AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 I familien så har vi i alle år kjøpt Hansa julebrus på glassflaske. Etter at vi hadde familiemiddag forrige helg hadde vi en pose med glassflasker, vi tok dem til butikken hvor vi oppdaget at det ikke var pant på dem. Jeg hadde ikke fått det med meg når jeg kjøpte dem at pant ikke var med. Det er jo veldig kjedelig at man ikke får pantet flaskene, man må resirkulere dem som om de var vinflasker. Er dette lov? Jeg vet at importerte ølflasker ikke har pant, men Hansa julebrus har da hatt pant de andre årene. De store plastflaskene har pant, og jeg fikk inntrykk av at de var fra samme bryggeri. Anonymkode: 92347...157
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I familien så har vi i alle år kjøpt Hansa julebrus på glassflaske. Etter at vi hadde familiemiddag forrige helg hadde vi en pose med glassflasker, vi tok dem til butikken hvor vi oppdaget at det ikke var pant på dem. Jeg hadde ikke fått det med meg når jeg kjøpte dem at pant ikke var med. Det er jo veldig kjedelig at man ikke får pantet flaskene, man må resirkulere dem som om de var vinflasker. Er dette lov? Jeg vet at importerte ølflasker ikke har pant, men Hansa julebrus har da hatt pant de andre årene. De store plastflaskene har pant, og jeg fikk inntrykk av at de var fra samme bryggeri. Anonymkode: 92347...157 Ja, såfremt du ikke har betalt pant når du kjøpte de? Betalte du pant ved innkjøp av de flaskene? Anonymkode: c42c3...087 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 Jeg visste faktisk ikke at det fantes glass-flasker, som fremdeles gir pant! Jeg trodde at dette bare gjaldt for plast-flasker, som er kjøpt i Norge... Anonymkode: e17ad...a16
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 Det er visst slutt på at det er pant på glassflasker. https://www.nrk.no/ostfold/kutter-panten-pa-glassflasker-1.11274500 Anonymkode: ae2d6...dfb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, såfremt du ikke har betalt pant når du kjøpte de? Betalte du pant ved innkjøp av de flaskene? Anonymkode: c42c3...087 Nei, jeg betalte ikke pant. Det var ikke derfor jeg lurte på om det var lov. Det har vært loven at alle flasker skal ha pant. Det har med resirkulering å gjøre. Anonymkode: 92347...157
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 opplevde det samme i dag, stod igen som??????????????????måtte hive flaskene.. Anonymkode: 889b6...03c
Gjest thejohan Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 (endret) Er det så nøye da? På 7.11.2016 den 23.23, AnonymBruker skrev: Nei, jeg betalte ikke pant. Det var ikke derfor jeg lurte på om det var lov. Det har vært loven at alle flasker skal ha pant. Det har med resirkulering å gjøre. Anonymkode: 92347...157 Men man resirkulerer jo når man kaster de sammen med annet glass? Endret 9. november 2016 av thejohan
Minya Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 (endret) På 7.11.2016 den 23.23, AnonymBruker skrev: Nei, jeg betalte ikke pant. Det var ikke derfor jeg lurte på om det var lov. Det har vært loven at alle flasker skal ha pant. Det har med resirkulering å gjøre. Anonymkode: 92347...157 Nei, loven har vært at de som selger flasker med pant er pliktig å ta dem imot og gi penger i pant for de flaskene man har betalt pant for. De aller fleste øl- og mineralvannprodusenter har sluttet å lage gjenbruksbare glassflasker til sine produkter. Det koster mer og er mer skadelig for miljøet å hente inn glassflaskene, vaske dem og gjenbruke dem, slik de gjorde før. I stedet bruker de nå returglass og blåser nye flasker hver gang. Koster mindre, mer miljøvennlig. Nei, du kan ikke lenger pante flaskene, men kaster du dem i glass- og metalldunkene blir de gjenvunnet til nye flasker. Enten har du en slik dunk hjemme, eller så har du et returpunkt nær deg. Endret 9. november 2016 av Minya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå