AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Håper noen kan hjelpe meg ang et lite dilemma. Pga stygg nakkeskade på jobb gikk jeg sykemeldt et år med sterke smerter. Ble søkt AAP fra fastlegen, som NAV avslo da de mente jeg kunne finne annen type jobb. Hverken fastlege, jeg eller fagforbundet var enig i det på daværende tidspunkt, og det ble klaget på vedtaket. NAV har 6 mnd med behandlingstid, og jeg har vært uten inntekt i denne tiden. Forventet svar fra NAV er om noen uker. Frem til nå har jeg gått hjemme med sterke smerter. Først sykemeldt uten rettigheter, deretter ble jeg og sjefen enig om at jeg tok ulønnet permisjon ut året i påvente av hva som skulle skje videre (dette sjekket jeg med nav først, som også godkjente denne løsningen i påvente av svar på klagen). Mitt håp har jo hele veien vært at jeg skulle bli bra nok til å komme tilbake i arbeidslivet. Ikke tilbake til jobben jeg hadde, da den er ekstremt fysisk krevende og flere leger har uttalt at nakkeskaden ikke vil tåle dette, men at jeg skulle vurdere andre typer jobber når smertene var borte. Siste ukene har jeg merket en bedring. Jeg er enda ikke der at jeg kunne begynt å jobbe, men ser nå håpet blusse opp om å få begynne å jobbe igjen. Har såvidt begynt å se på jobbannonser (ikke søkt enda selvsagt). Men tror jeg kanskje kan begynne å søke i desember og begynne i en roligere jobb i januar/februar om denne bedringen fortsetter. Jeg vil helst styre dette selv. Hva om NAV godkjenner klagen og jeg får innvilget AAP - hva da? Står jeg fortsatt fritt til å søke jobber og selv avslutte AAP når jeg kjenner meg klar til å jobbe igjen? Eller er det nav som bestemmer her? Jeg mener at jeg uansett har krav på etterutbetaling for disse 6 mnd uten inntekt, selv om det nå ser ut til å løse seg ila de neste månedene. Kan noen gi meg gode råd i denne situasjonen? Hvis AAP fortsatt blir avslått - hva da? har jo ikke hatt inntekt, levd på lån og hjelp fra familie. Og hva hvis de snur og setter meg på AAP -styrer de alt, eller kan jeg få etterbetalt for de 6 mnd jeg har vært uten lønn, men si jeg pga bedring siste tiden ønsker å søke/jonne fra januar 2017? Anonymkode: 4dca0...6e0
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 Du hadde uansett krav på sosialstønad i denne tiden, hvis du ikke hadde sparepenger eller inntekt. Hvorfor har du godtatt å stå helt uten inntekt? Du kan levere søknad i morgen om sosialstøtte, så har du i det minste noe til jul. Hvis AAP blir innvilget, så får du etterbetalt fra søknadsdato. Du kan gå av AAP når du føler deg bedre. Det er ikke verre enn å ta en telefon til NAV og si de opp. På AAP kan du også jobbe deltid, hvis du ikke er frisk nok til å jobbe fullt. Hvis du har blitt skadet på jobb, er det en yrkesskade? Du kan da også ha krav på erstatning for eventuelt økonomisk tap. Anonymkode: 87d39...c33
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 Er det fastlegen som slo fast skaden, ble det tatt MR eller røntgen for og påvise skade? Sånne ting er viktig i søknad på AAP. Det er veldig vanlig at de avslår første gangen du søker så må du anke. Rart at det tar 6 mnd. Jeg holdt på sånn med nav i 7 mnd fram og tilbake før endelig jeg fikk AAP. Selv om jeg la fram papirer fra lege eksperter mente saksbehandler at jeg ikke var syk. Var helt på trynet. Vedkommende er jo ikke lege. Vær forberedt på at dt kan være mye fram og tilbake. Det som er viktig og vise at du prøver selv og bli bedre, gjelder f.eks har du gått til behandling hos fysio eller lignende? Ble skaden registerert på jobben din, var HMS inni bildet. Mange faktorer spiller inn her. Anonymkode: 37dbd...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå