AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Hjeelp! Vi skal velge et av feltene (folkehelse og rehabilitering, psykisk helse og rehabilitering, boligsosialt arbeid, økonomisk sosialt arbeid/inntektssikring, familie- og nettverksarbeid, rus, kriminalitet, barnevern, flerkulturelt sosialt arbeid) og l age en case. Ut i fra casen skal vi beskrive hvordan vi vil gå fram for avhjelpe det sosiale problemet og begrunne framgangsmåten. Av beskrivelsen skal det gå fram hva du mener det sosiale problemet er, samt hvilke(t) mål som søkes nådd. Drøft den valgte metodens/framgangsmåtens muligheter og begrensninger for å oppnå målene. Noen som har tips til tema og evt. metode/fremgangsmåte til tema? Sliter litt med å komme i gang (dette er oppgave 2 av 2) Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Jeg kan hjelpe hvis du forteller hvilke felt du velger. Noen interessefelt?/ Shulman er aktuelt, Endringsfokusert rådgivning, Bronfenbrenner spes i barnevern../ du må ha mer relevant teori. sosionom;) Anonymkode: 8092d...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 På 8.11.2016 den 0.56, AnonymBruker skrev: Jeg kan hjelpe hvis du forteller hvilke felt du velger. Noen interessefelt?/ Shulman er aktuelt, Endringsfokusert rådgivning, Bronfenbrenner spes i barnevern../ du må ha mer relevant teori. sosionom;) Anonymkode: 8092d...3e4 Tenkte å velge økonomisk sosialt arbeid/inntektssikring hvor jeg bruker en case om aktivitetsplikt men jeg aner ikke om jeg tolker oppgaven rett - og hvordan jeg da skal gjøre det videre med fremgangsmåte/metode. - TS Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Bøkene vi har er bla. disse Brodtkorb, Elisabeth, Rugkåsa, Marianne. (red). (2007). Under tak og mellom vegger Hauge, Ragnar. (2001). Kriminalitetens årsaker Normann, Trine, Sandvin Johans T., Thommesen, Hanne. (2013). Om rehabilitering. Helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset. Berg Berit, Ask, Torunn A. (2011). Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Jensen, Mia. (2013). Estetiske læreprosesser i skole, kulturskole og barnehage Fyrand, Live. (2005). Sosialt nettverk. Teori og praksis Kringlen, Einar. (2011). Psykiatri Solstad, Asgeir. (2011. Pengene og livet Ellingsen, Ingunn T., Levin, Irene, Berg, Berit, Kleppe, Lise C. (red). (2015). Sosialt arbeid. En grunnbok Fekjær, Hans O. (2008). Rus Gunn S. (2010). Samfunnsarbeid. Mobilisering og deltakelse i sosialfaglig arbeid - TS Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 Du nevner pensum fra 1-3 år Hvilket år går du? Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #6 Skrevet 9. november 2016 Disse bøkerne har vi dette halvåret, 2. året sosionom Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 Brukte modeller i sosialt arbeid for å løse oppgaven. Har du OOT på pensum? ( kortidsmodell med sterk påvirkning fra læringsteori ) 1. Innledning- Hvorfor ta utgansgpunkt i OOT - Litt om teoretisk forankring og historikk - Læringsteori 2. OOT- modellen - Forberdelsesfase osv- vet ikke hvor mange ord du skal ha, bruker du OOT kan den fort bli lang. Annet forslag: Innledning-hvilke oppgave du har valgt, nevn at du bruker kasus som vil ta for seg og forsøke å redergjøre for ulike sannsynlige problemstillinger som kan dukke opp. Selve KASUS Eks: Kari Larsen oppsøkte mitt kontor fordi hun hadde opparbeidet seg gjeld etter arbeidsledighet Så tar du med: De sosialfaglige problemstillingene Juridiske problemstillinger ( LOST ) Avslutning Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 Takk for gode tips! Vet enda ikke om casen jeg har valgt er den jeg kommer til å bruke - må vel ta noe annet hvis jeg ikke finner noe stoff om temaet eller noen metode i pensum.. - TS Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! Vet enda ikke om casen jeg har valgt er den jeg kommer til å bruke - må vel ta noe annet hvis jeg ikke finner noe stoff om temaet eller noen metode i pensum.. - TS Anonymkode: 66dd3...fd0 Det er alltid litteratur om tema som er presentert. Hvis du har fått ulike caser å velge mellom er det vel å peile seg inn på oppgaven- se helhet. Individ, gruppe og samfunnsnivå.. men er vanskelig å svare når jeg ikke har sett oppgaven. Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 Oppgave del B (skriv ca. 9 sider) Velg et av feltene som er behandlet i høst (folkehelse og rehabilitering, psykisk helse og rehabilitering, boligsosialt arbeid, økonomisk sosialt arbeid/inntektssikring, familie- og nettverksarbeid, rus, kriminalitet, barnevern, flerkulturelt sosialt arbeid). Beskriv en selvvalgt case. Beskrivelsen skal være på maksimum 1 side. Ikke skriv inn flere opplysninger i casen enn de dere trenger. 1) Med utgangspunkt i casen: beskriv hvordan du vil gå fram for avhjelpe det sosiale problemet. Begrunn din framgangsmåte. Av beskrivelsen skal det gå fram hva du mener det sosiale problemet er, samt hvilke(t) mål som søkes nådd. 2) Drøft den valgte metodens/framgangsmåtens muligheter og begrensninger for å oppnå målene. - TS Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 Som fremgangsmåte kan du bruke modeller i soialt arbeid. Personlig ville jeg kanske valgt noe slikt: 1. Case som beskriver arbeidsledighet/regninger som hoper seg opp/ - ergo sosiale problemer på individ og samfunnsnivå - Hvordan jeg ville gått frem: Ville brukt en modell i sosialt arbeid - svart meg gjennom denne - Så ville jeg drøftet metode som er brukt ( altså modellen jeg valgte å bruke ) muligheter og avgrensninger. Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 Når jeg snakker om en modell- så er det en "metode". Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 Takk for tips! Anbefaler du en modell på individnivå eller samfunnsnivå da eller? - TS Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Anbefaler du en modell på individnivå eller samfunnsnivå da eller? - TS Anonymkode: 66dd3...fd0 Begynner å lure på om du bare tuller, beklager hvis jeg tar feil. Du bør starte med å lese;) Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynner å lure på om du bare tuller, beklager hvis jeg tar feil. Du bør starte med å lese;) Anonymkode: 8092d...3e4 Hm det er vel ikke så rart å lure på om man skal avhjelpe problemet individuelt eller med samfunnsarbeid - når problemet befinner seg på begge nivåene Anonymkode: 66dd3...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #16 Skrevet 9. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm det er vel ikke så rart å lure på om man skal avhjelpe problemet individuelt eller med samfunnsarbeid - når problemet befinner seg på begge nivåene Anonymkode: 66dd3...fd0 Alle oppgaver skal skrives på Individ, gruppe og samfunnsnivå, FO s yreksetiske dokument skal også alltid med ( 1 klasse lærdom ) Lykke til Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #17 Skrevet 9. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm det er vel ikke så rart å lure på om man skal avhjelpe problemet individuelt eller med samfunnsarbeid - når problemet befinner seg på begge nivåene Anonymkode: 66dd3...fd0 Kan ikke avhjelpe problemet, de må hjelpe seg selv, det sosionomer driver med er forebyggende arbeid- hjelp til egen mestring. Til det bruker bi ulike teknikker/modeller, så har vi juss som regulerer en del, forvaltningsover osv osv. Anonymkode: 8092d...3e4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Haha, ser nå at jeg ønsker jeg gikk på skolen noen av dere har gått på - TS Anonymkode: 66dd3...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 På 9. november 2016 den 12.45, AnonymBruker skrev: Alle oppgaver skal skrives på Individ, gruppe og samfunnsnivå, FO s yreksetiske dokument skal også alltid med ( 1 klasse lærdom ) Lykke til Anonymkode: 8092d...3e4 FO s yrkesetiske dokument har en tendens til å bli glemt 🤔😊 Anonymkode: 60be9...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå