelse med at du avsluttet arbeidsforholdet hos dem, er helt i tråd med reglene det også. Anonymkode: 31bdc...862 Jeg avsluttet ikke mitt arbeidsforhold jeg ble oppsagt p.g.a nedbemanninger i oljebransjen. Hadde min siste arbeidsdag i januar i år i gamle jobben. Men de betalte ut feriepengene 31 desember 2015! Så nei de fulgte ikke reglene! Stikk i strid med hva vi avtalte. Siden jeg gikk før oppsigelsestiden var over. Så ikke akkurat slik at dette var et planlagt jobb bytte. Nå har jeg vært grei i hele år, med å tatt ut all overtid i avspasering time for time. Og derme mistet både kveldstillegg og nattillegg. Til og med tatt ut fridager i når jeg har vært syk. Men får jeg neste års feriepenger i januar i stede for lønn så skal jeg greie meg, men hvis ikke det er mulig. Aner jeg ikke. Anonymkode: e8816...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg avsluttet ikke mitt arbeidsforhold jeg ble oppsagt p.g.a nedbemanninger i oljebransjen. Hadde min siste arbeidsdag i januar i år i gamle jobben. Men de betalte ut feriepengene 31 desember 2015! Så nei de fulgte ikke reglene! Stikk i strid med hva vi avtalte. Siden jeg gikk før oppsigelsestiden var over. Så ikke akkurat slik at dette var et planlagt jobb bytte. Nå har jeg vært grei i hele år, med å tatt ut all overtid i avspasering time for time. Og derme mistet både kveldstillegg og nattillegg. Til og med tatt ut fridager i når jeg har vært syk. Men får jeg neste års feriepenger i januar i stede for lønn så skal jeg greie meg, men hvis ikke det er mulig. Aner jeg ikke. Anonymkode: e8816...4a9 Det at du ikke får utbetalt feriepenger i år, er jo ikke fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger, men fordi du allerede har fått dem utbetalt. Men du som arbeidstaker har både rett og plikt til å ta ut ferie. Så lenge du faktisk tjente opp feriepenger i fjor, så skal du avvikle ferie i år. Dette gjelder også når man bytter arbeidsgiver. Arbeidsgiveren din plikter faktisk å sørge for at arbeidstakerne tar ferie. Du sier noe om at du har brukt feriepengene til å dekke månedene uten lønn. Hvis du ikke var i arbeid i noen måneder, så har du jo hatt rett på dagpenger!? Om du hadde fått feriepengene utbetalt i januar 2016 (når arbeidsforholdet ble avsluttet), ville du likevel måttet spare dem til du skulle avvikle ferie. Det at du fikk pengene i desember i fjor, selv om du jobbet hos din gamle arbeidsgiver i januar i år, er nesten det eneste som KANSKJE kan brukes til din fordel, men det må du i så fall snakke med juristene i fagforeningen din om. Når en arbeidstaker sier opp eller sies opp, er det regelen at feriepengene skal utbetales ved siste lønnskjøring eller sluttoppgjøret. Jeg mener derfor at det er høyst tvilsomt om du har noe som helst å stille opp med overfor arbeidsgiveren din i denne saken. Du HAR fått feriepenger som skal dekke årets ferie, og du pålegges å ta ut den ferien som loven gir deg rett på og plikt til. Anonymkode: 31bdc...862 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at du ikke får utbetalt feriepenger i år, er jo ikke fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger, men fordi du allerede har fått dem utbetalt. Men du som arbeidstaker har både rett og plikt til å ta ut ferie. Så lenge du faktisk tjente opp feriepenger i fjor, så skal du avvikle ferie i år. Dette gjelder også når man bytter arbeidsgiver. Arbeidsgiveren din plikter faktisk å sørge for at arbeidstakerne tar ferie. Du sier noe om at du har brukt feriepengene til å dekke månedene uten lønn. Hvis du ikke var i arbeid i noen måneder, så har du jo hatt rett på dagpenger!? Om du hadde fått feriepengene utbetalt i januar 2016 (når arbeidsforholdet ble avsluttet), ville du likevel måttet spare dem til du skulle avvikle ferie. Det at du fikk pengene i desember i fjor, selv om du jobbet hos din gamle arbeidsgiver i januar i år, er nesten det eneste som KANSKJE kan brukes til din fordel, men det må du i så fall snakke med juristene i fagforeningen din om. Når en arbeidstaker sier opp eller sies opp, er det regelen at feriepengene skal utbetales ved siste lønnskjøring eller sluttoppgjøret. Jeg mener derfor at det er høyst tvilsomt om du har noe som helst å stille opp med overfor arbeidsgiveren din i denne saken. Du HAR fått feriepenger som skal dekke årets ferie, og du pålegges å ta ut den ferien som loven gir deg rett på og plikt til. Anonymkode: 31bdc...862 Snakker dere ikke litt forbi hverandre? TS fikk utbetalt feriepengene fra forrige arbeidsgiver desember 2015, istedenfor januar 2016 eller hva nå enn avtalen var. Nå vil arbeidsgiver hun skal ta ut ferie, som hun ikke har opptjent i denne bedriften enda. Eller misforstår jeg helt? Anonymkode: cab2a...c0f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #8 Skrevet 8. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker dere ikke litt forbi hverandre? TS fikk utbetalt feriepengene fra forrige arbeidsgiver desember 2015, istedenfor januar 2016 eller hva nå enn avtalen var. Nå vil arbeidsgiver hun skal ta ut ferie, som hun ikke har opptjent i denne bedriften enda. Eller misforstår jeg helt? Anonymkode: cab2a...c0f Du misforstår helt. De feriepengene TS fikk utbetalt i desember 2015 er «årets» feriepenger, altså de som skal dekke ferien i 2016. De ble utbetalt tidligere fordi TS måtte slutte i sin forrige jobb. De ble riktignok utbetalt en måned for tidlig. TS vil ikke ta ut ferie, fordi TS har brukt opp feriepengene på annet enn ferie. Selv om TS har byttet arbeidsgiver, så plikter TS å ta ut ferie, da feriepenger er opparbeidet hos forrige arbeidsgiver. Feriepengegrunnlaget er jo noe man opparbeider seg året før. Anonymkode: 31bdc...862 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #9 Skrevet 8. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke tvinge deg til å ta ut ferie du ikke opparbeidet deg feriepenger for. Anonymkode: 633d2...aa6 Her tar du feil. Den nye ferieloven pålegger arbeidsgiver å påse at alle ansatte tar ut ferie, uavhengig av om de har organisert seg slik økonomisk at de har feriepenger fra tidligere arbeidsgiver å leve for, eller ei. TS kan nekte til hun blir blå i fjeset å ta ut ferie, mens arbeidsgiver er pålagt å påse at hun tar ut ferie enten hun vil eller ei. Er ts ekstra vanskelig, så kan arbeidsgiver gå videre med sak mot henne. Sett dere inn i lovverket før dere syneser i vei, på tastaturet. Anonymkode: d5f94...b89 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #10 Skrevet 8. november 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg avsluttet ikke mitt arbeidsforhold jeg ble oppsagt p.g.a nedbemanninger i oljebransjen. Hadde min siste arbeidsdag i januar i år i gamle jobben. Men de betalte ut feriepengene 31 desember 2015! Så nei de fulgte ikke reglene! Stikk i strid med hva vi avtalte. Siden jeg gikk før oppsigelsestiden var over. Så ikke akkurat slik at dette var et planlagt jobb bytte. Nå har jeg vært grei i hele år, med å tatt ut all overtid i avspasering time for time. Og derme mistet både kveldstillegg og nattillegg. Til og med tatt ut fridager i når jeg har vært syk. Men får jeg neste års feriepenger i januar i stede for lønn så skal jeg greie meg, men hvis ikke det er mulig. Aner jeg ikke. Anonymkode: e8816...4a9 Dette er gjort helt etter (lov)boka. Anonymkode: d5f94...b89 1
Glitnir Skrevet 8. november 2016 #11 Skrevet 8. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tar du feil. Den nye ferieloven pålegger arbeidsgiver å påse at alle ansatte tar ut ferie, uavhengig av om de har organisert seg slik økonomisk at de har feriepenger fra tidligere arbeidsgiver å leve for, eller ei. Anonymkode: d5f94...b89 Ikke uten unntak - dersom man ikke har opparbeidet feriepenger fra verken nåværende eller tidligere arbeidsgiver, kan hun ikke pålegges å ta ut ferie. Evt kan man kun pålegges i den grad man har opparbeidet feriepenger (altså delvis der man ikke har full feriepengeopptjening). Men i TS' sak har dette uansett ikke noe å si, siden feriepenger er opptjent fra forrige arbeidsgiver. Da skal man ta ut ferie. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie. Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette. Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 Du har vel uansett oppsigelsestid, så stuck er du vel en stund uansett? Du forskyver jo bare problemet, nå vil jo det samme skje neste år med ny arb.giver. Du kommer til å få utbetalt feriepengene nå, og så er du like blakk når neste arb.giver tvinger deg til å ta ut ferie neste år Anonymkode: 29874...625 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9 Ja ja, for det første: selv om du ikke fikk lønn på halvannen måned da du startet, så har du jo ikke arbeidet gratis. Disse pengene har du enten fått etterbetalt, eller du får dem etterhvert. Og oppsigelse: hva i alle dager skulle det hjelpe for? Du blir jo ikke mindre blakk av det. Det er en annen sier: du blir like stuck neste år på den måten, for også nå vil du få feriepengene utbetalt på sluttoppgjøret. Du må slutte å skylde på andre enn deg selv for at du er i en vanskelig situasjon, for dette er faktisk ingen andres feil. Siden du har jobbet i oljebransjen har du sikkert ikke forbud mot å ta deg feriejobb i en eller annen butikk, eller servitørjobb (det er jo høysesong for julebord) eller noe annet som ikke konkurrerer med den jobben du har. Anonymkode: 31bdc...862 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 Man må nok belage seg på å ta ut ferie. Feriepengene for i år fikk du jo i fjor da du sluttet i forrige jobb, noe som er normal prosedyre når man slutter. Søk heller på en julehjelpjobb eller lignende for å dra inn noen ekstra kroner Dersom du vet at bedriften har gode forutsetninger for å få mer å gjøre neste år, så ville jeg ikke sagt opp på dette grunnlaget alene. Skjønner det er kjipt å ha dårligere råd fordi man har byttet jobb, men du har jo fått pengene. På den annen side kan du også være glad for at du har en arbeidsgiver som respekterer og følger opp AML. Det er ikke alle forunt. I min bransje ser mange arbeidsgivere helst at du ikke tar ferie i det hele tatt. Anonymkode: 28e55...f45 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #16 Skrevet 9. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie. Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette. Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9 Du skriver at du ikke bruker å ta ut ferie. Tar jeg ikke helt feil er det jo slik at man ikke har ferie i oljebransjen pga turnus med fri i 4 uker. Så ikke rart du ikke er vandt til å ta ferie.... Og forresten så er det jo ikke så lurt å si opp jobben. Du har jo faktisk muligheter til å ta en jobb i desember siden du blir tvunget til å ta ferie. Anonymkode: fc533...943
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie. Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette. Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9 Ja det ville jo vært smart å si opp jobben. Du er klar over at hvis du gjør det, så får du karantene på dagpenger på 8 uker? Anonymkode: e6ddc...f13 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Karantenen er nå 12 uker, ikke 8. Anonymkode: fe145...d1e 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #19 Skrevet 10. november 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie. Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette. Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9 Bli sykemeldt fordi du blir tvunget ut i lovpålagt ferie? Det går ikke. Hvilken diagnose skal legen sette på den typen sykdom? Anonymkode: d5f94...b89 3
penny_ Skrevet 10. november 2016 #20 Skrevet 10. november 2016 På 9.11.2016 den 5.42, AnonymBruker skrev: Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie. Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette. Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. Anonymkode: e8816...4a9 Sannsynligvis må du ta ut ferie i oppsigelsestiden uansett. Og uten dagpenger stiller du enda svakere enn om du ikke sier opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå