AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Jeg er allergisk mot mye frukt. Tror jeg tåler blåbær, men har ikke prøvd på lenge. Men hva med Freia gelé? Det står "aroma", hva vil det si? Hvis jeg ikke tåler jordbær, er det lite sannsynlig at jeg tåler jordbærgelé, eller er det bare syntetisk? (Ja, jeg har lyst på gelé, men tør ikke å prøve hvis det er proppfullt av ting man ikke tåler). Aner ikke hva det er i blåbærgeléen. Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Det står "gele med jordbærsmak" på jordbærgeleen til Freia. Det tyder på at det ikke inneholder jordbær, for da kunne de kalt det "jordbærgele". Det samme gjelder de andre typene. Jeg kan såklart ikke garantere at det ikke befinner seg noe ekte frukt bak betegnelsen "aroma", så om du er veldig allergisk bør du kontakte Freia og spørre. Anonymkode: 823dc...267
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #3 Skrevet 10. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står "gele med jordbærsmak" på jordbærgeleen til Freia. Det tyder på at det ikke inneholder jordbær, for da kunne de kalt det "jordbærgele". Det samme gjelder de andre typene. Jeg kan såklart ikke garantere at det ikke befinner seg noe ekte frukt bak betegnelsen "aroma", så om du er veldig allergisk bør du kontakte Freia og spørre. Anonymkode: 823dc...267 Det får jeg gjøre! Hadde vært supert om de ikke brukte ekte saker i det. Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #4 Skrevet 10. november 2016 Et tilleggsspørsmål: Det er jo slik at mange allergener blir brutt ned (ødelagt) når de varmebehandles, koker du epler f.eks så blir allergenene ødelagt. I teorien. Hvordan er det når det kommer til jordbær, bringebær og sitron? Blir allergenene ødelagt ved varmebehandling? Tanken var jo at gelé blir varmebehandlet (kokt) så dersom det er ekte frukt eller bær i det så vil allergenene bli ødelagte? Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #5 Skrevet 10. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et tilleggsspørsmål: Det er jo slik at mange allergener blir brutt ned (ødelagt) når de varmebehandles, koker du epler f.eks så blir allergenene ødelagt. I teorien. Hvordan er det når det kommer til jordbær, bringebær og sitron? Blir allergenene ødelagt ved varmebehandling? Tanken var jo at gelé blir varmebehandlet (kokt) så dersom det er ekte frukt eller bær i det så vil allergenene bli ødelagte? Anonymkode: 4e622...43f De fleste allergener er proteiner. Proteiner blir degenererte (mister fasongen) ved for høy temperatur. Det viktige spørsmålet er om 100 grader er nok til å degenerere alle allergener i frukt, eller om det bare gjelder noen. Jeg vet ikke. La oss si at gelepulver inneholder saft av ekte frukt og bær. Selv hvis allergenene blir ødelagt ved koking er det ikke sikkert at de har blitt kokt. Saft kan trekkes ut av frukt og bær uten koking, f.eks ved kaldpressing. Saften vil deretter ha blitt dehydrert til pulver, men det gjøres vanligvis ved frysetørking. Du tilsetter kokende vann til pulveret, men det er ikke nok. Det kan du se ved at gelatinet (et protein som degeneres ved koking) fungerer som normalt. Ergo, selv om allergenene i frukt og bær blir ødelagt ved koking er det ikke sikkert de har blitt utsatt for koking, dersom det er ekte greier i geleen Den eneste måten du kan være sikker er ved å kontakte Freia og spørre, eller lage gele selv av saft du vet er kunstig. Anonymkode: 823dc...267
Gjest canacas Skrevet 10. november 2016 #6 Skrevet 10. november 2016 Jeg kan ikke spise erstatningsprodukter for de matvarene jeg er allergisk mot. Det dersom de inneholder selv kunstig fremstilt erstatning for proteinet. Det har hendt mange ganger at jeg har blitt svært syk av noe jeg har spist, som skulle være fritt for proteinet jeg er allergisk mot, men så blir jeg dausjuk av den kunstig fremstilte erstatningen i stedet. Det er kroppen som ikke klarer se forskjell (tror jeg). Nå vet jeg ikke hvor syk du blir, men dersom du er av typen som får pustebesvær etc - la det ligge og ikke ta sjansen.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #7 Skrevet 10. november 2016 2 minutter siden, canacas skrev: Jeg kan ikke spise erstatningsprodukter for de matvarene jeg er allergisk mot. Det dersom de inneholder selv kunstig fremstilt erstatning for proteinet. Det har hendt mange ganger at jeg har blitt svært syk av noe jeg har spist, som skulle være fritt for proteinet jeg er allergisk mot, men så blir jeg dausjuk av den kunstig fremstilte erstatningen i stedet. Det er kroppen som ikke klarer se forskjell (tror jeg). Nå vet jeg ikke hvor syk du blir, men dersom du er av typen som får pustebesvær etc - la det ligge og ikke ta sjansen. Kroppen klarer fint å se forskjell, den kunstige fremstillingen har en helt annen oppbygging, kroppen kan derfor umulig "forveksle" og tro at et erstatningsprodukt er et allergen. Får man pustebesvær eller plager av allergenfri mat så vil jeg si det ligger i hodet, hypokonderi kaller man slikt. Anonymkode: 0d967...54d 1
Gjest canacas Skrevet 10. november 2016 #8 Skrevet 10. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kroppen klarer fint å se forskjell, den kunstige fremstillingen har en helt annen oppbygging, kroppen kan derfor umulig "forveksle" og tro at et erstatningsprodukt er et allergen. Får man pustebesvær eller plager av allergenfri mat så vil jeg si det ligger i hodet, hypokonderi kaller man slikt. Anonymkode: 0d967...54d Takk for diagnosen herr doktor Det er forskjell på allergenfri mat og mat med tilsvarende oppbygde proteiner. Det er ikke enkelt med matallergi, i alle fall ikke om du er allergisk mot noe som finnes i stort sett alt som er produsert. Løsningen blir å lage alt selv, med de erstatningsproduktene som er laget for allergikere. Det nærmeste jeg kommer en sammenligning er kryssallergi, det har jeg (desverre) også. Jeg er ikke allergisk mot det jeg spiser, men jeg får en heftig allergisk reaksjon. Så da lar jeg være å spise det, selv om kroppen egentlig tåler det.
Ede Skrevet 10. november 2016 #9 Skrevet 10. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kroppen klarer fint å se forskjell, den kunstige fremstillingen har en helt annen oppbygging, kroppen kan derfor umulig "forveksle" og tro at et erstatningsprodukt er et allergen. Får man pustebesvær eller plager av allergenfri mat så vil jeg si det ligger i hodet, hypokonderi kaller man slikt. Anonymkode: 0d967...54d Jo, noen reagerer på kunstige stoffer, ofte ikke direkte allergi men symptomene er alt annet enn hypokonderi. http://www.naaf.no/no/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Nyttig-a-vite-om-overfolsomhet-mot-tilsetningstoffer/ Noen er allergisk mot, og reagerer på alt mulig og kan nesten ikke spise noe, mens andre har det mye greiere og kan fint f.eks. spise gelé selv om de er allergisk mot frukten. Her må TS nesten høre med legen sin om det er trygt å prøve litt på egenhånd eller om hennes allergiske reaksjoner er så voldsomme at dette må testes av legen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #10 Skrevet 10. november 2016 Ok.. takk for svar.. selv om det sporet litt av. Ja, man har kokt vann og tilsetter pulveret. Vannet vil vel holde 95-99 grader når man tilsetter pulveret. Så pulvere blir på en måte skoldet? Men det er et interessant spørsmål, kanskje det må 150-250 grader til for å bryte det ned? Hmm.. må da være noe forskning på det området. Mail er sendt.. Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #11 Skrevet 10. november 2016 6 timer siden, canacas skrev: Jeg kan ikke spise erstatningsprodukter for de matvarene jeg er allergisk mot. Det dersom de inneholder selv kunstig fremstilt erstatning for proteinet. Det har hendt mange ganger at jeg har blitt svært syk av noe jeg har spist, som skulle være fritt for proteinet jeg er allergisk mot, men så blir jeg dausjuk av den kunstig fremstilte erstatningen i stedet. Det er kroppen som ikke klarer se forskjell (tror jeg). Nå vet jeg ikke hvor syk du blir, men dersom du er av typen som får pustebesvær etc - la det ligge og ikke ta sjansen. Jeg har ikke testet, men jeg får pustebesvær etc av nøtter f.eks. Og jordbær kryssreagerer jo med hasselnøtter, sa legen. Jeg har gelé i skapet, men tør ikke å teste Jeg har tålt syntetiske greier, f.eks godteri som "smaker jordbær", men som ikke inneholder jordbær. Vepsebol tåler jeg (godteriet som heter vepsebol altså! ) Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #12 Skrevet 17. november 2016 Skjønte ikke noe.. noen som kan oversette? Svar på mail Å produsere vår sitronsyre vi bruker melasse som råstoff, ikke frukten selv ikke" "Melasse er en tykk sirupsaktig stoff som ekstraheres fra saften av sukkerrør eller sukkerroer biprodukt med 50% sukkerinnhold i produksjon av sukker". Anonymkode: 4e622...43f
Gjest Margit Spat Skrevet 17. november 2016 #13 Skrevet 17. november 2016 (endret) Jeg TROR at de forsøker å si følgende: "Vi bruker ikke frukten selv (altså sitron, blåbær, jordbær osv - min forklaring) når vi produserer vår sitronsyre. Vi bruker melasse som råstoff. Melasse ekstraheres (trekkes ut - også min forklaring) fra saften av sukkerrør eller sukkerroer. Det er et biprodukt i produksjonen av sukker, og er tykt og sirupsaktig med 50% sukkerinnhold." Endret 17. november 2016 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #14 Skrevet 17. november 2016 Hvor mye man tåler av et allergen, varierer fra person til person. Noen tåler de produktene som kvalifiserer til å kalles glutenfrie, andre tåler ikke spor av gluten engang. Noen blir lagt inn på sykehus om noen i samme rom spiser et allergen, andre kan spise små mengder uten å få merkbare reaksjoner. Det handler ikke om hypokonderi overhode, men at hvor allergisk man er varierer. Hvorfor man er allergisk mot mat, er også forskjellig. Fordi det er forskjellige sykdommer som ligger bak. Noen vanlige, andre ganske sjeldne slik at folk flest aldri har hørt om det (og stemper garantert folk som eksempel hypokondere). Selv kan jeg ikke spise eksempel glutenfrie produkter som ligger under 20 ppm (som da regnes som glutenfritt erstatningsprodukt). Jeg må ha 100% glutenfritt. Jeg kan ikke spise mat som har vært i kontakt med en del jeg er allergisk mot, eksempel ligget på samme fat. Dette gjelder uansett om jeg vet maten har ligget på samme fatet eller ikke, syk blir jeg okke som. Egentlig er det bare å prøve ut dersom man ikke har ekstreme reaksjoner (altså får du nesten anafylaktisk sjokk av en matvare, så ikke gidd å prøv å finne ut hvor grensa går på når du ikke får det...). Anonymkode: dd0f7...547
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #15 Skrevet 17. november 2016 6 timer siden, Margit Spat skrev: Jeg TROR at de forsøker å si følgende: "Vi bruker ikke frukten selv (altså sitron, blåbær, jordbær osv - min forklaring) når vi produserer vår sitronsyre. Vi bruker melasse som råstoff. Melasse ekstraheres (trekkes ut - også min forklaring) fra saften av sukkerrør eller sukkerroer. Det er et biprodukt i produksjonen av sukker, og er tykt og sirupsaktig med 50% sukkerinnhold." Ok Merkelig måte å skrive på da.. skjønte jo ikke en dritt Skjønte når du forklarte da! Anonymkode: 4e622...43f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #16 Skrevet 17. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye man tåler av et allergen, varierer fra person til person. Noen tåler de produktene som kvalifiserer til å kalles glutenfrie, andre tåler ikke spor av gluten engang. Noen blir lagt inn på sykehus om noen i samme rom spiser et allergen, andre kan spise små mengder uten å få merkbare reaksjoner. Det handler ikke om hypokonderi overhode, men at hvor allergisk man er varierer. Hvorfor man er allergisk mot mat, er også forskjellig. Fordi det er forskjellige sykdommer som ligger bak. Noen vanlige, andre ganske sjeldne slik at folk flest aldri har hørt om det (og stemper garantert folk som eksempel hypokondere). Selv kan jeg ikke spise eksempel glutenfrie produkter som ligger under 20 ppm (som da regnes som glutenfritt erstatningsprodukt). Jeg må ha 100% glutenfritt. Jeg kan ikke spise mat som har vært i kontakt med en del jeg er allergisk mot, eksempel ligget på samme fat. Dette gjelder uansett om jeg vet maten har ligget på samme fatet eller ikke, syk blir jeg okke som. Egentlig er det bare å prøve ut dersom man ikke har ekstreme reaksjoner (altså får du nesten anafylaktisk sjokk av en matvare, så ikke gidd å prøv å finne ut hvor grensa går på når du ikke får det...). Anonymkode: dd0f7...547 Ja, det vet jeg. Men det er ikke fristende å prøve noe som inneholder ekte frukt. Sånn jeg forstår det sier Freia at geléen ikke er "ekte", så da kan jeg vel prøve det. Anonymkode: 4e622...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå