Gå til innhold

Å leie med dyr, smugle katten inn eller opplyse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier for tiden hos et firma. Her er det ganske strengt med dyr, men jeg har fått tillatelse til å få meg katt. Jeg fikk beskjed om at jeg fikk lov til å ha innekatt, ikke utekatt. På grunn av hvor jeg bor (høyt trafikkert område. Var også en periode med mystiske kattemord i nabolaget. Og klager fra nærmeste nabo som er en barnehage). 

Nå skal jeg flytte, leie. 

Jeg har tenkt å kontakte div firma som er aktuelle og spørre om dyrehold. Hvordan bør jeg formulere det?
Har to muligheter. 

1:
Hei, hvordan er reglene ang dyrehold hos dere?

2:
Hei, hvordan er reglene ang dyrehold hos dere? Jeg har en innekatt fra før. 

Bør jeg opplyse med en gang om katten, eller bare spørre generelt også ta det derifra? 
Mamma mener jeg bør bruke nr 1 og om jeg får "det er ikke lov" så kan jeg bare snike han inn... Men jeg er for ærlig og svak til å gjøre noe sånt. Så egentlig er det uaktuelt, men hva om 10 av 10 sier nei til katt? 
Jeg har bodd her i 6 år, og katten fikk jeg da jeg var "ung og dum", 18 år og nettopp flyttet ut. Prisene har gått for høyt opp og jeg må flytte. Har ikke hjerte til å gi ifra meg katten etter så mange år. 

Jeg vet ikke hva jeg kan forvente av leiemarkedet. Jeg vet at privat markedet er ganske strengt ang dyrehold, firma vet jeg ikke. Men jeg leier hos et stort og seriøst firma, og her er det lov med hund og katt. Men det er strengt, veldig strengt. Ene naboen måtte flytte på grunn av hund som bjeffet da den var alene, og de fikk flere klager. Vet om to andre som måtte gi ifra seg hundene sine, fordi de fikk for mange klager på bråk, bjeffing og den ene var aggressiv mot folk. 
Jeg fikk beskjed om at hvis jeg får for mange klager så må jeg enten flytte eller gi ifra meg dyret. Dette gjaldt også katt. Samme hvis jeg lar katten tisse og bæsje over alt og det lukter i blokken. "Følg Norsk lov, ta hensyn til naboene når det kommer til bråk, så går det helt fint". Det fikk jeg beskjed om, og for meg var er det logisk og en selvfølge. Jeg vet ikke om andre utleiefirma er slik. 

Anonymkode: 13eec...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du sneket inn katten hos meg så hadde jeg pælma deg ut. Hadde du spurt fint så hadde du fått lov. Nåværende leieboeren min spurte om katt og jeg sa ja.. hun begynte å tøye strikken etterpå og skulle ha flere katter og også hund. Da sa jeg at en holder. Ser jeg flere som kommer så ryker du ut. 

Vær ærlig!

• Liker 4
Skrevet

Du bør si fra. flaut å bli busta etterpå, for det vil du bli.

Du trenger vel ikke leie gjennom utleiefirma? finnes jo mange som aksepterer innekatt. 

Anonymkode: c0d74...096

Skrevet

Vurderer å skrive "Jeg lurer på, hvordan er reglene hos dere ang dyrehold? Jeg har en innekatt, og jeg leier fortiden hos xxxx (navn på firma) og har aldri fått noen klager på dyrhold."

Men er usikker på om jeg bare bør droppe "og jeg leier fortiden......". 

Jeg må kontakte firmaene per mail og spørre om ting ting. Dyreforhold og priser. For de fleste skriver ikke opp leieprisen på nett. Jeg har aldri fått så mye som én klage på katten. Kun ei sur gammel dame i blokken som synes katt i vinduet ser så stygt ut for de som kjører forbi :rolleyes:
Men hun har aldri ringt meg inn, kun ringt på døren en gang og sagt at jeg må fjerne katten fra vinduet, fordi det ser så stygt ut. Og kommentert det når jeg har møtt hun ute. Jeg bor i 2. etasje og katten sitter på sofaryggen og ser ut vinduet. Rar dame som har klaget på naboer med feil farge på gardinene sine, man kan ikke ha gråe gardiner i Desember må du vite :fnise:
Men ingen seriøse klager .

ts

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Akay skrev:

Hadde du sneket inn katten hos meg så hadde jeg pælma deg ut. Hadde du spurt fint så hadde du fått lov. Nåværende leieboeren min spurte om katt og jeg sa ja.. hun begynte å tøye strikken etterpå og skulle ha flere katter og også hund. Da sa jeg at en holder. Ser jeg flere som kommer så ryker du ut. 

Vær ærlig!

Det jeg tenker også. Innekatt er lettere akseptert, enn utekatter. Og én er bedre enn 5. 
For det første så er jeg villig til å skrive under på at skader på fast inventar på grunn av katt (gulv f.eks) tar jeg regningen på. Uten å klage eller krangle. Om det går til det. Selv om at katten har ikke ødelagt noe på de 6 årene jeg har hatt han. Kun sofaen min, men det er min sofa. Kan også få skriftlig bevis fra utleiefirma på at det er ikke en skramme på verken vegg, gulv eller kjøkkenbenker etter 6 år. 

ts

Skrevet

Hva burde jeg skrive, 1 eller 2?

Skrevet

Jeg er faktisk mindre begeistret for innekatter enn utekatter. Har selv 2 katter men det jeg er redd for hva katter angår er hvis de begynner å pisse inne. Da må gulv skiftes og da gjerne også sponplatene under laminat/parkett. Kan fort bli kostbart. 

Og ikke si din ikke gjør det for det kan fort skje... gamle katten vår begynte med det når han ble gammel og syk

Skrevet
3 minutter siden, Akay skrev:

Jeg er faktisk mindre begeistret for innekatter enn utekatter. Har selv 2 katter men det jeg er redd for hva katter angår er hvis de begynner å pisse inne. Da må gulv skiftes og da gjerne også sponplatene under laminat/parkett. Kan fort bli kostbart. 

Og ikke si din ikke gjør det for det kan fort skje... gamle katten vår begynte med det når han ble gammel og syk

Dersom katten ødelegger gulv så tar jeg kostnadene for det. 
Nå er jeg ikke ekspert på gulv og gulvtyper. Men står det "parkett" i annonsen så hopper jeg over. For parkett + dyr = katastrofe. 

ts

Skrevet
1 time siden, Akay skrev:

Det kan skje, men det er jo et tydelig tegn på at det er på tide å avlive. Jeg gidder i hvert fall ikke å bo i en kattedo, selv om vi ser bort fra bygningsskader. 

Anonymkode: 243e8...825

Skrevet
1 time siden, Akay skrev:

Det blir jo ganske spesifikt tilfelle da. Du kan ikke leie ut til mennesker for de kan bli syke og får diare eller oppkast på gulvet (etter fyllekule). Har hatt katt selv og de tisset ikke på gulvet før de døde. Ikke alle katter blir veldig gamle, og ikke alle får sykdom der de tisser på gulvet

Anonymkode: 95c31...417

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan skje, men det er jo et tydelig tegn på at det er på tide å avlive. Jeg gidder i hvert fall ikke å bo i en kattedo, selv om vi ser bort fra bygningsskader. 

Anonymkode: 243e8...825

Det er et tegn på at det er på tide med en undersøkelse hos dyrlegen, ikke nødvendigvis på tide å avlive.

Det vi gjorde var at vi gikk på visning hos privatpersoner, selv om det sto "dyr ikke tillatt" i annonsen. Fortalte at vi har  en katt når jeg traff utleier. Det gikk greit. Ville ellers laget en annonse om at du vil leie på finn.no.

• Liker 2
Skrevet

Litt kipt å måtte bli kastet ut fordi du løy om dyrehold når man egentlig ikke har lov. Opplys eieren først du, det er alltid det lureste.

Skrevet

Min erfaring er at de fleste huseiere som allerede har fått et positivt inntrykk av deg på visningen, sier ja til en katt. Også om det står i annonsen at dyr ikke er tillatt. En katt tror jeg de fleste godtar. Tror vi har spart vår huseier for utgifter til skadedyrbekjempelse for å si det sånn ;)

Anonymkode: 7f57b...f06

Skrevet

TS her. 
Jeg hadde så klart aldri turt å ikke opplyse om katten. Ja, jeg var ung og dum og jævlig korttenkt da jeg skaffet meg han. Men jeg er også forberedt på å betale 1000 kr mer enn hva som er "billig", på grunn av katten. 
Han er mitt ansvar, og jeg kommer verken til å dumpe han eller lyve om han. Det var mamma sitt forslag, og da ble jeg usikker. Enten så er jeg for dumsnill, eller så er uvanlig å snike med seg katt på lasset. Ifølge denne tråden så er mitt instinkt riktig; Vær ærlig. Mamma tar feil. Hun sier hele tiden "drit i katten, hvis ikke så får du deg ikke leilighet". Hun mener jeg må lyve, men jeg skal være ærlig om han og se hva jeg får. 

Da jeg fikk han så var jeg som sagt ung. Jeg flyttet ut for meg selv, jeg var student og jobbet. Så ble jeg skadet og går nå på arbeidsavklaringspenger, slik at jeg må flytte. 
I mitt unge dumme hode så tenkte jeg ikke på "hva om, hva hvis". Jeg gikk skole, jeg hadde jobb, jeg skulle komme meg uti arbeid. Lite viste jeg at 4 år senere så kom jeg til å bli skadet for livet i en ulykke. Nå er både helse, økonomi og bosted så usikkert at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Men en ting er sikkert, jeg må flytte og katten blir med. 

Så jeg gikk for den ærlige versjonen i eposten, og venter nå på svar. 
Høres ut som at de privat er snille og tillater katter, noen av dem. Så kan prøve det også. Takk for informasjonen. Over alt så ser jeg "Ikke dyr, ikke røyking". Jeg har som sagt aldri bodd noen andre steder enn her. Jeg har aldri vært på visning, jeg ringte inn og satt meg på venteliste, fikk en telefon senere med beskjed om at de hadde leilighet til meg. Enkelt og greit. Så alt dette med å søke, dra på visning og slike ting er helt nytt for meg.
Jeg har 6 år med gode ord fra utleier. Ingen klager, aldri vært for sen med husleie, aldri hatt en fest som har blitt klaget på. Så er det da katten som kan gjøre ting vanskelig for meg. 
Men ser nå, takket være dere, at det er håp. 

Bare for å utdype litt, slik at dere ikke ser på meg som en uansvarlig leieboer og katteeier. 

ts

Skrevet (endret)
6 timer siden, Akay skrev:

Utekatter kan også finne på å tisse inne om de blir gamle og syke. 

For håper du mener katter som får gå ute om de vil, med utekatter? 

Ingen katter har det godt her i Norge om de aldri får komme inn. Katter er opprinnelig ørkendyr, og tåler ikke kulden som vi har her halve året uten risiko for frostskader på potet, ører og halen. De er også veldig utsatt for UVI i kulden. 

Har aldri hatt noe problem med å få leie med hverken katt eller hund. Katt er nok generelt lettere. Folk er som regel mest redd for hunder som står å bjeffer, piper og hyler. 

Skriv heller ikke at du påtar deg alle kostnader som katten vil lage. Depositum skal dekke sånt. Er du skikkelig uheldig så er det en utleier som ser sitt snitt til å få nytt gulv på den måten. 

Endret av MissPierce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...