Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hypotetisk:

Omkostninger. Er det utenom lånet eller innebygd? Så hvis jeg får lån på 3 000 000. Også er dokumentavgifter og staten vil ha sin del av kaken på ca 60 000,-. Er dette pluss eller inni de 3 000 000? 

Anonymkode: 6514f...73e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentavgiften er knyttet til kjøpet av eiendommen og har ingenting med lånet å gjøre. Får du tilslaget på en selveid bolig og prisen er 3.000.000 kroner kommer dokumentavgiften i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Det er en del av lånet. Da kan du ikke gå over 2940000 i boligpris. 

Anonymkode: 41415...d33

Skrevet

Banken skal som regel ha etableringsgebyr og månedlig termingebyr ihvertfall. 

Anonymkode: 221fd...7d0

Skrevet

Banken tar seg godt betalt

Anonymkode: 094ce...e90

Skrevet (endret)

Som Leo sier. Boligprisen er separat, omkostninger som dokumentavgift osv kommer i tillegg, oppå boliglånet.

Kjøper du selveier kommer dokumentavgiften til å bli en del titusener. 2,5% av prisen. Også kommer noe småtterier som tinglysning og attestgebyr osv. Men for en leilighet til 3.350.000 kommer omkostningene på eksempelsvis 90.000 ca

Kjøper du borettslagsleilighet, er det nesten ingenting; en tusenlapp i omkostninger var alt jeg betalte for min i sommer :- )

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Million skrev:

Som Leo sier. Boligprisen er separat, omkostninger som dokumentavgift osv kommer i tillegg, oppå boliglånet.

Kjøper du selveier kommer dokumentavgiften til å bli en del titusener. 2,5% av prisen. Også kommer noe småtterier som tinglysning og attestgebyr osv. Men for en leilighet til 3.350.000 kommer omkostningene på eksempelsvis 90.000 ca

Kjøper du borettslagsleilighet, er det nesten ingenting; en tusenlapp i omkostninger var alt jeg betalte for min i sommer :- )

Ah okei. Men det betyr vel at jeg må finne de omkostningene selv...? Altså ha 90 000,- liggende

Skrevet

Alt av avgifter kommer i tillegg til boligprisen. Dvs boligprisen er prisen du betaler for bolig. Resten er bare tillegg.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah okei. Men det betyr vel at jeg må finne de omkostningene selv...? Altså ha 90 000,- liggende

Eller kjøpe en bolig som er 90.000 billigere enn lån+egenandel slik at du kan betale det av "potten"

Anonymkode: 4e3b3...ee7

Skrevet

det kommer jo ann på hva totale kostnaden uten omkostninger er, og hvilken avtale du har med banken... er den 2 940 000, så går jo omkostninger inn under lånet. Er totalprisen på 3 000 000 så kommer omkostninger utenfor.
Men det fleste tar egenandel og omkostninger utenom lånet.
Sjekk hva som står som "total kostnad inkludert omkostninger" så ser du hva du eventuelt må låne. omkostninger er aldri inkludert i totalpris i toppen av prospekter.
på selveier må du også ta høyde for at totale omkostninger stiger dersom salgspris blir høyere.

21 timer siden, Million skrev:

damn, da var du heldig. Har ikke funnet noen andelsleiligheter i byen jeg bor i, som er under 8000,- eksl forsikring. betalte selv 12 000 i omkostninger i sommer, for andelsleilighet med prisantydning på 2 200 000.

Anonymkode: 0c92a...610

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

damn, da var du heldig. Har ikke funnet noen andelsleiligheter i byen jeg bor i, som er under 8000,- eksl forsikring. betalte selv 12 000 i omkostninger i sommer, for andelsleilighet med prisantydning på 2 200 000.

Anonymkode: 0c92a...610

Heldig og heldig :-) . Jeg dobbeltsjekket en lignende leilighet som er til salgs nå i Oslo, og ja, omkostningene er på bare rundt en tusenlapp. Men velger man frivillig eierskifteforsikring i tillegg (som jeg også gjorde), påløper det ca 4000 i tillegg. Men det er altså frivillig forsikring, ikke omkostninger til selve boligkjøpet.

Eksempel fra annonse på borettslag-leilighet til rundt 3 mill.

Omkostninger
172,- (Panteattest kjøper)
430,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
430,- (Tingl.gebyr obligasjon BRL - Statens Kartverk)

3 900,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))

= 4 932,- (Omkostninger totalt)

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...