Fru Lotus Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Da vi er i en litt dårlig økonomisk situasjon pga sykdom så tenker jeg mye på dette med julegaver. Vi har igrunn ikke råd til å gi julegaver til noen i år vi, men kjenner litt på samvittigheten rundt dette uansett. Har sagt til flere venninner at vi ikke har råd dette året, men de "tuller" det litt bort. Alle mine venninner har barn som man visstnok er pliktig til å gi gave til. Selv om man ikke bruker mye penger på det, så ruller fortsatt lappene. Hva tenker dere her?
Biance Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 Jeg har selv ikke råd til mye julegaver i år, jeg har sagt i fra til venner og familie. Dette er noe folk bare må respektere.ingen MÅ kjøpe julegaver til andre. 1
Gjest Melis_R Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 Kommer ann på hvem det er til:) Hvorfor ikke lage hjemmelaget julegaver?:) Jeg selv synes ikke julegaver som er kjøpt på butikk er like artig å få
Fru Lotus Skrevet 8. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2016 9 minutter siden, Melis_R skrev: Kommer ann på hvem det er til:) Hvorfor ikke lage hjemmelaget julegaver?:) Jeg selv synes ikke julegaver som er kjøpt på butikk er like artig å få Tips mottas med STOR takk! 1
Gjest Melis_R Skrevet 8. november 2016 #5 Skrevet 8. november 2016 http://leve-enkelt.blogspot.no/2012/11/20-tips-til-hjemmelagde-julegaver.html
Arkana Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 Jeg tenker at de burde respektere at du har fortalt dem at dere ikke har råd til gaver i år. Gjenta det om nødvendig slik at de forstår at dere mener det. Jeg synes forøvrig det virker unødvendig å gi gaver til venninners barn (de får sannsynligvis altfor mange gaver uansett) og kjenner at jeg hadde avviklet den tradisjonen rimelig kjapt. Hjemmelagede gaver er veldig fint og hyggelig, men er ikke nødvendigvis så billig som mange skal ha det til. Skal man strikke koster garn fort en del. Å bake er ikke nødvendigvis så kostbart, litt avhengig av hvilke ingredienser man bruker, men baksten skal gjerne ligge i noe og en kakeboks eller et fint glass øker plutselig prisen en del. Det koster rett og slett penger å kjøpe det man trenger for å lage ting selv, så skal du gi hjemmelagede gaver er det lurt å regne på det først, pengene flyr der også. Vi gir ikke gaver til å så mange, det er barna våre, våre foreldre, søsken, nevøer og nieser. Jeg gir dessuten gave til én venninne. Utenom til barna våre, som får klart dyrest gaver (her kompenserer vi litt pga liten familie), gir vi ikke dyre gaver til resten. Vi begynner tidlig og følger med på tilbud på ulike nettbutikker, det er fort penger å spare der, men jeg skjønner at for å kunne benytte seg av tilbud trenger man tross alt pengene der og da så det er ikke nødvendigvis et godt råd for de som sliter økonomisk. Men har dere muligheten er det en del å spare der. 4
Simmis Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 Vi kjøper gaver til barna, foreldre, søsken med ektefelle, nevøer, nieser, min eneste tante, onkel og kusine som vi har veldig god kontakt med, og ett vennepar av oss og deres barn. 1
Tropic Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 Ville bare sagt det klart "I år har vi ikke råd til julegaver dessverre." Om de flirer det bort er det deres problem, du har gitt beskjed, ferdig med den saken. Ville ikke tenkt mer på det enn det. Jeg gir forresten ikke gaver til mine venninners barn, utenom til de vi er fadder til. Om vi skulle gitt gave til alle venners barn hadde jo dette blitt 9 gaver i år og sikkert enda mer neste år..... Det blir dyrt til tross for at man bare bruker 200kr per barn. Og hva skal nå egentlig barn med smågaver fra ALLE vennene til foreldrene sine? Unødvendig spør du meg. Fadderbarn gir vi som sagt til og de får da litt dyrere gaver (400kr ca, variere hvert år litt). Også å lage gaver selv blir fort dyrt om man ikke har mye hobbyutstyr allerede liggende. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 På 8. november 2016 den 12.16, Fru Lotus skrev: Da vi er i en litt dårlig økonomisk situasjon pga sykdom så tenker jeg mye på dette med julegaver. Vi har igrunn ikke råd til å gi julegaver til noen i år vi, men kjenner litt på samvittigheten rundt dette uansett. Har sagt til flere venninner at vi ikke har råd dette året, men de "tuller" det litt bort. Alle mine venninner har barn som man visstnok er pliktig til å gi gave til. Selv om man ikke bruker mye penger på det, så ruller fortsatt lappene. Hva tenker dere her? Jeg tenker at gaver er avhengig av to parter: giver og mottaker. Når jeg var student så var en gave type 5-150 kroner. Og det var helt ok. Et julekort (gjerne selvlaget, og ikke på svindyrt scrapping-vis) fra noen som har råd til kun det er helt supert. Fra mitt søskenbarn får jeg en sånn eske med kjeks el. som barn må selge gjennom korps/speider/idrett og noe ungene har laget. I retur får de 4 skikkelige gaver til 4 stk unger. Og det er likt, rettferdig og i orden. For 4 stk gaver plager ikke min økonomi. Men det ville plaget deres. Og det ville plaget meg. Så om du har venninner og du har sagt til dem (slik at de forstår at du ikke tuller) at gaver vil plage din økonomi og de fortsatt forventer gaver? Da ville jeg ha tatt en prat med dem om livets verdier. For vi har gode venner for å hjelpe oss være gode mennesker. Og da trenger de litt hjelp og veiledning. Anonymkode: 27144...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 På 8.11.2016 den 12.16, Fru Lotus skrev: Da vi er i en litt dårlig økonomisk situasjon pga sykdom så tenker jeg mye på dette med julegaver. Vi har igrunn ikke råd til å gi julegaver til noen i år vi, men kjenner litt på samvittigheten rundt dette uansett. Har sagt til flere venninner at vi ikke har råd dette året, men de "tuller" det litt bort. Alle mine venninner har barn som man visstnok er pliktig til å gi gave til. Selv om man ikke bruker mye penger på det, så ruller fortsatt lappene. Hva tenker dere her? Jeg har det på samme måte i år - og det virker ikke som folk rundt meg skjønner at sykdommen også påvirker økonomien og forventer like fine gaver... egentlig vil jeg droppe å gi til de voksne i år helst, ungene bør jo få... Jeg har kjøpt til ca. 500 kr til mine barn - og tantunger får for 200.... Jeg kjøper på outlet og salg, jeg har ikke råd til de og de merkene - og om folk er så kresne at de må bytte så.... jeg kjøper ikke klær i alle fall da, så jeg er sikker på de ikke MÅ bytte pga det ikke passer. Jeg kjøper heller ikke crazy ting som kanskje ikke alle liker, men sånne safe ting som "alle" liker. Ting som er kjekt å ha og ikke tar for stor plass. Det er jo tanken som teller. Hadde jeg kunnet strikke, så kunne jeg jo strikket noe, men det e rdyrt det og, garn er dyrt. Anonymkode: da053...7d0
Ymra Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 Her er det bare å droppe! Det med forventing om å kjøpe gaver til alle venninners barn har jeg aldri hørt om. Jeg gjør det i alle fall ikke, og synes det er helt merkelig om dette er noen normalforventning rundt om - må jo bli helt uhorvelig mange gaver. Å gi gaver til mange voksne venner er det også ofte godt å droppe. Personlig har jeg kuttet det ut, mer eller mindre avtalt, for det blir jo bare å bytte småting uansett... Det går for eksempel av å foreslå at dere finner på noe koselig i stedet, som et julebord hvor alle tar med litt mat hver. Selv om det kanskje oftere blir med praten....
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #13 Skrevet 11. november 2016 Inviter barn med på skitur, aking eller skøyter, tenn bål, prat, le og ha det hyggelig. Til voksne gir jeg kun julekort. Skriver gjerne litt om hva jeg setter pris på med vårt vennskap. Anonymkode: 765f7...af1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Hvis jeg hadde fortalt mine venninner at jeg hadde hatt det trangt økonomisk og at det derfor ikke blir julegaver fra meg i år og de hadde tullet det bort hadde jeg blitt både paff og skuffet over dem. Hvis du likevel finner ut at du bør gi noe til barna så er det feks halv pris på tegne- og malesaker hos ARK de neste to ukene, en rableblokk og noen fargestifter koster ikke mye og er forbruksvare. Eventuelt se hva Black Friday har å by på i år i de forskjellige butikkene. Anonymkode: d3cf9...a54
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Jeg synes andre må akseptere at du har dårlig råd. Selv har jeg aldri hatt råd til dyre gaver, men har prøvd å gi en liten ting likevel. Det kunne være en gave mellom 10 og 50 kr. Men etter å ha lest her inne fikk jeg meg en vekker om hva mange tenker om slike gaver. Noen hyler over seg over en twist pose, og noen vil ikke ha mer skrot osv. For meg har det vært små gaver som en liten duk, en blomst, en pen vase, en pose twist osv, bare en liten ting for å vise vedkommende at jeg har husket på dem. Ungene kjøpte jeg ofte små gaver til på tilbud, eller fant ting som ikke var så dyrt. Men igjen, folk var lei av slike gaver og jeg fikk nesten sjokk over hvor kravstore mange er. Jeg har alltid vært glad i jul, men nå har jeg mest lyst til å melde meg ut. Jeg klarer ikke å henge med i det som forventes tydeligvis. Bruker vel rundt 3000 kr på julegaver kanskje. Har 4 barn som får for ca 500 kr hver, foreldre 100-200 kr, og andre en 50 lapp. Anonymkode: 897f1...926
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 jeg kjøper til mine 9 tantebarn: 9x 200 =1800 til 5 søsken med partner 5x 200= 1000 til 4 venninner 4x300= 1200 Til foreldre ca 400 til samboer ca 1500 SUM: 5900 kr. til sammen. Bruker det ca. samme i bursdagsgaver utover året så ender opp med et gavebudsjett på ca. 12000 i året Anonymkode: 192ae...86d
Hoppsi Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 søstrene grense og rusta har mye til en billig penge hvis du må bruke penger på det. Eller snakk med venninnene dine en gang til å si att dere ikke har råd i år.
Wenda Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 De årene jeg ikke har hatt råd til å gi julegaver så har jeg bare sagt det rett ut, men i samme slengen sagt vi heller ikke ønsker oss noe. I år er det knepent med penger pga en uforventet dyr dyrlegeregning, men vi var på netthandel.no og vant en hel del til en veldig billig penge (men da må man gjerne vinne en del så det er verdt det mtp frakten) så jeg har julegave til de aller fleste for bare 600kr Mangler gave til et par barn og ei venninne bare Nå kjøper jeg heller ikke julegave til så veldig mange. Foreldre, søsken og deres barn + 1 venninne. Jeg og samboeren min kjøper ikke noe til hverandre, vi koser oss heller litt ekstra i romjula med mat og film
Mari Y Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 På 8.11.2016 den 12.16, Fru Lotus skrev: Da vi er i en litt dårlig økonomisk situasjon pga sykdom så tenker jeg mye på dette med julegaver. Vi har igrunn ikke råd til å gi julegaver til noen i år vi, men kjenner litt på samvittigheten rundt dette uansett. Har sagt til flere venninner at vi ikke har råd dette året, men de "tuller" det litt bort. Alle mine venninner har barn som man visstnok er pliktig til å gi gave til. Selv om man ikke bruker mye penger på det, så ruller fortsatt lappene. Hva tenker dere her? Du kan prøve Loppemarked, de tror jeg ofte har billigere ting man får kjøpt. Nøyer meg gjerne med gavekort, så kan de kjøpe det de selv vil ha,pluss at man kan selv regulere beløpet. F eks gavekort til Thon- kjøpesentrene eller Hennes og Mauritz. Til de aller minste(om de er veldig små), kan man også nøye seg med noen enkle votter, sokker eller lue. F eks finnes det også barnebøker eller barnefilmer til en rimelig pris.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 Vanligvis har jeg brukt ganske masse penger på julegaver, som kommer av at jeg sjeldent ser min familie og vi gir ikke gaver til hverandre utenom bursdag. Sa har jeg brukt 2000kr hver på min lillebror, mor og far + at min samboer og jeg kommer opp med en sum vi skal bruke på hverandre. I år har jeg blitt arbeidsledig på grunn av sykdom og vi lever for øyeblikket bare på en lønn, noe som gir oss veldig lite å rutte med. Derfor har jeg bestemt meg for å hekle et stort teppe til mor, slike som er populære bå med kjempe tykkt garn. Min far får et gavekort på en thaimassasje som jeg fant på tilbud på rundt 500kr og lillebroren min får to gavekort på kino og heklede ullsokker. Jeg vet at de blir fornøyd uansett, men jeg merker selv at jeg gjerne skulle ha gitt mer. Vi bruker julen til å skjemme hverandre litt bort, men dette er jo familien min og de forstår situasjonen vi er i akkurat nå. Anonymkode: 5466c...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå