Gå til innhold

Hvor mye er dere villige til å betale for å gå på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dette dårlige arbeidsmarkedet må man ofte søke jobb i hele landet, men hva skjer om man blir kalt inn på intervju på en jobb på andre siden av landet? Tiden der arbeidsgiver betalte dyre dommer for å få folk inn på intervju er vel forbi?

Jeg har søkt på en jobb og regnet ut kostnaden på hvor mye det vil koste meg å gå på et intervju der.

Først må jeg kjøre 1,5 t til flyplassen, så må jeg fly. Billigste fly fant jeg for 499 per vei. Så må jeg leie bil for å komme meg fra flyplassen til arbeidsplassen der intervjuet skal foregå. Regner med det er ca 1000 kr basert på prisforespørsel. Så fly hjem og kjøre hjem 1,5 timer. I tillegg vil jeg miste en dag med lønn, noe som er omtrent 1500,-. Så totalt 3500kr... Hadde jeg måttet fly til en annen destinasjon hadde det blitt enda dyrere.

Hva er det meste dere er villige til å betale for å gå på intervju?

Anonymkode: 68af3...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde nav dekket dette, hvis du er arbeidsledig da...

Anonymkode: dcf7f...e9a

Skrevet

Mange på studiet mitt tar jobbintervjuet over telefon når jobben er et stykke unna. Fungerer helt fint . 

Anonymkode: 2f4c7...c87

Skrevet

Tenker at intervjuer kan være litt løsningsorientert og for eksempel ta det over facetime eller skype. 

Anonymkode: 024ec...619

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er snakk om Drømmejobben med stor D hadde ikke reiseutgiftene til og fra intervju betydd noe.

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at intervjuer kan være litt løsningsorientert og for eksempel ta det over facetime eller skype. 

Anonymkode: 024ec...619

Ofte det ikke gjøres, rett og slett fordi det er nok søkere. Er vel sånn det har blitt i denne "trickle down" økonomien. Alt er på arbeidsgivers premisser, du som søker eller er ansatt har ikke mye rettigheter i praksis. Blir vel snart å betale for opplæring i ny jobb også ;) 

Anonymkode: 60839...083

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde betalt det. Men nå er jeg arbedsledig, og satser på at NAV betaler det.

Skrevet

Jeg er ikke flyttbar pga. familie, så det meste jeg hadde vært villig til å betale for et jobbintervju er drivstoffutgifter + slitasje for 30 minutters kjøretur, samt tapt arbeidsinntekt i tidsrommet intervjuet foregår (dvs. avspasering som ikke er en reell kostnad, men jeg går jo da glipp av å kunne ta fri en annen gang) Men nå har jeg jobb, da. Er man arbeidsledig bør man vel se på det som en investering i fremtidig inntekt. 

Anonymkode: c14f0...314

Skrevet

Er det egentlig et dårlig arbeidsmarked i Norge? Jeg har ikke inntrykk av at det er det på Østlandet ihvertfall.

Anonymkode: 08ebd...eab

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig et dårlig arbeidsmarked i Norge? Jeg har ikke inntrykk av at det er det på Østlandet ihvertfall.

Dårlig sett opp mot hva? Det er i alle fall mye dårligere enn f. eks. for 5-10 år siden, da det var vesentlig høyre oljepris. 

Anonymkode: 60839...083

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke sett det fordi du er i arbeid. Man ser gjerne det man vil :P

Anonymkode: c2f9c...b18

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke sett det fordi du er i arbeid. Man ser gjerne det man vil :P

Anonymkode: c2f9c...b18

Enig. Jeg søkte jobb i to år før jeg klarte å finne meg en jobb, og det er ikke en jobb valgt fra øverste hylle for å si det sånn :P Måtte flytte fra hjembyen blant annet. Jeg vet også om mange i Oslo som ikke får seg jobb. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette dårlige arbeidsmarkedet må man ofte søke jobb i hele landet, men hva skjer om man blir kalt inn på intervju på en jobb på andre siden av landet? Tiden der arbeidsgiver betalte dyre dommer for å få folk inn på intervju er vel forbi?

Jeg har søkt på en jobb og regnet ut kostnaden på hvor mye det vil koste meg å gå på et intervju der.

Først må jeg kjøre 1,5 t til flyplassen, så må jeg fly. Billigste fly fant jeg for 499 per vei. Så må jeg leie bil for å komme meg fra flyplassen til arbeidsplassen der intervjuet skal foregå. Regner med det er ca 1000 kr basert på prisforespørsel. Så fly hjem og kjøre hjem 1,5 timer. I tillegg vil jeg miste en dag med lønn, noe som er omtrent 1500,-. Så totalt 3500kr... Hadde jeg måttet fly til en annen destinasjon hadde det blitt enda dyrere.

Hva er det meste dere er villige til å betale for å gå på intervju?

Anonymkode: 68af3...f46

Du MÅ ikke leie bil. Du kan ta flybuss/flytog og annen offentlig transport som alle andre. Skype-intervju er også vanlig.

Anonymkode: 847bf...623

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er drømmejobben hadde jeg glatt lagt ut, ellers så er det mulig å be om intervju på skype, og så heller reise fysisk til andre gangs intervju dersom det er aktuelt. Jeg har for øvrig vært med på å reise på intervju til en annen kant av landet der det helt på slutten av intervjuet ble informert om refusjon av reisekostnader, men de ville se hvem som var interessert nok i jobben til å spandere utgiften ;) 

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

De fleste arbeidsgivere er villige til å ta første intervjurunde over Skype. Hvis man er en av få som går videre, så synes jeg det er verdt det å bruke noen tusenlapper på intervjureisen. Du skal ikke se bort fra at arbeidsgiver er villig til å betale for intervjureisen i annen eller siste omgang, men du må som oftest nevne det selv. 
Hvis stillingen er i Staten, så er det fullt mulig å få reisen dekket, men det KAN være lurt å snakke med arbeidsgiveren om det når du innkalles til intervju. Dette fordi de muligens insisterer på å bestille reisen for deg, for å sikre at det blir gjort på billigst mulig måte for dem. Etter egen erfaring, vet jeg at også mange kommuner dekker reise i forbindelse med intervju når du ber om det. 

Og som andre også har sagt: hvis du er registrert som arbeidssøker, så kan du søke NAV om stønad til reise. Det står mer om den muligheten på NAVs nettsider. 

Endret av Margit Spat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...