AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Jeg har opprettet enkeltmannsforetak, og planen er å si opp jobben og leve av å ta oppdrag via dette foretaket. Jeg fakturere da oppdragsgiver og får betalt for jobben. Men hvordan gjør man det smartest ifht: * Skatt *Feriepenger *Pensjon * Sykdom (hva hvis man blir syk, da faller jo inntekten bort - hvordan løser man dette?) Hadde blitt svært takknemlig for svar! Anonymkode: 37b98...ddf
Gjest Aqua Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 1) Skatt: betales forskuddsvis 2) Feriepenger: spar 3) Pensjon: spar 4) Sykdom: forsikring anbefaler å stifte et AS og så ansette seg selv. Da stiller du sterkere personlig ved punkt 2-4. Sånn ellers: anbefaler at du benytter deg av en regnskapsfører, for å unngå å gå på en smell.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 5 minutter siden, Aqua skrev: 1) Skatt: betales forskuddsvis 2) Feriepenger: spar 3) Pensjon: spar 4) Sykdom: forsikring anbefaler å stifte et AS og så ansette seg selv. Da stiller du sterkere personlig ved punkt 2-4. Sånn ellers: anbefaler at du benytter deg av en regnskapsfører, for å unngå å gå på en smell. Ja gjør du egentlig det? Ja, AS må sette av penger til feriepenger og pensjon. Det er bare det at, hvis AS-et er ditt, så er det likevel dine penger som settes av til dette... Anonymkode: 5b2fd...16b
Gjest Aqua Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Du oppnår blant annet trygderettigheter, så ja, jeg vil si at du står sterkere. I tillegg til at du slipper å stå personlig ansvarlig for andre forpliktelser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå