AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Snakket med ei veninne i helga som ble singel for en stund siden. Hun går på et lass med dates, men finner aldri noen hun har "kjemi" med. Hun er hengt opp i eksen, og forteller om hvilken fantastisk kjemi de hadde fra første stund støtt og ofte. Ironisk nok, så snakket jeg også med henne etter hun hadde møtt med denne nåværende eks kjærsten de første gangene, og da fortalte hun at de ikke hadde kjemi i det hele tatt.. Hun har altså endret historien fra at de ikke hadde kjemi i begynnelsen av forholdet, til at det nå var fantastisk kjemi helt fra start av... Og jeg legger merke til det samme hos mange andre jenter. Etter de er blitt sammen endres historien til at kjemien var fantastisk fra dag 1, når den i utgangspunktet ikke var det. Mitt inntrykk av ordet er at det er et ord som brukes til å bygge en falsk fasade når det har positivt fortegn, og blir brukt som en unnskyldning på å ikke legge eksen bak seg når det har negativt fortegn. Hva er ditt? Anonymkode: 50918...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 Hører det overalt der kvinner snakker med hverandre, og er enig med deg. Overfladisk ord, brukt av kvinner som har mistet bakkekontakten. Anonymkode: 20a05...80a 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 For meg betyr kjemi at det er lett å snakke sammen og le av de samme tingene, samtalen flyter, og man forstår hva den andre mener uten å anstrenge seg for det. Etter slike samtaler føler jeg meg oppstemt og tenker at det var jammen en behagelig person jeg har lyst til å se igjen. Anonymkode: 6ffd3...26b 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Kjemi er læren om stoffene, hvordan de kan fremstilles, hvilke egenskaper de har og hvordan de reagerer med hverandre . Anonymkode: fc113...353 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg betyr kjemi at det er lett å snakke sammen og le av de samme tingene, samtalen flyter, og man forstår hva den andre mener uten å anstrenge seg for det. Etter slike samtaler føler jeg meg oppstemt og tenker at det var jammen en behagelig person jeg har lyst til å se igjen. Anonymkode: 6ffd3...26b Dette. Jeg har en såpass sær personlighet at jeg opplever kjemi med mennesker veldig sjelden, men når jeg først gjør det så merker jeg det desto bedre. Når man føler seg fantastisk i nærværet av en annet menneske, praten flyter lett, man ler av de samme tingene, man klarer å slappe av og være seg selv og føler en gjensidig "connection", da er det god kjemi. Det trenger ikke være romantiske følelser inne i bildet heller. Anonymkode: 2baa5...0a0 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 TS, jeg tror venninnen din opplever det som de fleste gjør, at man retrospektivt husker alt det positive mens det negative blir fortrengt. Man romantiserer fortiden. Om hun fortsatt har følelser for eksen, noe som er vanlig selv om det var et gjensidig brudd eller om man var den som gjorde det slutt, så er det lett å måle nye dates opp mot den romantiske forestillingen av eksen. Da er det klart ingen andre "når opp", og man blir litt mer negativt innstilt til datene på grunn av et romantisert sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: 2baa5...0a0 2
fulladet Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 På 08.11.2016 den 20.01, AnonymBruker skrev: Kjemi er læren om stoffene, hvordan de kan fremstilles, hvilke egenskaper de har og hvordan de reagerer med hverandre . Anonymkode: fc113...353 Hva mener du? Hvis du prøver å kverulere med at ordet kjemi brukes om mennesker "på samme bølgelengde", så synes jeg du kunne spart deg for det. Hvis du påpeker årsaken til at nettopp "kjemi" brukes om mennesker som har egenskaper som påvirker hverandre positivt, så er jeg helt enig med deg.
Cuntzilla Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Jeg synes ordet kjemi er beskrivende og bruker det gjerne, og ikke for å bygge falske fasader etc. Det venninna di gjør er å romantisere fortiden som AB et par hakk over sier, det er noe annet og har ikke så mye med akkurat begrepsbruken å gjøre. God kjemi for meg er når man er på bølgelengde og forstår hverandre, har samme humor eller generelt bare "klikker". Noen mennesker blir man jo bestevenn med på 5 minutter. Andre er helt krise å dele heis med i 5 etasjer. 2
Gjest O.G. Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 Å ha kjemi med folk tilsier ingen klein stillhet.
Gjest Overrasket Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 Kjemi er når seksuell og mental tiltrekning oppstår samtidig. Når intimsonene brytes umiddelbart og man bare "vet" hvordan man skal flørte sammen. Når både sexen og samtalene er fantastiske. Jeg mistenker at folk som ikke "tror" på konseptet har gått glipp av noe her i livet ...
Rakelmaki Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 For meg er kjemi når jeg er seksuelt tiltrukket og jeg har lik tankegang, humor osv som mannen. At det er enkelt å snakke sammen, le sammen og at samtalen flyter enkelt uten at man må tenke på hva man skal snakke om. Man "klikker" som andre over skriver. Kjemi er for meg mye mer enn å kunne tilbringe tid sammen uten at det blir kleint eller stille. Det klarer jeg å unngå med nesten alle. Derimot må jeg føle at jeg ikke vil gå derfra. At jeg kunne tenkt meg å tilbringe mye mer tid sammen med han, fordi han er seksuelt attraktiv for meg og han har en personlighet som matcher min. At det er enkelt å være sammen.
Gjest Connie Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 Jeg har opplevd kjemi 3 ganger i livet mitt, det er det som skiller alle mine mannlige bekjentskaper fra de som jeg tiltrekkes av seksuelt, eller ikke. Man kan være dø-kjekk og tilfredsstille alle fysiske krav, men null kjemi gjør at man likevel ikke ønsker å ha sex med den personen. Eller som sist gang, traff en fyr som ikke ved første øyekast var mine preferanser i det hele tatt, men når jeg så inn i de blå øynene hans så kunne jeg ikke vente med å utforske denne fyren. Eller når du treffer noen som du bare kan skravle med uten stopp , og du ønsker å møte den personen igjen (gjelder venner).
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Kan ikke si at kjemien til meg og eksen min var helt på plass de første gangene vi traff hverandre. Første dagen var han full og jeg edru, og han var så ekstremt på og intens at jeg ble litt tilbaketrukken. Neste gang var vi begge litt beruset og kjemien begynte å oppstå såvidt, så traff vi hverandre en gang eller to før det ble full fysisk kjemi. Den psykiske kjemien tok litt lengre tid. Men når den først kom på plass sa det bare pang. Selv nå etter at det har vært slutt i nesten 2 år er kjemien der for fullt når vi treffes. Vi har et barn sammen, og det er utvilsomt et eller annet mellom oss som vi prøver å legge litt bånd på. Når han har vært over på middag hos min mor og resten av familien har de sagt i ettertid at vi ser forelsket ut. Men tror det bare er at vi har en sinnsykt god kjemi. Anonymkode: 1fe10...c04
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 På 11/8/2016 den 19.14, AnonymBruker skrev: Snakket med ei veninne i helga som ble singel for en stund siden. Hun går på et lass med dates, men finner aldri noen hun har "kjemi" med. Hun er hengt opp i eksen, og forteller om hvilken fantastisk kjemi de hadde fra første stund støtt og ofte. Ironisk nok, så snakket jeg også med henne etter hun hadde møtt med denne nåværende eks kjærsten de første gangene, og da fortalte hun at de ikke hadde kjemi i det hele tatt.. Hun har altså endret historien fra at de ikke hadde kjemi i begynnelsen av forholdet, til at det nå var fantastisk kjemi helt fra start av... Og jeg legger merke til det samme hos mange andre jenter. Etter de er blitt sammen endres historien til at kjemien var fantastisk fra dag 1, når den i utgangspunktet ikke var det. Mitt inntrykk av ordet er at det er et ord som brukes til å bygge en falsk fasade når det har positivt fortegn, og blir brukt som en unnskyldning på å ikke legge eksen bak seg når det har negativt fortegn. Hva er ditt? Anonymkode: 50918...8d1 Først tror jeg at det er lurt å skjønne at mennesker forandrer seg. Via erfaringer, møte med andre mennesker og når man ser tilbake på ting så kan ting være annerledes, hvor man har vokst på hendelser og erfaringer. Når venninnen din snakket om mindre kjemi i starten, for så å endre på det i etterkant, kan komme av at hun har fått større overblikk på situasjonen nå enn hun hadde da. Det er altså mye mer realistisk å tenke sånn på det, enn å tenke at hun bruker det som unnskyldning på den måten. De fleste vil nemlig ikke like eksen sin på den måten og går ikke inn for å like eksen sin på den måten. At hun har lært noe om en kjemi i etterkant, kan bety at det hun sier er sant - med andre ord; ta henne seriøs. Anonymkode: 24746...8ac 1
Summers Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 På 11/8/2016 den 19.14, AnonymBruker skrev: Hva er ditt? Anonymkode: 50918...8d1 At det du observerte er et spesialtilfelle av "folk sier mye piss". 1
Summers Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 (endret) Når det kommer til "kjemi" så er jeg enig i definisjonen til alle de andre, men synes det er umulig å vite om man "klikket". Når jeg hører de ordet så tenker jeg at det er gjensidige følelser og at jeg føler vi har klikket trenger ikke bety at den andre personen mener det samme. Når "klikket" i tillegg betyr at det "skjer med en gang" så synes det er umulig å vite om man har "klikket". Endret 13. november 2016 av Summers 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Først tror jeg at det er lurt å skjønne at mennesker forandrer seg. Via erfaringer, møte med andre mennesker og når man ser tilbake på ting så kan ting være annerledes, hvor man har vokst på hendelser og erfaringer. Når venninnen din snakket om mindre kjemi i starten, for så å endre på det i etterkant, kan komme av at hun har fått større overblikk på situasjonen nå enn hun hadde da. Det er altså mye mer realistisk å tenke sånn på det, enn å tenke at hun bruker det som unnskyldning på den måten. De fleste vil nemlig ikke like eksen sin på den måten og går ikke inn for å like eksen sin på den måten. At hun har lært noe om en kjemi i etterkant, kan bety at det hun sier er sant - med andre ord; ta henne seriøs. Anonymkode: 24746...8ac Men det er jo akkurat det jeg mener. Det du skriver her rendrer ordet kjemi til et ekstremt overfladisk ord som avhenger mer av hvor du befinner deg på tidslinja i relasjonen. Spesielt i begynnelsen på en relasjon. Anonymkode: 50918...8d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå