Gå til innhold

Er det greit å dekorere med buddhaer, madonnafigurer osv.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man selv ikke er en del av religionen? 

Anonymkode: 47f12...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes ikke jeg. Tar meg ikke nær av det om noen gjør det likevel, men hadde synes det var litt rart om en venninne av meg som ikke var kristen hadde et stort maleri av jesus på veggen hennes. Er selv buddhist og har sett at flere bruker statuer av buddha som pynt. 

Anonymkode: a0340...beb

• Liker 1
Skrevet

Greit for meg.

Anonymkode: 94671...eca

Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på personen og religionen det er snakk om.

F.eks. er det mange som ikke anser buddhisme som en religion, men mer som en livsfilosofi. (Og noen synes buddhisme er ingen av delene, men det blir en annen diskusjon.) Jeg vil ikke si jeg er buddhist, men synes buddhisme har veldig mange gode poeng og liker den religionen/filosofien best av alle "religioner" i verden jeg har hørt om. Det har blitt veldig populært med buddha-statuer som pyntegjenstand de siste årene, og personlig synes jeg det er fint. Hvis noen kan se på den statuen av og til og minne seg selv på å slappe litt mer av og nyte livet, vil jeg si det er verdt det. Da har den lille statuen gjort en god jobb!

Det finnes sikkert en drøss med mennesker som ikke aner hva buddha sto for eller driter i hva en buddha-statue betyr, men sånn vil det alltid være. Synes ikke det er noe å bli sint for... Det finnes selvsagt andre religioner og andre mennesker som synes all slags religion er veldig viktig og høytidelig og "skal aldri brukes som pynt", og de kan jeg ikke forsvare eller forklare. Synes det blir litt for dumt. La folk like det de liker, så lenge de ikke skader noen.

• Liker 2
Skrevet

Jesus, nei.

Buddha, helt ok.

Skrevet

Vel, det er jo du TS som skal bo der, og selvsagt bestemmer selv hvordan du vil ha det.

Ved besøk, så skal jeg tro at noen ville kanskje ha undret litt hvorfor du har denne dekoren hvis de på forhånd visste at du ikke hadde denne troen. Spørsmål ville nok ha blitt stilt, trolig.

Personlig så hadde jeg hatt null problem med det.

Skrevet

Hva med julekrybber som julepynt?  Engler? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er buddhist og synes ikke noe om at buddhafigurer blir brukt som pyntegjenstander eller tatoveringsmotiv av ikke-buddhister. Det verste er dog utesteder som kaller seg  Buddha bar eller Restaurant Buddha. 

Anonymkode: 4b6d0...ecd

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg syns ikke noe om det.

Skrevet

Særlig anbefales det å dekorere med noen søte små Muhammed figurer. Jeg ser det er kommet mange forskjellige og fine i butikkene nå. 

Mest populære er nok figurer av den aldrende profeten, med hvitt skjegg og blod røde klær. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Særlig anbefales det å dekorere med noen søte små Muhammed figurer. Jeg ser det er kommet mange forskjellige og fine i butikkene nå. 

Mest populære er nok figurer av den aldrende profeten, med hvitt skjegg og blod røde klær. 

Ja, jeg ønsker meg denne til jul

bobblemo.jpg

Anonymkode: f5517...6cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart når folk pynter med religiøse figurer eller kunst uten at de selv har noe forhold til religionen. For meg som er kristen, er det uaktuelt å pynte med Buddha-figurer.

• Liker 2
Skrevet

Liker det ikke. Får frysninger når jeg ser sånne statuer hjemme hos folk. 

Buddha statuer synes jeg ofte er hos folk som er veldig mainstream og lite opplyste. Egentlig litt det samme med Madonna statuer, (bare verre) fanatisk å tilbe statuer.

Anonymkode: 864c5...b4f

Skrevet

Jeg har en del ting, souvenier, av religiøs art som jeg har tatt med meg hjem fra reiser rundt om i verden. Blant annet en liten buddha-statue laget av en mann som jeg besøkte gården til. Det har affeksjonsverdi for meg, så føler ikke jeg gjør noe galt ved å pryde hylla mi med det.

Ville derimot ikke kjøpt en masseprodusert buddha-statue fra Kremmerhuset.

Anonymkode: f4502...73c

• Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg har en Ganesha som jeg kjøpte på backpacking i India. Den står i bokhylla mi. Oppe på gjesterommet henger det et gammelt bilde av Jesus, et bilde jeg arvet engang. Tenker ikke noe over det, men så er jeg heller ikke religiøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...