AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #21 Skrevet 8. november 2016 1 time siden, Tabris skrev: Akkurat en slik statistikk skal man ta med en liten klype salt. Flere typer problematferd vil bli verre hvis man ikke trener på dem, evt hvis man trener feilaktig. Hvordan kan vi vite at årsaken til denne statistikken er selve kastreringen eller rett og slett at eier ikke har trent/har trent feilaktig på problemene? Det blir feil hvis noen tror at det å kastrere vil løse problematferden i seg selv, også glemmer man å trene på det. Men da er det ikke kastreringen som er problemet, men folks misoppfatning om hva kastrering er. Jeg er 100%sikker på at kastrering er en gigantisk årsak til at de er mildere , bedre temperament enklere å trene.Det tar 2min å kastrere enn hann, få dg før normal igjen .Der kan umulig være at det er enormt stort antall nervøse , aggressive, problemadferd hunder spesielt i Norge, så detar årsak til store forskjellen i adferd i andre land Anonymkode: 4d7d0...d67 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #22 Skrevet 8. november 2016 1 time siden, Tabris skrev: Akkurat en slik statistikk skal man ta med en liten klype salt. Flere typer problematferd vil bli verre hvis man ikke trener på dem, evt hvis man trener feilaktig. Hvordan kan vi vite at årsaken til denne statistikken er selve kastreringen eller rett og slett at eier ikke har trent/har trent feilaktig på problemene? Det blir feil hvis noen tror at det å kastrere vil løse problematferden i seg selv, også glemmer man å trene på det. Men da er det ikke kastreringen som er problemet, men folks misoppfatning om hva kastrering er. Kastrerte hunder i tidlig alder blir IKKE problem hunder slik de altfor ofte blir i Norge. Det er ikke snakk om å endre problem, man er forut der. Man tar også bort gleden for hunder å sosialisere i hundeparker når man ik kastetrerer. De fins jo knapt i Norge.Jeg spotter en ukastert hund på mils avstand om de er i park. Anonymkode: 4d7d0...d67 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #23 Skrevet 8. november 2016 2 timer siden, Aamu skrev: For noe tull. SJEKK SELV OG KOM TILBAKE!!! Anonymkode: 4d7d0...d67
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #24 Skrevet 8. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kastrerte hunder i tidlig alder blir IKKE problem hunder slik de altfor ofte blir i Norge. Det er ikke snakk om å endre problem, man er forut der. Man tar også bort gleden for hunder å sosialisere i hundeparker når man ik kastetrerer. De fins jo knapt i Norge.Jeg spotter en ukastert hund på mils avstand om de er i park. Anonymkode: 4d7d0...d67 Hva i all verden. Jeg unngår hundeparker som pesten fordi de er sykdomsbefengte smittesoner fra helvete. Hunden min nyter likevel godt av å leke med andre hundevenner ukentlig. Hvordan mener du (som jeg regner med er atferdsspesialist??) at ukastrerte hunder skiller seg fra andre i hundeparker? Anonymkode: 1666b...518 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #25 Skrevet 8. november 2016 Til Tabris- beklager så mye ,siterte deg feilaktig! Anonymkode: 4d7d0...d67
Aamu Skrevet 8. november 2016 #26 Skrevet 8. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: SJEKK SELV OG KOM TILBAKE!!! Anonymkode: 4d7d0...d67 ? Det er bare tull at alle hunder bør kastreres. Mange hunder tåler det ikke. Det skal kun gjøres i nødstilfeller. Det er faktisk en grunn til at den regelen eksisterer. SJEKK SELV OG KOM TILBAKE!!! 1
Lollybby Skrevet 9. november 2016 #27 Skrevet 9. november 2016 1 time siden, Aamu skrev: ? Det er bare tull at alle hunder bør kastreres. Mange hunder tåler det ikke. Det skal kun gjøres i nødstilfeller. Det er faktisk en grunn til at den regelen eksisterer. SJEKK SELV OG KOM TILBAKE!!! Jeg vet jeg har rett , dette er det ufattelig mye mer erfaring med utenfor Norge .Jeg er I den heldige situasjonen at jeg kan sammenligne flere land. God natt bondetamp. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #28 Skrevet 9. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva i all verden. Jeg unngår hundeparker som pesten fordi de er sykdomsbefengte smittesoner fra helvete. Hunden min nyter likevel godt av å leke med andre hundevenner ukentlig. Hvordan mener du (som jeg regner med er atferdsspesialist??) at ukastrerte hunder skiller seg fra andre i hundeparker? Anonymkode: 1666b...518 Hæ??, Du vaksinerer ikke hunden din?? Det er utrolig flott for hundens fysiske og psykiske helse å leke og omgåes andre hunder ! Dette vet alle ressurssterke personer . JA!! Det er veldig enkelt å se! Jeg er I park timevis hver dag over år, ulike steder og ukastrerte er ofte mye mere på, skiller på kjønn I lek og skaper mye oftere potensielt voldsomme situasjoner. Dette er det store bildet. Ofte er de ikke en gang velkomne nettopp pga det! + at om flere ukastrerte kan det bli valper. Anonymkode: 4d7d0...d67 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #29 Skrevet 9. november 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ??, Du vaksinerer ikke hunden din?? Det er utrolig flott for hundens fysiske og psykiske helse å leke og omgåes andre hunder ! Dette vet alle ressurssterke personer . JA!! Det er veldig enkelt å se! Jeg er I park timevis hver dag over år, ulike steder og ukastrerte er ofte mye mere på, skiller på kjønn I lek og skaper mye oftere potensielt voldsomme situasjoner. Dette er det store bildet. Ofte er de ikke en gang velkomne nettopp pga det! + at om flere ukastrerte kan det bli valper. Anonymkode: 4d7d0...d67 har du hørt om kennelhoste lsm? Som man ikke vaksinerer mot? Veldig smittsomt lsm? Hmm? Andre smittsomme sykdommer utenfor det vanlige vaksinasjonsprogrammet da? Giardia kanskje? Ingen vaksine mot giardia nei? Åh, du var visst ikke spesielt opplyst likevel du 😂 Og du sier du ser forskjell. Da må du nesten si HVORDAN du ser denne forskjellen, med mindre det er slik at du IKKE vil bli tatt seriøst. Anonymkode: 1666b...518 Endret 9. november 2016 av lillesky 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #30 Skrevet 9. november 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: har du hørt om kennelhoste lsm? Som man ikke vaksinerer mot? Veldig smittsomt lsm? Hmm? Andre smittsomme sykdommer utenfor det vanlige vaksinasjonsprogrammet da? Giardia kanskje? Ingen vaksine mot giardia nei? Åh, du var visst ikke spesielt opplyst likevel du 😂 Og du sier du ser forskjell. Da må du nesten si HVORDAN du ser denne forskjellen, med mindre det er slik at du IKKE vil bli tatt seriøst. Anonymkode: 1666b...518 MAN VAKSINERER ÅRLIG MOT NETTOPP KENNELHOSTE ! bordatella. Det er barnekunnskap!! Dethe koster under 200 nok , så alle vettuge personer tar selvsagt den vaksinen også ! ja, ukastrerte oftere er mer voldsomme , biter oftere , skal dominere. De er ofte mere på . Ferdig snakket, jeg sier en trend , som ikke gjelder absolutt alle men enkelt å se og sammenligne. Anonymkode: 4d7d0...d67 Endret 9. november 2016 av lillesky
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #31 Skrevet 9. november 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: har du hørt om kennelhoste lsm? Som man ikke vaksinerer mot? Veldig smittsomt lsm? Hmm? Andre smittsomme sykdommer utenfor det vanlige vaksinasjonsprogrammet da? Giardia kanskje? Ingen vaksine mot giardia nei? Åh, du var visst ikke spesielt opplyst likevel du 😂 Og du sier du ser forskjell. Da må du nesten si HVORDAN du ser denne forskjellen, med mindre det er slik at du IKKE vil bli tatt seriøst. Anonymkode: 1666b...518 Alle ressurssterke personer tar alle tilgjengelige vaksiner og om du er fullstendig paranoid så anbefales lege. Anonymkode: 4d7d0...d67 Endret 9. november 2016 av lillesky 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #32 Skrevet 9. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: MAN VAKSINERER ÅRLIG MOT NETTOPP KENNELHOSTE ! bordatella. Det er barnekunnskap!! Dethe koster under 200 nok , så alle vettuge personer tar selvsagt den vaksinen også ! ja, ukastrerte oftere er mer voldsomme , biter oftere , skal dominere. De er ofte mere på . Ferdig snakket, jeg sier en trend , som ikke gjelder absolutt alle men enkelt å se og sammenligne. Anonymkode: 4d7d0...d67 Hva med andre smittsomme sykdommer da? Mutten min på 14 mnd har hatt både kennelhoste og giardia. Skal revaksineres igjen snart (1 år etter 3 mnd vaksinen). Ta deg en bolle eller ti. Det du sier om kastrering er bare bullshit, men dersom du mener at det er riktig skal du værsågod å få backe det opp med forskning også. Men det har du kanskje ikke? 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle ressurssterke personer tar alle tilgjengelige vaksiner og om du er fullstendig paranoid så anbefales lege. Anonymkode: 4d7d0...d67 Hvorfor gjentar du deg selv? Anonymkode: 1666b...518
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #33 Skrevet 9. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med andre smittsomme sykdommer da? Mutten min på 14 mnd har hatt både kennelhoste og giardia. Skal revaksineres igjen snart (1 år etter 3 mnd vaksinen). Ta deg en bolle eller ti. Det du sier om kastrering er bare bullshit, men dersom du mener at det er riktig skal du værsågod å få backe det opp med forskning også. Men det har du kanskje ikke? Hvorfor gjentar du deg selv? Anonymkode: 1666b...518 OPPSØK ET ANNET LAND , PRAT MED EN ERFAREN VETERINÆR. Dette er gjengs kunnskap ,trodde alle visste det .Den gang ei og ettersom du så elegant sier "skutt i huet" så antar jeg kunnskap gjennom erfaring ikker har så høy stjerne i ditt miljø.Ferdig ,anbefaler en anti nevrotisk pille . Anonymkode: 4d7d0...d67
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #34 Skrevet 9. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet at ikke hvem som helst får kastrere og at dette er strengt i Norge. Men etter et par runder hos veterinær, har vi blitt enig om at kastrering er den beste løsningen for hunden vår. Så da lurer jeg enkelt og greit på hva deres erfaring ved kastrering av hund er? Hvordan reagerte hunden? Vil dere si at det var verdt det? Anonymkode: 75c30...339 Han var litt lei seg da han kom hjem. Men etter en kopp med kakao og siste nr av Vi Menn, tok han det svært så fint. Anonymkode: c9d76...508
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #35 Skrevet 9. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: OPPSØK ET ANNET LAND , PRAT MED EN ERFAREN VETERINÆR. Dette er gjengs kunnskap ,trodde alle visste det .Den gang ei og ettersom du så elegant sier "skutt i huet" så antar jeg kunnskap gjennom erfaring ikker har så høy stjerne i ditt miljø.Ferdig ,anbefaler en anti nevrotisk pille . Anonymkode: 4d7d0...d67 Hæææ? Du skriver så dårlig at du har problemer med å i det hele tatt få formidlet budskapet Anonymkode: 1666b...518 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #36 Skrevet 9. november 2016 13 timer siden, Tabris skrev: For vår del var det definitivt verdt det. Vi hadde to runder med chip (kjemisk kastrering) for å se om kastrering ville ha noe effekt på atferdproblemene vi slet med. Det hadde de definitivt og vår hund er som natt og dag fra da han var intakt og når han var på chip/nå som han er kastrert. Hva slags problemer hadde den og når satte dere inn chippen? 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kastrerte hunder i tidlig alder blir IKKE problem hunder slik de altfor ofte blir i Norge. Det er ikke snakk om å endre problem, man er forut der. Man tar også bort gleden for hunder å sosialisere i hundeparker når man ik kastetrerer. De fins jo knapt i Norge.Jeg spotter en ukastert hund på mils avstand om de er i park. Anonymkode: 4d7d0...d67 Jeg er litt enig, ser i USA så går alle overens og på cafe og ditten og datten, mens i Norge er det mange hunder som utagerer... Vil kastrering/kjemisk kastrering i tidlig alder være forebyggene for lært"agressjons"adferd? Anonymkode: 14317...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #37 Skrevet 9. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags problemer hadde den og når satte dere inn chippen? Jeg er litt enig, ser i USA så går alle overens og på cafe og ditten og datten, mens i Norge er det mange hunder som utagerer... Vil kastrering/kjemisk kastrering i tidlig alder være forebyggene for lært"agressjons"adferd? Anonymkode: 14317...8a3 Kastrering vil redusere problemer som er hormonelt rellatert. det vil ikke gjøre bikkja mer lydig og det kan ha nasty bivirkninger. Anonymkode: 2d754...724 1
pautina Skrevet 9. november 2016 #38 Skrevet 9. november 2016 12 timer siden, Ruccula skrev: Jeg vurderer å kastrere tispa mi. hun er en usikker hund av natur, men det fungerer fint med mye tilrettelegging. Men jeg opplever at hun blir mye verre før løpetid... i måneden før blir hun mye mer redd og engstelig av seg. Etter løpetiden er hun deppa i mange uker... veldig negativ og deprimert. Jeg har snakket med mange veterinærer om kastrering av henne, de fleste har anbefalt det. likevel ligger det langt inne hos meg... jeg er redd for at hun skal forandre seg til det verre, i tillegg er jeg livredd for selve operasjonen og påfølgende komplikasjoner. Jeg usetter beslutningen konstant.. Vi kastrerte vår milde omgjengelige tispe, fant jursvulster så da tok vi alt ellers hadde vi aldri gjort det. Kommer ikke til å gjøre det med en annen tispe om ikke vi må, hun har blitt aggressiv mot andre tisper(ikke alle, men mange nok til at det er stressende) noe hun aldri var før, i tillegg er hun mer urolig og nervøs og mat er blitt som en besettelse....
lillesky Skrevet 9. november 2016 #39 Skrevet 9. november 2016 Tråden er ryddet for persondebatt, og svar til dette, samt avsporinger. /lillesky (mod)
Ruccula Skrevet 9. november 2016 #40 Skrevet 9. november 2016 (endret) 10 timer siden, pautina skrev: Vi kastrerte vår milde omgjengelige tispe, fant jursvulster så da tok vi alt ellers hadde vi aldri gjort det. Kommer ikke til å gjøre det med en annen tispe om ikke vi må, hun har blitt aggressiv mot andre tisper(ikke alle, men mange nok til at det er stressende) noe hun aldri var før, i tillegg er hun mer urolig og nervøs og mat er blitt som en besettelse.... Forskjellen på våre hunder er muligens at min hund får en betydelig forverring av gemytt pga hormoner. hun er mye mer i stabil i periodene mellom løpetider Hun er sur mot alle andre hunder og et vanvittig matvrak fra før.. Men det vil ikke bety at jeg ikke har tenkt på aspektene du nevner. jeg er jo livredd for at hun skal bli verre. Dette er også grunnen til at jeg har lurt på å gjøre det i 5 årog snakket med mange veterinærer Endret 9. november 2016 av Ruccula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå