AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Del Skrevet 8. november 2016 Har 2 gudbarn på 11 måneder og 2 år. Han minste fyller snart 1 år også er det snart jul og da skal dem også ha gaver. Og være fadder er ganske nytt for meg og lurer rett og slett på hvor mye som er normalt og gi til gudbarn til jul og bursdag? Dem er brødre og jeg er ganske nær familie og har mye kontakt med dem. Har ikke fått egen familie ennå så gaven er kun fra meg. Anonymkode: e88b8...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 9. november 2016 #2 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg har en guddatter på 10, og både jule- og bursdagsgaver havner gjerne mellom 500 og 1000 hver gang, noen ganger mer. Det er gjerne moren hennes som kommer med hint om hva hun ønsker seg eller trenger. Da hun var mindre gikk det gjerne i nødvendige ting, som utedress, vintersko, skiutstyr osv., men nå begynner det å bli andre ting på ønskelisten. Nå er jeg nok vesentlig eldre enn TS, og tjener godt, stort sett mellom 900' og 1.1. For en yngre, og mer uetablerte gudmor /gudfar må vel et sted mellom 250 og 500 per gave/anledning være passende. Det skal jo ikke være en økonomisk belastning å være gudmor/gudfar. Om du driver med håndarbeid, ville jo strikkeluer, sokker, skjerf osv være fine gaver, iallefall før ungene blir store nok til å ønske seg andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SweetM Skrevet 9. november 2016 #3 Del Skrevet 9. november 2016 Vi gir like mye til gudbarn som til nieser og nevøer. Vi har veldig mange å gi til, så det blir ca 150-200 kr til hver (har ca 20 nieser, nevøer og gudbarn). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #4 Del Skrevet 9. november 2016 Gavemessig: Fadder/gudmor har ikke noe ekstra forpliktelser når det gjelder bursdager og jul. Kirken oppfordrer til å gratulere evt. gi kort på dåpsdagene. Og så gir man gave (og blir invitert) i konfirmasjon. Bursdags- og julegaver gir du med tilsvarende verdi som du gir andre som du er "like mye" i slekt/relasjon med. Anonymkode: f0dde...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Del Skrevet 9. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gavemessig: Fadder/gudmor har ikke noe ekstra forpliktelser når det gjelder bursdager og jul. Kirken oppfordrer til å gratulere evt. gi kort på dåpsdagene. Og så gir man gave (og blir invitert) i konfirmasjon. Bursdags- og julegaver gir du med tilsvarende verdi som du gir andre som du er "like mye" i slekt/relasjon med. Anonymkode: f0dde...3f9 Tenker jo at når man er fadder så har man gjerne et ekstra nært forhold til barnet slik som tanter og onkler Anonymkode: e88b8...ed9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #6 Del Skrevet 9. november 2016 Vi gir gaver for 2-300 kroner til fadderbarn. Generelt: ikke gi mer enn du synes du har råd til, og vær obs på at de svarene du får her inne kanskje ikke er heeelt representative. Ofte føler jeg meg som verdens største gjerrigknark når jeg leser i disse «hvor mye gir du for i gave til barn/bryllup/konfirmasjon osv osv»-trådene her inne. Samtidig ser jeg av gavebordene i de selskapene jeg er i at gavene fra oss slett ikke er gniene. Det er bare det at mange av de som svarer i slike tråder gjerne gir litt (mye) mer enn gjennomsnittet, eller at en del kanskje tar i litt hardt når de svarer anonymt i en tråd. Anonymkode: 80385...4a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Del Skrevet 9. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker jo at når man er fadder så har man gjerne et ekstra nært forhold til barnet slik som tanter og onkler Anonymkode: e88b8...ed9 Vi er faddere til noen nevøer, men har ikke nærere forhold til dem enn de andre nevøene eller niesene våre. De får alle gaver av noenlunde samme verdi 2-300,-. Ungene har alt de trenger, og vi er alle enige i at vi ikke skal blakke oss helt på gaver til hverandres unger Selv ikke "fadderbarn". Anonymkode: f0dde...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 10. november 2016 #8 Del Skrevet 10. november 2016 Jeg synes man skal se litt an hva man har råd til. Jeg er voksen og har ganske god råd, men pleier å legge meg under 500. Blir vel rundt 250-500 hver gang. Synes 200 også er helt OK hvis man ikke har så god råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #9 Del Skrevet 10. november 2016 Hva betyr gudbarn? Anonymkode: 60df9...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Del Skrevet 11. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr gudbarn? Anonymkode: 60df9...516 Mange kaller den som bærer til dåpen for gudmor/gudfar. Det har ingen juridisk betydning og registreres ikke noe steder. Man trenger ikke være fadder for å bære barnet til dåpen. Det er vanlig å bruke foreldre eller faddere til dette. Dette er IKKE de som tar seg av barnet om foreldrene dør. Men kun den som bærer barnet til dåpen. Anonymkode: f0dde...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Del Skrevet 11. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr gudbarn? Anonymkode: 60df9...516 De som bærer barnet til dåpen er gudmor/gudfar. I tillegg har man gjerne flere faddere, men de er ikke de som bærer. Anonymkode: 5eb87...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #12 Del Skrevet 11. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som bærer barnet til dåpen er gudmor/gudfar. I tillegg har man gjerne flere faddere, men de er ikke de som bærer. Anonymkode: 5eb87...755 Man kan også bruke en av fadderne til å bære barnet. Foreldre eller faddere er det som er mest vanlig. Anonymkode: f0dde...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå