Gå til innhold

Hvordan reagerte din hund hund på kastrering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at ikke hvem som helst får kastrere og at dette er strengt i Norge. Men etter et par runder hos veterinær, har vi blitt enig om at kastrering er den beste løsningen for hunden vår.

Så da lurer jeg enkelt og greit på hva deres erfaring ved kastrering av hund er? Hvordan reagerte hunden? Vil dere si at det var verdt det? :)

Anonymkode: 75c30...339

Skrevet

For vår del var det definitivt verdt det. Vi hadde to runder med chip (kjemisk kastrering) for å se om kastrering ville ha noe effekt på atferdproblemene vi slet med. Det hadde de definitivt og vår hund er som natt og dag fra da han var intakt og når han var på chip/nå som han er kastrert.

• Liker 3
Skrevet

Vi måtte kastrere på grunn av sykdom. Han var 3 år. Overhormonell i tillegg, ifølge veterinæren på vet.høgskolen. Så vi hadde jo ikke noe valg. Men han reagerte med å bli usikker, aggressiv og redd. 

Skrevet
14 minutter siden, Aamu skrev:

Vi måtte kastrere på grunn av sykdom. Han var 3 år. Overhormonell i tillegg, ifølge veterinæren på vet.høgskolen. Så vi hadde jo ikke noe valg. Men han reagerte med å bli usikker, aggressiv og redd. 

Slet han noe med dette fra før av da, eller var han veldig selvsikker før kastreringen? Er jo derfor det er lurt med kjemisk først, for å se hvordan effekten (mest sannsynlig) blir

Anonymkode: 1666b...518

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slet han noe med dette fra før av da, eller var han veldig selvsikker før kastreringen? Er jo derfor det er lurt med kjemisk først, for å se hvordan effekten (mest sannsynlig) blir

Han var selvsikker, ja, men hadde samkjønnsaggressjon. Du er jo heldig som kan teste kjemisk først, vi måtte bare gjøre det pga cyste. 

Men han var nok av den usikre typen, generelt sett, og det ble forverret ved kastrering. Det ble så ekstremt at ingen fremmede kunne hilse på ham, da snappet han etter hånda (en liten muskelbunt, så ikke bare-bare). 

Verdens snilleste mot oss i familien da, så lenge han var frisk..

Skrevet
14 minutter siden, Aamu skrev:

Han var selvsikker, ja, men hadde samkjønnsaggressjon. Du er jo heldig som kan teste kjemisk først, vi måtte bare gjøre det pga cyste. 

Men han var nok av den usikre typen, generelt sett, og det ble forverret ved kastrering. Det ble så ekstremt at ingen fremmede kunne hilse på ham, da snappet han etter hånda (en liten muskelbunt, så ikke bare-bare). 

Verdens snilleste mot oss i familien da, så lenge han var frisk..

Uff, ja det var dumt! Men skjønner at dere ikke kunne prøve kjemisk da. Jeg har lest at kastrering kan øke fryktaggresjon hos hunder som allerede har det. Min er heldigvis veldig trygg og selvsikker, så jeg det. Betryggende å lese at det ikke er å forvente at hunden plutselig vil bli aggressiv når dette ikke er noe han har slitt med fra før av.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, ja det var dumt! Men skjønner at dere ikke kunne prøve kjemisk da. Jeg har lest at kastrering kan øke fryktaggresjon hos hunder som allerede har det. Min er heldigvis veldig trygg og selvsikker, så jeg det. Betryggende å lese at det ikke er å forvente at hunden plutselig vil bli aggressiv når dette ikke er noe han har slitt med fra før av.

Nei, men det kan skje. Der er mye du ikke ser hos hunden som kan utvikle seg når testosteronen forsvinner. Men det finner du sikkert ut av ved kjemisk! 

Hvor gammel er hunden da? Er de over 2 år hjelper det sjeldent. 

Skrevet

Nettopp blitt 1 år og driver meg til vanvidd med hyperseksualiteten sin :P

Skrevet

anbefaler alle hunder å kastreres. Ser kun positivt med det, og håper det vil bli vanligere. MYE enklere sosialt , mindre stressede ,mindre aggressive hunder.  Jeg ser på en mils avstsand de som ikke er det. Det er enorm stor forskjell å gå rundt med hund i Norge kontra land der kastrering  er vanlig .  Sjokkerende faktisk. 

Anonymkode: 4d7d0...d67

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

anbefaler alle hunder å kastreres. Ser kun positivt med det, og håper det vil bli vanligere. MYE enklere sosialt , mindre stressede ,mindre aggressive hunder.  Jeg ser på en mils avstsand de som ikke er det. Det er enorm stor forskjell å gå rundt med hund i Norge kontra land der kastrering  er vanlig .  Sjokkerende faktisk. 

For noe tull. 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje andre land har bedre dyreholdt generelt, der de ikke stenger dyra sine inne i bur 8 timer om dagen

Anonymkode: d872d...c67

Skrevet

Jeg vurderer å kastrere tispa mi. hun er en usikker hund av natur, men det fungerer fint med mye tilrettelegging. 

Men jeg opplever at hun blir mye verre før løpetid... i måneden før blir hun mye mer redd og engstelig av seg. Etter løpetiden er hun deppa i mange uker... veldig negativ og deprimert.

Jeg har snakket med mange veterinærer om kastrering av henne, de fleste har anbefalt det. likevel ligger det langt inne hos meg... jeg er redd for at hun skal forandre seg til det verre, i tillegg er jeg livredd for selve operasjonen og påfølgende komplikasjoner. 

Jeg usetter beslutningen konstant.. 

Skrevet

Kanskje andre land har bedre dyreholdt generelt, der de ikke stenger dyra sine inne i bur 8 timer om dagen

Anonymkode: d872d...c67

Der kan du også ha rett i. Det er grufull dyremishandling å fengsel dyrene sine og høre på alle Bull shit unnskyldningne folk har for å behandle hundene sine som gårsdagens søppel.  Jeg er ikke utdannet innen dyrefaget men har sett på nært hold adferd på hunder som er kastrert via ikke kastrert. Det taler i retning mer kastrering i Norge. Hunder i land det er vanlig er hunder generelt MYE mindre stresset ,mer sosiale , betyr ingenting om man møter hunn eller hannhund når man er på tur.  Det kan leke og omgåes andre hunder i hundeparker, jeg ser utrolig lite bittskader etc sammenlignet med sirkuset i land som nesten ikker kastreres .  Ja, i mange land kastreres  hunder pga enorm overflod men jeg ser en høyere livskvalitet hos både liten, stor, muskelhunder etc. Man skal alltid oppdra hunder så klart ,men kastrering gir et bedre utgangspunkt slik jeg ser det 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Jeg vurderer å kastrere tispa mi. hun er en usikker hund av natur, men det fungerer fint med mye tilrettelegging. 

Men jeg opplever at hun blir mye verre før løpetid... i måneden før blir hun mye mer redd og engstelig av seg. Etter løpetiden er hun deppa i mange uker... veldig negativ og deprimert.

Jeg har snakket med mange veterinærer om kastrering av henne, de fleste har anbefalt det. likevel ligger det langt inne hos meg... jeg er redd for at hun skal forandre seg til det verre, i tillegg er jeg livredd for selve operasjonen og påfølgende komplikasjoner. 

Jeg usetter beslutningen konstant.. 

Min erfaring - jo tidligere jo bedre. Har til dags dato knapt hverken sett eller hørt om hunder som blir verre etter kastrering  .Når til og med veterinæren i Norge anbefaler- hadde ikke nølt et sekund 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring - jo tidligere jo bedre. Har til dags dato knapt hverken sett eller hørt om hunder som blir verre etter kastrering  .Når til og med veterinæren i Norge anbefaler- hadde ikke nølt et sekund 

Hunden er snart 7 år.... en stor operasjon skal aldri være en beslutning å ta lett på. 

Forøvrig..hvis du går inn på manimal sine sider (norges mest kjente adferdsteraput) så kan du se statestikk som viser at kastrerte hannhunder er overrepresentert på flere typer problemadferd

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

Forøvrig..hvis du går inn på manimal sine sider (norges mest kjente adferdsteraput) så kan du se statestikk som viser at kastrerte hannhunder er overrepresentert på flere typer problemadferd

Akkurat en slik statistikk skal man ta med en liten klype salt. Flere typer problematferd vil bli verre hvis man ikke trener på dem, evt hvis man trener feilaktig. Hvordan kan vi vite at årsaken til denne statistikken er selve kastreringen eller rett og slett at eier ikke har trent/har trent feilaktig på problemene? 

Det blir feil hvis noen tror at det å kastrere vil løse problematferden i seg selv, også glemmer man å trene på det. Men da er det ikke kastreringen som er problemet, men folks misoppfatning om hva kastrering er.

• Liker 2
Skrevet

Vi kastererte tispa vår. Ho var veldig hormonell, ble engstelig og tålte ingenting under løpetid. Etter kasterering så slapp ho alle de problemene og er seg selv hele tida

Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Akkurat en slik statistikk skal man ta med en liten klype salt. Flere typer problematferd vil bli verre hvis man ikke trener på dem, evt hvis man trener feilaktig. Hvordan kan vi vite at årsaken til denne statistikken er selve kastreringen eller rett og slett at eier ikke har trent/har trent feilaktig på problemene? 

Det blir feil hvis noen tror at det å kastrere vil løse problematferden i seg selv, også glemmer man å trene på det. Men da er det ikke kastreringen som er problemet, men folks misoppfatning om hva kastrering er.

Hannhunder som i utgangspunktet er noe usikre og som "støtter" seg på gutset som testosteronet gir, kan i mange tilfeller bli mer usikkerog utvikle større problemadferd enn hvis hunden ikke var kastrert.

Jeg tenker at hvis man ikke takler en hannhund uten å skjære av den testiklene på den burde man kanskje ikke velge akkurat hannhund

Skrevet
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Hannhunder som i utgangspunktet er noe usikre og som "støtter" seg på gutset som testosteronet gir, kan i mange tilfeller bli mer usikkerog utvikle større problemadferd enn hvis hunden ikke var kastrert.

Jeg tenker at hvis man ikke takler en hannhund uten å skjære av den testiklene på den burde man kanskje ikke velge akkurat hannhund

1. Det er det mange som påstår, men jeg har enda til gode å se forskning som støtter det.

2. Det handler ofte ikke om hva eier takler. Det hander om hva man krever at hunden selv skal takle og leve med. For mange hannhunder går det helt fint, og da trenger man ikke å gjøre noe. Andre igjen sliter med mye stress i hverdagen pga hormoner, som går utover hundens livskvalitet. Da dreier det seg mer om hva man vil at hunden skal leve med enn hva eier skal takle. 

• Liker 1
Skrevet

25 minutter siden, Tabris skrev:

1. Det er det mange som påstår, men jeg har enda til gode å se forskning som støtter det.

2. Det handler ofte ikke om hva eier takler. Det hander om hva man krever at hunden selv skal takle og leve med. For mange hannhunder går det helt fint, og da trenger man ikke å gjøre noe. Andre igjen sliter med mye stress i hverdagen pga hormoner, som går utover hundens livskvalitet. Da dreier det seg mer om hva man vil at hunden skal leve med enn hva eier skal takle. 

2: Ja. Jeg får så vondt av hunden min som veksler mellom å tasse rundt i timesvis, hoppe opp og ned av sofaen, og sitte foran døra og ule når det er løpetid i området (noe det er veldig ofte). Han er superstressa og det eneste som roer han er å legge han i buret med en kong. Men så fort han slipper ut er det påan igjen. Han kan jo ikke ligge i buret hele tiden. Og han får ikke roet seg utenfor buret når han er så stressa over tispene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...