Gå til innhold

Råd ang ENK - hvordan gjør dere det med skatt, feriepenger, pensjon og sykdom?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opprettet enkeltmannsforetak, og planen er å si opp jobben og leve av å ta oppdrag via dette foretaket. Jeg fakturere da oppdragsgiver og får betalt for jobben.

Men hvordan gjør man det smartest ifht:

* Skatt

*Feriepenger

*Pensjon

* Sykdom (hva hvis man blir syk, da faller jo inntekten bort - hvordan løser man dette?)

Hadde blitt svært takknemlig for svar!

Anonymkode: 37b98...ddf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Skatt: betales forskuddsvis

2) Feriepenger: spar 

3) Pensjon: spar

4) Sykdom: forsikring 

anbefaler å stifte et AS og så ansette seg selv. Da stiller du sterkere personlig ved punkt 2-4. 

Sånn ellers: anbefaler at du benytter deg av en regnskapsfører, for å unngå å gå på en smell. 

Skrevet
5 minutter siden, Aqua skrev:

1) Skatt: betales forskuddsvis

2) Feriepenger: spar 

3) Pensjon: spar

4) Sykdom: forsikring 

anbefaler å stifte et AS og så ansette seg selv. Da stiller du sterkere personlig ved punkt 2-4. 

Sånn ellers: anbefaler at du benytter deg av en regnskapsfører, for å unngå å gå på en smell. 

Ja gjør du egentlig det? Ja, AS må sette av penger til feriepenger og pensjon. Det er bare det at, hvis AS-et er ditt, så er det likevel dine penger som settes av til dette...

Anonymkode: 5b2fd...16b

Skrevet

Du oppnår blant annet trygderettigheter, så ja, jeg vil si at du står sterkere. I tillegg til at du slipper å stå personlig ansvarlig for andre forpliktelser.. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...