Gå til innhold

Hvor stor kapasitet på strøm må man ha til induksjonstopp og komfyr med pyrolyse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en plateopp med induksjon og ovn med pyrolyse. Da jeg skulle ta ut den eksisterende komfyren og platetoppen så jeg at de var koblet sammen og at det derfor kun var en stikkontakt bak komfyren. Sikringen som går til ovnen nå er 25 ampere. Etter å ha snakket med elektriker har jeg fått beskjed om at det må trekkes en ny sikring på 16 ampere til ovnen. Er dette virkelig nødvendig?

Tenkte kanskje at man bare kunne sette opp en stikkontakt til fra sikringen på 25 ampere slik at både ovn og platetopp gikk på den, og at det ville gå fint så lenge man ikke kjørte booster på alle fire platetoppen og pyrolysen samtidig. Eller at man evt. kunne koblet ovnen på samme sikring som resten av kjøkkenet. Eller vil ikke dette fungere i det hele tatt?

Har også fått beskjed om at man er påbudt å legge på komfyrvakt på alle nyinnstallasjoner, men dette tror jeg man kommer seg rundt dersom innstallasjonen man gjør er til ovnen og ikke til platetoppen.

I verstefall blir dette plutselig en veldig dyr ovn :(

Anonymkode: 55090...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

25A gir deg ca 5750W

Nå har jeg bare søkt opp tilfeldige på lefdal, men:

En platetopp som denne trekker 5600W

http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/platetopp/WIP58KS/witt-induksjonstopp-wip58ks

Da er det ikke mye igjen til ovn.

En ovn som dette trekker nesten 2800W

http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/integrert-stekeovn/EOB100X/electrolux-stekeovn-eob100x

Det høres ut som en god idé å legge inn en kurs til. Å legge ovnen på samme som resten av kjøkkenet høres ikke ut som en god idé. Er kursen på kjøkkenet 10A vil ovnen kunne ryke sikringen på egenhånd, er den 16A skal det ikke mye annet på før den ryker.

Komfyrvakten vet jeg ikke.

Skrevet

25A til toppen og en 16A til komfyr.

Komfyrvakt trenger du ikke. så lenge du ikke rører kursen til toppen.

Anonymkode: d51a0...a68

Skrevet

Hør på elektrikeren.

Anonymkode: 8f47f...8fd

Skrevet

Tusen takk for svar😊 Da rommet elektriker på befaring i morgen!

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en plateopp med induksjon og ovn med pyrolyse. Da jeg skulle ta ut den eksisterende komfyren og platetoppen så jeg at de var koblet sammen og at det derfor kun var en stikkontakt bak komfyren. Sikringen som går til ovnen nå er 25 ampere. Etter å ha snakket med elektriker har jeg fått beskjed om at det må trekkes en ny sikring på 16 ampere til ovnen. Er dette virkelig nødvendig?

Tenkte kanskje at man bare kunne sette opp en stikkontakt til fra sikringen på 25 ampere slik at både ovn og platetopp gikk på den, og at det ville gå fint så lenge man ikke kjørte booster på alle fire platetoppen og pyrolysen samtidig. Eller at man evt. kunne koblet ovnen på samme sikring som resten av kjøkkenet. Eller vil ikke dette fungere i det hele tatt?

Har også fått beskjed om at man er påbudt å legge på komfyrvakt på alle nyinnstallasjoner, men dette tror jeg man kommer seg rundt dersom innstallasjonen man gjør er til ovnen og ikke til platetoppen.

I verstefall blir dette plutselig en veldig dyr ovn :(

Dette er elektrikkerkompetansearbeid. 

Anonymkode: e23d4...694

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Komfyrvakt er i noen tilfeller påbudt.

http://www.brannvern...vern-fra-1-juli

"Den 1. juli er det klappet og klart for nye bestemmelser når det gjelder elektrisk utstyr. Fra denne datoen trår en ny norm for elektriske lavspenningsinstallasjoner i kraft (NEK 400:010). Dette betyr at det etter 1. juli blir krav om at det installeres komfyrvakt og overspenningsvern på nye elektriske intallasjoner og i forbindelse med rehabilitering av de elektriske anlegget i eksisterende boliger."

Anonymkode: 2e6f3...1a8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Komfyrvakt er i noen tilfeller påbudt.

http://www.brannvern...vern-fra-1-juli

"Den 1. juli er det klappet og klart for nye bestemmelser når det gjelder elektrisk utstyr. Fra denne datoen trår en ny norm for elektriske lavspenningsinstallasjoner i kraft (NEK 400:010). Dette betyr at det etter 1. juli blir krav om at det installeres komfyrvakt og overspenningsvern på nye elektriske intallasjoner og i forbindelse med rehabilitering av de elektriske anlegget i eksisterende boliger."

Les hva jeg skriver da!!!!!!

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første setning er korrekt med en standard platetopp type induksjon.

Andre setning er bull fra ende til annen, ref delnorm 823i 2014 revisjon.

- merk at TS har kjøpt ny stekeovn og at normen ikke fritar fra risikovurdering.

Hvilken trikker med fagkunnskap vil anbefale kunden å bare installere vakt på platetoppen og gjemme seg bak forsøk på unntak type "Jammen vi tok ikke i den kursen engang".  Det vitner om behov for et tilsyn av virksomheten som gjør slikt arbeid hos ukyndige kunder!  

Anonymkode: ada43...01a

Skrevet

Jizes. kjøper kunden en stekeovn og reiser hjem. så trenger kunden ikke å ringe elektriker for å plugge i støpselet og montere vakt.

Get a life.

Skrevet

Vet ikke svar på det du lurer på, men vil bare si at pyrolyse er helt fantastisk funksjon å ha. Ovnsrommet, langpanner og rist ser nytt ut, uansett hvor møkkete det var før en satt i gang renseprogrammet :) Vel verdt den ekstra kostnaden!

Skrevet

Ser nå at jeg har:

en til komfyr på 25A
en til oppvaskmaskin på 16A
en til kjøleskap, lys over kjøkkenbenk, ene taklampen og en panelovn på 16A
en til den andre taklampen og en annen panelovn på 16A

Kunne det vært mulig å f.eks. kjøre de to nederste på samme krets også bruke den andre til komfyr? Er ganske langt å strekke ledningen helt fra sikringsskapet, og i tillegg frykter jeg at vi må slå opp veggen for å slippe å ha ledningen utenpå veggen, derfor jeg er så gira på å slippe å trekke en kurs helt fra sikringsskapet. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at jeg har:

en til komfyr på 25A
en til oppvaskmaskin på 16A
en til kjøleskap, lys over kjøkkenbenk, ene taklampen og en panelovn på 16A
en til den andre taklampen og en annen panelovn på 16A

Kunne det vært mulig å f.eks. kjøre de to nederste på samme krets også bruke den andre til komfyr? Er ganske langt å strekke ledningen helt fra sikringsskapet, og i tillegg frykter jeg at vi må slå opp veggen for å slippe å ha ledningen utenpå veggen, derfor jeg er så gira på å slippe å trekke en kurs helt fra sikringsskapet. 

Du får foreslå løsningen for elektriker. Jeg har vært borti flere typer elektrikere, noen tenker og lager lure (men lovlige) løsninger på ting. Andre gjør jobben slik at resultatet blir mest mulig oversiktlig og A4. Men det er og mulig en elektriker ser en lur måte for å få en ny kurs frem.

Uansett må du ta ideen din igjennom denne elektrikeren og da hjelper det ikke hva vi på andre siden av internett mener. Det du foreslår høres ikke umulig eller ufornuftig ut, men det er vanskelig å vite sikkert. Spør ham om dette er en mulighet. Men har du virkelig 2 kurser til lys og varme bare på kjøkkenet? Er du sikker på at ikke en av disse dekker andre rom i huset og?

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skriver da!!!!!!

Å så sint da. Herrgud, skjerp deg. Det må være lov å henge seg på i diskusjonen, uten at du skal tilte.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jizes. kjøper kunden en stekeovn og reiser hjem. så trenger kunden ikke å ringe elektriker for å plugge i støpselet og montere vakt.

Get a life.

Det er jo ikke dette som er problemet. Det er ikke snakk om å bare plugge i støpselet. Det er at TS trenger ideelt sett en egen kurs. Og lurer på hvordan h*n skal løse dette.

Anonymkode: 8f47f...8fd

• Liker 2
Skrevet

Du trenger separat kurs, ja. Vi opplevde et lignende problem da vi pusset opp kjøkkenet i forrige bolig og måtte ha en ny kurs for ovnen. (induksjon og pyrolyse her også)

Anonymkode: 26f72...17b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...